Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par spørsmål angående Mb. Bech..

Har skjønt at betennelsen måles utifra senkningen... Hvor høy er senkningen hos friske mennesker, og hvor høy pleier den å være hos Bechterew pasienter?

Man blir "klassifisert" etter hvor dårlig man er, fra en til fire, stemmer det?? og det er så delt inn i A og B?? hva klassifiserer de forskjellige gruppene??

Jeg har tidligere fått påvist en ostefytt ved 5. virvel (ryggen, ikke nakken) og har i senere tid fått mer smerter i dette området. har blant annet til tider vondt når jeg puster, og når jeg ligger... er det mulig at dette bare skyldes at ryggen er "ute av ledd" eller er det sannsynlig at det er bechterewen som har utviklet seg?? de siste gangene jeg har vært hos fysioterapeuten har hun kunne "knekke" ryggen på plass, men dette hjelper likevel lite på smertene mine. Har til nå vært plaget med becheterew i is.leddene og i korsbenet.... er lite begeistret med tanken på at den kanskje har satt seg høyere opp også... er bare 19 år, og føler at jeg har fått nok...

Og hvor "syk" må man være for å bli lagt inn, på f.eks. martina hanssens hospital?? hvem avgjør?? har trent der tidligere, og mange av de som var lagt inn var ikke "veldig" dårlige, men hadde likevel stor hjelp av innleggelsen... Har hatt en relativt dårlig periode siden mai, og har dessverre ikke vært bedre i sommer.. (kan kanskje skyldes været i norge :o) )

Håper ikke dette ble for rotetet.. på forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4678-bechterew/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad.

Til sime vedr. Bechterew. Høres ut som om du er mye plaget, og ganske usikker på fremtiden. Dette bør du snakke med legen din om. Ikke alle leger bruker de klassifiseringene du snakker om; det er jo deg og dine symptomer som avgjør hvilken hjelp du skal ha, ikke hvilke bokstaver eller senkning du har. Hoved-behandling er jevnlig trening, bl.a, for å hindre at ryggen stivner i krum stilling. Treningen har du krav på gratis. Synes du kan ta kontakt med pasient-foreningen, søk både på Bechterezw og Reumatismeforeningen på doktoronlines sider. Der kan du lære mye om andres erfaringer om hva som hjelper, bl.a. litt om kosthold. Kroniske smerter og usikkerhet kan gi dårlig humør og depresjon, noe som vil kunne forværre smertene. Dette bør du også tørre å snakke med legen din om. Dere kan sammen diskutere om du skal ha et behandlingsopphold på f.eks Martina Hansen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4678-bechterew/#findComment-26791
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei

Jeg har "hatt bechterew" i ca. 11 år nå. Fikk sykdommen bekreftet da jeg var på din alder. Føler at jeg har hørt historien før når du skriver at noe er ute av ledd. I flere år gikk jeg til både fysioterapaut og kiropraktor uten noen nevneverdig virkning. Det eneste som hjelper for mitt vedkommende er (lett) trening samt medisiner (Pirox el Felden). Sykling anbefales! Har jevnlig smerter i både rygg hofter og brystkasse, spesiellt om natten/morgenen, men har pr. dags dato ikke vært borte fra jobb pga. sykdomen takket være egen trening. Fikk en gang et enkelt treningsprogram fra en fysioterapaut som jeg gjør hjemme (på stuegulvet!) hver kveld. Det hjelper!

-TorInge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4678-bechterew/#findComment-34564
Del på andre sider

Hei

Jeg har "hatt bechterew" i ca. 11 år nå. Fikk sykdommen bekreftet da jeg var på din alder. Føler at jeg har hørt historien før når du skriver at noe er ute av ledd. I flere år gikk jeg til både fysioterapaut og kiropraktor uten noen nevneverdig virkning. Det eneste som hjelper for mitt vedkommende er (lett) trening samt medisiner (Pirox el Felden). Sykling anbefales! Har jevnlig smerter i både rygg hofter og brystkasse, spesiellt om natten/morgenen, men har pr. dags dato ikke vært borte fra jobb pga. sykdomen takket være egen trening. Fikk en gang et enkelt treningsprogram fra en fysioterapaut som jeg gjør hjemme (på stuegulvet!) hver kveld. Det hjelper!

-TorInge

Ville egentlig bare si at jeg syns du er flink som trener hver dag hjemme! Prøver så godt jeg kan jeg og, men det blir vel ofte til at jeg bare prøver... og bra da at du ikke har vært hjemme fra jobb, prøver å la være jeg også, alt for å skape mindre fordommer om at vi som er revmatikere er "så syke"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4678-bechterew/#findComment-34986
Del på andre sider

Ville egentlig bare si at jeg syns du er flink som trener hver dag hjemme! Prøver så godt jeg kan jeg og, men det blir vel ofte til at jeg bare prøver... og bra da at du ikke har vært hjemme fra jobb, prøver å la være jeg også, alt for å skape mindre fordommer om at vi som er revmatikere er "så syke"

-sime

Vel, må inrømme jeg dropper en dag innimellom.... Har funnet ut at det kan være best å la være å trene en dag hvis jeg har endel smerter i ryggen. For å komme "i gjenge" igjen tar jeg often Paralgin Forte før jeg legger meg. Det gjør underverker! Føler meg ofte som et nytt menneske neste morgen(etter å ha sovet en hel natt uten å måtte snu seg hver halvtime...).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4678-bechterew/#findComment-35207
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...