Gå til innhold

Hvor i landet er det best å være psykisk syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor i landet er det best å være psykisk syk? Bor selv i Oslo og her er tilbudet sprengt. Altså hvor er det mulig å få adekvat hjelp uten å være psykotisk eller til fare for seg selv eller andre.  

Anonymkode: eebce...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste psykiatrien bryr seg om er om man er psykotisk eller suicidal. Er man ikke det er det lange køer for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 timer siden):

Det eneste psykiatrien bryr seg om er om man er psykotisk eller suicidal. Er man ikke det er det lange køer for hjelp.

Opplever det ikke sånn

Anonymkode: e43b9...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor i landet er det best å være psykisk syk? Bor selv i Oslo og her er tilbudet sprengt. Altså hvor er det mulig å få adekvat hjelp uten å være psykotisk eller til fare for seg selv eller andre.  

Anonymkode: eebce...f4a

Jeg lurer også på dette. Vurderer flytte og lurer da på hvor i landet de har best kapasitet? 

Anonymkode: 7af7d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om at ved lettere psykiske lidelser er fastlegen et meget godt alternativ både når det gjelder samtaler og medikamentell behandling.

For å trekke en parallell til somatisk sykdom: Når du går til fastlegen, hvor ofte blir du henvist videre til spesialist? Trenger alle somatiske sykdommer å behandles av spesialisthelsetjenesten? Hvis ikke, hvorfor skulle ikke dette også gjelde psykiatri?

Noen fastleger mangler dessverre kompetanse og interesse for psykisk sykdom. I så tilfelle er det helt greit å spørre vedkommende om å anbefale en annen lege som kan fagområdet bedre. De finnes. Det samme gjelder annen sykdom. Hvis jeg er plaget med kroniske smerter i ryggen, ville jeg neppe valgt en fastlege som i hovedsak hadde interesse for EKG-tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (50 minutter siden):

Jeg minner om at ved lettere psykiske lidelser er fastlegen et meget godt alternativ både når det gjelder samtaler og medikamentell behandling.

For å trekke en parallell til somatisk sykdom: Når du går til fastlegen, hvor ofte blir du henvist videre til spesialist? Trenger alle somatiske sykdommer å behandles av spesialisthelsetjenesten? Hvis ikke, hvorfor skulle ikke dette også gjelde psykiatri?

Noen fastleger mangler dessverre kompetanse og interesse for psykisk sykdom. I så tilfelle er det helt greit å spørre vedkommende om å anbefale en annen lege som kan fagområdet bedre. De finnes. Det samme gjelder annen sykdom. Hvis jeg er plaget med kroniske smerter i ryggen, ville jeg neppe valgt en fastlege som i hovedsak hadde interesse for EKG-tolkning.

Enig i dette. Det er alltid hjelp i å snakke med min fastlege. Var han jeg begynte å snakke med i 2016 da det begynte å gå skeis. Ble jo henvist til DPS etter hvert, men i starten før noen skjønte hvor ille det var så gikk jeg dit og det var veldig bra. Nå har jeg en av de bedre fastlegene da. Han er rett ut fantastisk både somatisk og psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan fastleger hjelpe oss med bipolar sykdom?

Anonymkode: 69aaa...8f1

Tror en spesialist skal stå for å sette i gang medisinering. Det gjøres hos meg. Men min fastlege er etter det ansvarlig for resepter. Han blander seg ikke inn i medisinering bestemt fra psykiatrien. 

Men han var bra å samtale med angående hypomanien min og sånt. Da alle andre var på ferie. Så jeg bruker nå han til det jeg føler for. 

Men jeg er ikke på DPS. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan fastleger hjelpe oss med bipolar sykdom?

Anonymkode: 69aaa...8f1

Ja, fastlegen kan følge opp etter at psykiater har stilt diagnose og satt i gang de første månedene med behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (14 minutter siden):

Ja, fastlegen kan følge opp etter at psykiater har stilt diagnose og satt i gang de første månedene med behandling.

Hvorfor er det sånn at noen ikke ser ut til å "slippe unna" DPS? Jeg har gått der 3-4 år nå og blir fremdeles anbefalt å gå der. Det er selvfølgelig frivillig og jeg fortsetter fordi jeg synes det er nyttig. Men sett fra deres side? 

Anonymkode: fde11...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at noen ikke ser ut til å "slippe unna" DPS? Jeg har gått der 3-4 år nå og blir fremdeles anbefalt å gå der. Det er selvfølgelig frivillig og jeg fortsetter fordi jeg synes det er nyttig. Men sett fra deres side? 

Anonymkode: fde11...af3

Har du noen tilleggsdiagnoser/problemer? Er du godt stabilisert i dag? Er fastlegen din klar til å overta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan fastleger hjelpe oss med bipolar sykdom?

Anonymkode: 69aaa...8f1

Bipolar lidelse skal diagnoseres og behandling iverksettes av spesialist. Dette står i prioriteringsveilederen, og bipolare i ustabil fase får rask utredning og behandling (usikker på om det er maks 2 eller 4 uker). Men når diagnosen er stilt og virksom behandling er gitt, er det fint å bli fulgt opp av fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (34 minutter siden):

Bipolar lidelse skal diagnoseres og behandling iverksettes av spesialist. Dette står i prioriteringsveilederen, og bipolare i ustabil fase får rask utredning og behandling (usikker på om det er maks 2 eller 4 uker). Men når diagnosen er stilt og virksom behandling er gitt, er det fint å bli fulgt opp av fastlegen.

Mener min behandler sa det var bare to uker. Overrasket meg. Selv om det kan føles fryktelig lenge når en er i dyp depresjon, viss man ikke hadde en bra fastlege. Tror egentlig nå, selv om ustabil fase, kan ikke DPS gjøre noe som han ikke kan. Da er det også veldig nyttig med forebyggende plan. 

Eller nå glemte jeg at jeg vet jo ikke om siste medisinforandring virker. Men da kan en vel bare ikke være skrevet helt ut, men fastlegen rådføre seg med psykiater?

Anonymkode: e43b9...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (4 timer siden):

Bipolar lidelse skal diagnoseres og behandling iverksettes av spesialist. Dette står i prioriteringsveilederen, og bipolare i ustabil fase får rask utredning og behandling (usikker på om det er maks 2 eller 4 uker). Men når diagnosen er stilt og virksom behandling er gitt, er det fint å bli fulgt opp av fastlegen.

Jeg fikk avslag på DPS selv om nylig bipolar diagnose er stilt. De mente jeg skulle i bemannet bolig. Jaja sier jeg bare. 

Men jeg og behandler skal søke på nytt til høsten. Kanskje henvisningen var mangelfull. 

Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det avslaget. Har jo behandler på sykehuset og fastlegen. Kanskje derfor jeg fikk avslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (34 minutter siden):

Jeg fikk avslag på DPS selv om nylig bipolar diagnose er stilt. De mente jeg skulle i bemannet bolig. Jaja sier jeg bare. 

Men jeg og behandler skal søke på nytt til høsten. Kanskje henvisningen var mangelfull. 

Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det avslaget. Har jo behandler på sykehuset og fastlegen. Kanskje derfor jeg fikk avslag også.

Hva tenker du dps skal gjøre med din bipolaritet? Bipolar kan ikke tenkes vekk. Fastleger skriver ut medisiner

Anonymkode: bd444...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker Oslo er det beste. De har egne dps poliklinikker for nesten alle diagnoser og mange psykologer er bosatt i Oslo. Mange private der også. Det er også ellers massevis av tilbud for psykisk syke slik som aktivitetssenter og dagsenter. Jeg tror også det er vanlig i Oslo å gå i flere år, ihvertfall for meg

Anonymkode: bd444...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert best på Østlandet og etter det andre store byer. Vi i små byer og andre u-sentrale steder ,må ta til takke med mangel på spesialister, og vi får de dårligste legene og psykologene,de som ikke får jobb på de mest attraktive stedene.  På DPS her I byen er alle psykologer og psykiatere fra samme underutviklede østblokk land, og det merkes.

Anonymkode: 67670...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du dps skal gjøre med din bipolaritet? Bipolar kan ikke tenkes vekk. Fastleger skriver ut medisiner

Anonymkode: bd444...b63

Det var en kommentar til det med ustabil bipolar. Som sagt så gjør det ikke meg noe. 

Men nei min fastlege starter meg ikke opp på medisiner. Det gjør psykiatrien. :)

Men jeg føler ikke selv behov for DPS pga bipolar. Det er min behandler i psykiatrien og de på BET som vil ha meg på DPS. Selv føler jeg at jeg har snakket nok. Jeg tenker på ting jeg kan gjøre nå, også får jeg kortvarig stabiliserende hjelp når det glipper. Tror det er riktig jeg. Det synes visst DPS også. Bemannet bolig får jeg aldri innvilget slik DPS mener jeg burde. Så da er det innleggelse når jeg blir dårlig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker Oslo er det beste. De har egne dps poliklinikker for nesten alle diagnoser og mange psykologer er bosatt i Oslo. Mange private der også. Det er også ellers massevis av tilbud for psykisk syke slik som aktivitetssenter og dagsenter. Jeg tror også det er vanlig i Oslo å gå i flere år, ihvertfall for meg

Anonymkode: bd444...b63

Er det massevis av tilbud for psykisk syke i Oslo? Fint om du nevner noen?

Vet at det finnes to fontenehus, men dette er jo ikke noe for alle i tillegg finner du ikke en psykolog med refusjonsrett som har ledig plass. Privat er det selvsagt ingen sak, da er det bare å punge opp 1500,- for timen, noe jeg tror de færreste har råd til.

Anonymkode: eebce...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det massevis av tilbud for psykisk syke i Oslo? Fint om du nevner noen?

Vet at det finnes to fontenehus, men dette er jo ikke noe for alle i tillegg finner du ikke en psykolog med refusjonsrett som har ledig plass. Privat er det selvsagt ingen sak, da er det bare å punge opp 1500,- for timen, noe jeg tror de færreste har råd til.

Anonymkode: eebce...f4a

Det fins jo sikkert 10 forskjellige dps bare i Oslo, pluss sikkert 100 private psykologer. Mye bra kommunalhjelp også, kurs i regi av kommunen som depresjon og angstkurs. Du må bare sjekke selv

Og fontenehuset kan være bra for de fleste. Å grave seg ned i traumer ved å snakke om de samme traumene i år etter år er ikke noe som gjør deg bra. Man blir bedre av å faktisk fylle dagene med noe. 

Anonymkode: bd444...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...