Gå til innhold

Forakt.


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg var på følelsesintervju ved gruppepoliklinikken i dag. Vi snakker om to-tre følelser om gangen. I dag skulle vi egentlig snakke om forakt. Men jeg fikk ikke helt tak i den følelsen. Jeg kom ikke på et eneste eksempel på når jeg hadde følt forakt.

Er det noen som kan gi meg noen tanker om hva en legger i ordet forakt og helst kommer med eksempler på situasjoner hvor en selv har følt forakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler forakt mot meg selv og kan periodevis kjenne på avsky når jeg ser meg i speilet. Både pga ting jeg har gjort, men det kom lenge før de tingene skjedde. 

Da jeg møtte min eks i rettsaken så kjente jeg på ren forakt mot den psykopaten som prøvde å komme med et smil mot meg som om han trodde jeg ennå hadde han kjær. Det bygger seg opp som avsky og en dirrende bølge gjennom hele kroppen. Jeg ønsket å drepe han for å være ærlig. 

Det er det jeg har av eksempel, men er vanskelig å beskrive den følelsen. Det er ikke noe jeg ofte kjenner på rettet mot andre, og jeg er generelt en veldig tilgivende person. Men mot meg selv er det daglig. 

Det går vel også an å kjenne på forakt mot noe en person har gjort, men samtidig være i stand til å ikke føle forakt mot selve mennesket. Jeg har nok litt vanskelig for akkurat det. Å skille handling og menneske. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er feks når noen er så lei av deg at de driter i hvordan du har det. 

Anonymkode: 4a3ff...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forakt er en følelse jeg ikke kjenner på ofte, og da bare mot noen få mennesker som jeg synes gjør ting som er ekstremt forferdelige eller avskyelige. Som f.eks Trump, Josef Fritzl eller dyremishandlere.

Det er mer enn å mislike, men en følelse hvor man har overhodet ingen respekt, medlidenhet eller sympati igjen med personen. Det de har gjort/sagt/står for/mener er så grunnleggende ille at man ikke føler noe annet en avsky, en følelse av at man ikke kan utstå personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...