Gå til innhold

Hvordan takler dere ambivalens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

H orden greier dere å bestemme dere? Nå sitter jeg her og tenker skal jeg

Gjøre A, OG B nå? 

A, og B i kveld? 

Eller C

Det ene eller andre vil ikke ha noen konsekvenser av å gjøre i dag (bare hvis der blir B i stedet for C hver dag  eller at jeg dropper C hverdag. Det er egentlig bare hva jeg har lyst til, vil ha mest glede av. Altså en bagatell. 

Jeg får ikke gjort særlig pga dette.  Handlingslamma. Kanskje rekker jeg ikke B nå hvis jeg bruker mer tid på å bestemme meg.

Sånn begynte sist depresjon. Sammen Irritabilitet. Begge deler nå. Tror kanskje Irritabiliteten er adekvat, men kanskje ikke så kraftig. Men det var det jeg tenkte den gang også: Det er kanskje normalt å bli irritert av det der. Håper virkelig ikke jeg går i ny depresjon nå.

Men det jeg lurte mest på nå, ja det var om noen har tips til hvordan man kan ta avgjørelser.

Anonymkode: e6bf5...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leste et bra tips for mange år siden ang å ikke vite hva man skulle gjøre i en avgjørelse.

Kast kron eller mynt. F.eks kron er A og mynt er B.

Se hva svaret blir og kjenn etter hva du føler. Ble du glad? Litt skuffet? Det kan gi deg et pekepinn på hvilket valg du har mest lyst til.

Anonymkode: 36d97...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg til å tenke mye mindre sånn. Gir meg selv mye mindre tid til å tvile. Reiser meg bare opp og gjør den første tingen, så den andre osv.

Er det større ting det er snakk om, som å dra i et bryllup, reise på hytte osv, så krever det mer tenking , fordi det må planlegges. Da lager jeg lister, skriver det jeg skal gjøre ifm bryllupet, og plutselig er det helt bestemt at dit drar jeg.  
Sånn gjør jeg ting nå, men har vært der at jeg sto i butikken og klarte ikke bestemme meg for no frukt eller hva det var, gikk bare ut av butikken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig ambivalent. Sliter så veldig med å ta avgjørelser fordi jeg vingler sånn frem og tilbake uten å komme frem til noe som helst. Og uansett hva det lander på så er jeg fortsatt i tvil om jeg valgte det rette. Blir litt smågal av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (På 29.7.2022 den 23.40):

Jeg har lært meg til å tenke mye mindre sånn. Gir meg selv mye mindre tid til å tvile. Reiser meg bare opp og gjør den første tingen, så den andre osv.

Er det større ting det er snakk om, som å dra i et bryllup, reise på hytte osv, så krever det mer tenking , fordi det må planlegges. Da lager jeg lister, skriver det jeg skal gjøre ifm bryllupet, og plutselig er det helt bestemt at dit drar jeg.  
Sånn gjør jeg ting nå, men har vært der at jeg sto i butikken og klarte ikke bestemme meg for no frukt eller hva det var, gikk bare ut av butikken igjen.

Men hvordan vet du hva som er den første tingen? 

Anonymkode: e6bf5...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 23.49):

Men hvordan vet du hva som er den første tingen? 

Anonymkode: e6bf5...4c2

Det bare blir en av tingene, det jeg begynner å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...