Gå til innhold

Kupton, hvorfor blir man syk tross medisiner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette lurer jeg også på. Jeg tror medisineringen ikke er optimal. Jeg bruker bare Lamictal og svinger noe enda men ikke så ille som før Lamictal.
Jeg lurer på hva dere gjør når dere blir syke. Kontakter dere fastlege? 

Anonymkode: 6d475...ec7

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Jeg tror medisineringen ikke er optimal. Jeg bruker bare Lamictal og svinger noe enda men ikke så ille som før Lamictal.

Kan på egenhånd øke inntil en viss dose med quetiapin + at jeg bør ta nok imovane en periode.  Hvis dette ikke fungerer, så pleier jeg vanligvis å kontakte fastlegen. Det er viktig for meg å gjøre ting raskt, så jeg ikke blir så dårlig. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kontakter vel min behandler veldig raskt ved utvikling av hypomani for jeg er mer utrygg på meg selv da. Kan vente litt ekstra mtp depresjon, men jeg tar som regel kontakt i løpet av uken. Snakker med henne nesten ukentlig uansett da så har ikke den høye terskelen for å ta kontakt. Er ikke meningen terskelen skal være høy heller. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker

Antipsykotika er gode medisiner, men de er ikke perfekte. Når det kommer til psykisk sykdom er det fortsatt visse mekanismer i hjernen vi ikke forstår helt enda som gjør det vanskelig å lage noe som gir 100% effekt. Det er derfor folk responderer forskjellig og man ofte må prøve flere medisiner før man finner den riktige. Man lander på den som funker best. 

Anonymkode: bbf39...1c2

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 23.34):

Jeg har bipolar og blir syk selv om medisineringen er optimal. Hvorfor?

Anonymkode: 53bb6...267

På hvilket grunnlag er det vurdert at medisineringen er optimal??

Anonymkode: 73452...8a2

Medisinen er et forsvar mot sykdom. Om sykdomsutbruddet er sterkt nok, overvinner det forsvaret og sykdom bryter ut.

Jo bedre en er medisinert, jo bedre er forsvaret. Tross det, kan det komme sykdomsepisoder som er så sterke at de bryter gjennom forsvaret.

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper det litt mot uvirkelighetsfølelse også? Men kanskje også da bare i høye doser.?

Anonymkode: 2eb1a...fa4

Aner ikke hva du mener med uvirkelighetsfølelse. Om du mener psykosesymptom så hjelper quetiapin i store doser mot det

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hjelper det litt mot uvirkelighetsfølelse også? Men kanskje også da bare i høye doser.?

Jeg skjønner hva du mener med uvirkelighetsfølelsen. Jeg tror det er meninga at lamical skal forhindre den, hvis den f.eks er et symptom på depresjon. 

Anonymkode: 8ea18...443

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener med uvirkelighetsfølelsen. Jeg tror det er meninga at lamical skal forhindre den, hvis den f.eks er et symptom på depresjon. 

Mente egentlig om quetiapin forhindrer det, men hva med antidepressiva?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mente egentlig om quetiapin forhindrer det, men hva med antidepressiva?

Å ja. Sitter litt fast i tanker om den andre medisinen der nå. Quetiapin brukes vel for søvn og er et antipsykotikum? Mener man da at denne uvirkelighetsfølelsen er en forvrengt tenkemåte, eller kanskje et forstadium av psykotisk tilstand, på vei dit, så kan vel det tenkes at den skal virke mot det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...