Gå til innhold

SSRI har ingen virkning ifølge ny forskning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste i en artikkel på dagsavisen i dag at seratonin nivået i hjernen ikke hadde noe påvirkning på depresjon og at lykkepiller derfor ikke hadde noen virkning. 
Hva tenker dere om dette?

Hva med angst ?, virker de på det?.

Er deprimert og skulle snart starte med medisiner, men nå ble jeg usikker :( 

Anonymkode: c8f64...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste i en artikkel på dagsavisen i dag at seratonin nivået i hjernen ikke hadde noe påvirkning på depresjon og at lykkepiller derfor ikke hadde noen virkning. 
Hva tenker dere om dette?

Hva med angst ?, virker de på det?.

Er deprimert og skulle snart starte med medisiner, men nå ble jeg usikker :(

 

Verd et forsøk kanskje? Har du link til artikkelen? Er den tilgjengelig i fulltekst? Vil gjerne se den. Mulig dagsavisen plukker noe av stoffet ut av sin kontekst.

Anonymkode: 06847...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Verd et forsøk kanskje? Har du link til artikkelen? Er den tilgjengelig i fulltekst? Vil gjerne se den. Mulig dagsavisen plukker noe av stoffet ut av sin kontekst.

Anonymkode: 06847...d6b

https://www.nature.com/articles/s41380-022-01661-0

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leste i en artikkel på dagsavisen i dag at seratonin nivået i hjernen ikke hadde noe påvirkning på depresjon

og at lykkepiller derfor ikke hadde noen virkning. 

Anonymkode: c8f64...aaf

Det er nok en logisk feilslutning fra din side og neppe hva som står i artikkelen du leste

Pillene virker nok ikke slik de ble reklamert, men det er ikke det samme som at de ikke virker.

Anonymkode: e0f19...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serotonin er mer komplisert enn bare å blokkere serotonintransportørene, så forsvinner angsten og depresjonen.

Det finnes et utall serotoninreseptorer med ulik funksjon. Noen av de vil, ved stimulering av serotonin (grovt forklart) ha en angstdempende og antidepressiv respons, mens andre virker motsatt. 

Angsten stiger, og for noen forverres depresjonen ved oppstart av SSRI. Det er fordi reseptorene som virker motsatt er sensitive for serotonin og får en kjemperespons. Etter noen uker blir disse mindre sensitive og man får klinisk effekt (med mindre man har spesielt mange av disse reseptorene, noe noen har). I så tilfelle må man legge til et atypisk antipsykotikum eller Remeron/Tolvon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.nature.com/articles/s41380-022-01661-0

Det er nok en logisk feilslutning fra din side og neppe hva som står i artikkelen du leste

Pillene virker nok ikke slik de ble reklamert, men det er ikke det samme som at de ikke virker.

Anonymkode: e0f19...062

Var kilden du refererte til som dagsavisen brukte her: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/07/23/det-enkleste-er-en-pille/

Syntes kanskje det var litt farlig av dem å skrive dette så bombastisk. Vet forsking.no først skrev at de ikke virket så ett par mnder senere virket de. 
Er klart at ett sundt liv fylt med meningsfull jobb, god helse, masse venner, trening og god økonomi hjelper, men dette er ikke like lett å få til. 
Selv de som tilsynelatende har alt på stell kan jo bli deprimerte. 

Anonymkode: c8f64...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
ISW skrev (5 timer siden):

Serotonin er mer komplisert enn bare å blokkere serotonintransportørene, så forsvinner angsten og depresjonen.

Det finnes et utall serotoninreseptorer med ulik funksjon. Noen av de vil, ved stimulering av serotonin (grovt forklart) ha en angstdempende og antidepressiv respons, mens andre virker motsatt. 

Angsten stiger, og for noen forverres depresjonen ved oppstart av SSRI. Det er fordi reseptorene som virker motsatt er sensitive for serotonin og får en kjemperespons. Etter noen uker blir disse mindre sensitive og man får klinisk effekt (med mindre man har spesielt mange av disse reseptorene, noe noen har). I så tilfelle må man legge til et atypisk antipsykotikum eller Remeron/Tolvon.

Hvordan vet man om man har mange reseptorer og om medisinen har virket fullstendig? Jeg vet ikke om de har virket på meg. Jeg merker bare at jeg er ikke aggressiv som før, men det kan også skyldes at jeg nå er i jobb. Dessverre har jeg fremdeles en del tvangstanker... 😕 vært så jævla fritt å bare slippe de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (41 minutter siden):

Hvordan vet man om man har mange reseptorer og om medisinen har virket fullstendig? Jeg vet ikke om de har virket på meg. Jeg merker bare at jeg er ikke aggressiv som før, men det kan også skyldes at jeg nå er i jobb. Dessverre har jeg fremdeles en del tvangstanker... 😕 vært så jævla fritt å bare slippe de.

Er vel det man bruker CYP tester til, tror jeg: https://diakonhjemmetsykehus.no/avdelinger/klinikk-for-psykisk-helse-og-rus/senter-for-psykofarmakologi/senter-for-psykofarmakologi-sfp/farmakogenetiske-analyser

Vet ikke hvorfor dette ikke gjøres obligatorisk før oppstart av antideppresiva?

Anonymkode: c8f64...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leste i en artikkel på dagsavisen i dag at seratonin nivået i hjernen ikke hadde noe påvirkning på depresjon og at lykkepiller derfor ikke hadde noen virkning. 
Hva tenker dere om dette?

Hva med angst ?, virker de på det?.

Er deprimert og skulle snart starte med medisiner, men nå ble jeg usikker :(

Anonymkode: c8f64...aaf

Hvor mange av de inkluderte studiene (Denne er basert på flere tidligere studier)var det som målte serotonin nivå i hjernen? 

Studier tok ikke med artikler fra alle typer depresjoner. Depresjoner hos de med bipolar blant annet ble ikke tatt med.

Jeg tror det er vanskelig å måle nivå av og følsomhet for serotonin og hvor i hjernen det er så og så mye. 

Ville sett etter en placebo kontrollert, blindet studie. Effekten som betyr noe og det er ikke sikkert effekten samsvarer med serotonin og stoffet som serotonin blir brutt ned til, i blodet,  eller hjernespinakvæsken for den del.

 

Anonymkode: 06847...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leste i en artikkel på dagsavisen i dag at seratonin nivået i hjernen ikke hadde noe påvirkning på depresjon og at lykkepiller derfor ikke hadde noen virkning. 
Hva tenker dere om dette?

Hva med angst ?, virker de på det?.

Er deprimert og skulle snart starte med medisiner, men nå ble jeg usikker :(

Anonymkode: c8f64...aaf

Ny forskning basert på gammel forskning 

Anonymkode: 06847...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...