Gå til innhold

Er beltebruk egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

kupton skrev (6 timer siden):

Ja, jeg mener det er en fordel at en har to alternativer. Det er jo mulig å spørre pasientene om de helst vil bli holdt av mennesker eller av belter.

kupton skrev (2 timer siden):

Det har jeg aldri verken sagt eller ment.

Spørsmålet mitt var om du mente at Island hadde mindre human behandling av psykiatriske pasienter enn Norge, og det svarte du ja på.  Les igjennom det du skrev, det er sitert ovenfor.

kupton skrev (6 timer siden):

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke bry deg om det. Hun er en kverulant. 

Anonymkode: d3e82...990

Av en eller annen grunn er en person etter meg av og til og har vært det over lang tid.  Jeg er aldeles utrolig lei av det kvinnemennesket som skriver alltid som anonym bruker.

kupton skrev (1 time siden):

Jeg mener at både Island og Norge har en meget human psykiatri. Akkurat på dette feltet foretrekker jeg Norges løsning. 

Jeg skulle ønske at jeg forsto hvorfor.  Jeg har snakket med psykiatriske pasienter som har blitt lagt i reimer og opplevde det som overgrep.  Noen forteller at de tisset på seg og det er nedverdigende for et menneske.  Hvis Island kan la være da finnes det andre metoder.

Finnes det forskning på dette.  Jeg jobber som forsker og kan lese forskningartikler.

Savannah skrev (21 minutter siden):

Jeg skulle ønske at jeg forsto hvorfor.  Jeg har snakket med psykiatriske pasienter som har blitt lagt i reimer og opplevde det som overgrep.  Noen forteller at de tisset på seg og det er nedverdigende for et menneske.  Hvis Island kan la være da finnes det andre metoder.

Finnes det forskning på dette.  Jeg jobber som forsker og kan lese forskningartikler.

Jeg ble holdt lenge av mange og det føltes som et nytt overgrep. Så det er nok flere sider av den saken. 

En psykiater sa til meg en gang at i Danmark brukte de mindre tvang enn i Norge. Han mente det bla kom av at det var lavere terskel for å få hjelp, også innleggelser. Så pasientene hadde ikke rukket å bli så syke da de ble innlagt. Dette er mange år siden, så jeg vet ikke om det fortsatt er sånn

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Jeg ble holdt lenge av mange og det føltes som et nytt overgrep. Så det er nok flere sider av den saken. 

En psykiater sa til meg en gang at i Danmark brukte de mindre tvang enn i Norge. Han mente det bla kom av at det var lavere terskel for å få hjelp, også innleggelser. Så pasientene hadde ikke rukket å bli så syke da de ble innlagt. Dette er mange år siden, så jeg vet ikke om det fortsatt er sånn

Kan du sammenligne med å ha blitt lagt i reimer?  Ble du spurt på forhånd hva du foretrakk?

Annonse

Savannah skrev (1 minutt siden):

Kan du sammenligne med å ha blitt lagt i reimer?  Ble du spurt på forhånd hva du foretrakk?

Ja. Hadde ligget i reimer noen ganger tidligere og det var for meg best. Den gangen jeg ble holdt så var det en ukjent overlege på vakt. Han mente det var best å bli holdt, men etter en god stund ga de opp og jeg ble lagt i reimer. Da roet jeg meg. Nå var jeg kjent på avdelingen og det satt alltid en pleier der som jeg var trygg på. 

emilie321 skrev (16 minutter siden):

Ja. Hadde ligget i reimer noen ganger tidligere og det var for meg best. Den gangen jeg ble holdt så var det en ukjent overlege på vakt. Han mente det var best å bli holdt, men etter en god stund ga de opp og jeg ble lagt i reimer. Da roet jeg meg. Nå var jeg kjent på avdelingen og det satt alltid en pleier der som jeg var trygg på. 

Så da ble du ikke spurt på forhånd, selv om du kunne ha svart for deg selv.  Hva tenker du om å ha blitt medisinert?

emilie321 skrev (30 minutter siden):

Som jeg har skrevet før så har jeg ikke sett noen forskning på dette, men jeg har hørt at Norge er på toppen av de nordiske land når det gjelder tvang.  Det har jeg ikke fått bekreftet.  Jeg har hørt fra nordiske psykiatere utenfor Norge at nordmenn bruker gammeldags metoder.  Det har jeg heller ikke forskning bak meg for å påstå.

Savannah skrev (6 minutter siden):

Så da ble du ikke spurt på forhånd, selv om du kunne ha svart for deg selv.  Hva tenker du om å ha blitt medisinert?

Det har jeg godtatt. Som regel så skjønner jeg at jeg har/får det bedre med medisiner, til tross for bivirkninger. 

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg godtatt. Som regel så skjønner jeg at jeg har/får det bedre med medisiner, til tross for bivirkninger. 

Jeg mente egentlig akutt medisinering for å roe deg ned.  Slik jeg forstår det så blir det brukt også.

Savannah skrev (5 minutter siden):

Som jeg har skrevet før så har jeg ikke sett noen forskning på dette, men jeg har hørt at Norge er på toppen av de nordiske land når det gjelder tvang.  Det har jeg ikke fått bekreftet.  Jeg har hørt fra nordiske psykiatere utenfor Norge at nordmenn bruker gammeldags metoder.  Det har jeg heller ikke forskning bak meg for å påstå.

Vet ikke noe om dette, men i de årene jeg var innenfor psykiatrien så fikk jeg veldig god hjelp. Hadde kanskje flaks med å ha både kompetente psykiatere og flinke ansatte rundt meg i de årene. 

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Vet ikke noe om dette, men i de årene jeg var innenfor psykiatrien så fikk jeg veldig god hjelp. Hadde kanskje flaks med å ha både kompetente psykiatere og flinke ansatte rundt meg i de årene. 

Da har du vært heldig.  Jeg har ikke den erfaringen selv om jeg aldri har trengt reimer eller akutt medisinering.  Kanskje netopp derfor.

Annonse

Jeg mente egentlig akutt medisinering for å roe deg ned.  Slik jeg forstår det så blir det brukt også.

Har blitt akutt medisinert noen ganger (da jeg fikk for meg at medisiner gjorde meg syk og så sluttet på de) Likte det ikke der og da, men følte det ikke som noe overgrep. 

Da har du vært heldig.  Jeg har ikke den erfaringen selv om jeg aldri har trengt reimer eller akutt medisinering.  Kanskje netopp derfor.

Synes det er leit å høre om andre som har dårlig erfaring med psykiatrien. Sånn skal det ikke være

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Synes det er leit å høre om andre som har dårlig erfaring med psykiatrien. Sånn skal det ikke være

Min erfaring er dårlig og jeg føler at det har sammenheng med antall pasienter som blir uføretrygdet i Norge.  Jeg orker ikke å rippe opp i alle de dårlige opplevelsene, men jeg er frisk nå og i full jobb selv om jeg er midt i sekstiårene.  Mange i min alder er førtidspensjonerte.

Norsk trygdesystem bidrar dessverre til å dytte mange ut av arbeidsmarkedet.  De blir jo tatt vare på jo.  Hva er det å ta vare på?

Savannah skrev (55 minutter siden):

Jeg har aldri blitt lagt i belter. Men jeg har fått sprøyte med noen, tror det var sterkt beroligende antipsykotika. Først en sprøyte, gikk rett ned for telling for å si det sånn, og kunne ikke reise meg fra senga på to dager. 

Etter to dager skulle de sette ny sprøyte, de sa da at jeg ikke skulle bli dopet ned igjen . Det ble jeg ,bare enda verre, jeg kom ikke til meg selv på en uke. Jeg var kun oppe på toalettet, drakk litt, spist litt, noen ganger i døgnet, ellers sov jeg. Klarte ikke å holde meg våken i mer enn et par minutter om gangen. 

Trodde at de hadde ødelagt meg, og at jeg kom til å dø,det verste jeg har opplevd i psykiatrien. 

Jeg skulle mye heller å ligget i belter enn å ha opplevd dette. Men jeg hadde nok heller en generell uro, og ingen utagerende oppførsel, tror det var derfor de valgte medisiner.

Så nei til medisiner fra meg. 

Anonymkode: c85d1...9ab

Everybody skrev (25 minutter siden):

Uff, blir helt uvel av å lese det du opplevde. Synd at du hadde så dårlig erfaring med medisiner.

Ja det er ikke noe som jeg unner andre å oppleve, så synes det er litt viktig å få frem at å dope ned pasienten i stedet for å beltlegge ikke er veien å gå. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja det er ikke noe som jeg unner andre å oppleve, så synes det er litt viktig å få frem at å dope ned pasienten i stedet for å beltlegge ikke er veien å gå. 

Finnes det ingen mellomvei i medisineringen?  Hvor lenge tenker du at beltelegging skal vare?  To timer eller to år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...