Gå til innhold

Kan man få sparken fra jobben av å være sykemeldt for noen uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg havnet i en traumatisk ulykke i sommer. Det ble en sterk påkjenning for psyken min. Legen ga meg sykemelding. 

Nå sier folk at jeg kan risikere å bli sparket fordi jeg ble sykemeldt. Stemmer det? Jeg kan ikke for at det ble sånn. 

Jeg er normalt sett aldri borte fra arbeid. Skal svært mye tim før jeg er borte. 

Anonymkode: 7df3e...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg havnet i en traumatisk ulykke i sommer. Det ble en sterk påkjenning for psyken min. Legen ga meg sykemelding. 

Nå sier folk at jeg kan risikere å bli sparket fordi jeg ble sykemeldt. Stemmer det? Jeg kan ikke for at det ble sånn. 

Jeg er normalt sett aldri borte fra arbeid. Skal svært mye tim før jeg er borte. 

Nei du blir ikke oppsagt pga. en sykemelding.  Det må noe annet til.  Hvem er FOLK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå sier folk at jeg kan risikere å bli sparket fordi jeg ble sykemeldt. Stemmer det?

Nei, selvsagt ikke.

Er du midlertidig ansatt eller i prøvetid? Hvis ikke, forstår jeg ikke hva "folk" mener med at du risikerer noe. Det er lovlig og vanlig å være syk og få sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her er det noen som har NULL peiling på arbeidslivet og tilhørende lover og regler som har uttalt seg og bommet grovt. Vi er heldige som bor i Norge og har et system som tar så godt vare på oss når slike ting skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 timer siden):

Her er det noen som har NULL peiling på arbeidslivet og tilhørende lover og regler som har uttalt seg og bommet grovt. Vi er heldige som bor i Norge og har et system som tar så godt vare på oss når slike ting skjer. :)

Det hjalp meg ikke stort da noen  rundt meg kritiserte sykemeldingen  min på toppen av å være skikkelig psykisk nedkjørt. Men det er nok desverre ikke alle som har kunnskap om slikt. Men betryggende det dere skriver. Det skal være lov å sykemelde seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (7 timer siden):

Nei, selvsagt ikke.

Er du midlertidig ansatt eller i prøvetid? Hvis ikke, forstår jeg ikke hva "folk" mener med at du risikerer noe. Det er lovlig og vanlig å være syk og få sykemelding. 

Jeg er fast ansatt. Jeg er så og si aldri syk  Det må jo være lov å være syk. Det var legen min som mente at jeg burde sykemelde meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjalp meg ikke stort da noen  rundt meg kritiserte sykemeldingen  min på toppen av å være skikkelig psykisk nedkjørt. Men det er nok desverre ikke alle som har kunnskap om slikt. Men betryggende det dere skriver. Det skal være lov å sykemelde seg. 

Ikke bry deg om det, at du er sykemeldt er en sak mellom legen din og deg, hen hadde ikke sykemeldt deg i flere uker uten grunn. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fast ansatt. Jeg er så og si aldri syk  Det må jo være lov å være syk. Det var legen min som mente at jeg burde sykemelde meg. 

Var det ikke legen som sykemeldte deg😉

Uansett: Du kan ta det med ro. Særlig fordi du har vært lite borte før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hjalp meg ikke stort da noen rundt meg kritiserte sykemeldingen  min på toppen av å være skikkelig psykisk nedkjørt. 

Det er alltid noen som mener at psykiske problemer ikke er alvorlige nok til at det trengs behandling, sykemelding eller medisiner. Men de bør finne andre argumenter enn at man kan miste jobben pga. en sykemelding. De færreste går gjennom livet uten å trenge det en gang iblant. Du har sikkert sett eksempler blant dine kolleger som har vært syke og kommet tilbake uten at det har fått noen følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Var det ikke legen som sykemeldte deg😉

Uansett: Du kan ta det med ro. Særlig fordi du har vært lite borte før. 

Var legen som sykemeldte meg. Det stemmer. Jeg er ikke en som er borte uten veldig god grunn. Enig med deg at jeg bør kunne ta det med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var det samboeren din som kritiserte sykemeldingen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (5 minutter siden):

Var det samboeren din som kritiserte sykemeldingen din?

Nei , var ikke han. Det var noen andre. Jeg ble irritert over at folk kan si at min sykemelding ikke er bra nok. Men det er kanskje fordi psykisk påkjenning av traumatisk hendelse tydeligvis ikke er like akseptert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei , var ikke han. Det var noen andre. Jeg ble irritert over at folk kan si at min sykemelding ikke er bra nok. Men det er kanskje fordi psykisk påkjenning av traumatisk hendelse tydeligvis ikke er like akseptert. 

Du trenger ikke å fortelle folk hvorfor du er sykmeldt. Og det går ikke an å sette opp en liste over diagnoser og mene noe om hva som "kvalifiserer" til sykemelding og ikke.

Det kommer blant annet an på hva slags jobb man har. Hvis man kan stenge seg inne på eget kontor og tilpasse tempo og oppgaver etter fysisk og psykisk form, har man for eksempel et annet utgangspunkt enn de som må være "på" hele dagen og har mange rundt seg som forventer service.

Mange blir sykmeldt i forbindelse med samlivsbrudd og dødsfall i nærmeste familie, andre synes det er godt å ha jobben som "fristed" og få tunge tanker på avstand.

Vi må stole på at leger vet hva de gjør. Det er i alle fall ikke opp til folk flest å overprøve hans eller hennes vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...