Gå til innhold

Er beltebruk egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (15 minutter siden):

Finnes det ingen mellomvei i medisineringen?  Hvor lenge tenker du at beltelegging skal vare?  To timer eller to år?

Jeg har ingen mening om beltelegging ,kan ikke nok om det . Mitt innlegg var svar til om medisiner er et alternativ til belter. Det kan det sikkert også være, vis det er riktig medisin i riktig dose.

Men å dope ned pasienter på den måten som skjedde med meg, er ihvertfall ikke et godt alternativ til belter.

I mitt tilfelle kan jeg ikke en gang skjønne at det var nødvendig, ikke ropte jeg, ikke ødela jeg noe, ikke truet jeg med noe. Det eneste jeg husker at jeg gjorde var at jeg gikk mye frem og tilbake, ute.

Anonymkode: c85d1...9ab

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja det er ikke noe som jeg unner andre å oppleve, så synes det er litt viktig å få frem at å dope ned pasienten i stedet for å beltlegge ikke er veien å gå. 

Dette er helt i tråd med den erfaring jeg har som behandler på en akuttpost. Om en skal medisinere en pasient for å oppnå en effekt tilsvarende beltelegging, må en opp i doser som har svært omfattende bivirkninger, og der bivirkningene sitter i mye lengre enn en beltelegging vanligvis er nødvendig.

kupton skrev (34 minutter siden):

Dette er helt i tråd med den erfaring jeg har som behandler på en akuttpost. Om en skal medisinere en pasient for å oppnå en effekt tilsvarende beltelegging, må en opp i doser som har svært omfattende bivirkninger, og der bivirkningene sitter i mye lengre enn en beltelegging vanligvis er nødvendig.

Hva gjør de på Island?  Medisinerer tungt?

kupton skrev (10 minutter siden):

Det er kun tre muligheter: Belter, medisiner og holding. Når de ikke bruker belter, blir det kun to alternativ.

Det er flere som mener at belting er gammeldags.  Det er flere pasienter som har opplevd belting som nedverdigende og vondt.  De har til og med tisset på seg når de blir reimet fast.  Selv for jeg gysninger nedover ryggen å tenke på og bli beltet ned, så klaustrofobisk jeg er.  Jeg tror ikke på at pasienter blir spurt i kritiske situasjoner hva de foretrekker og at de kan veie og vurdere der og da.

Hen som skrev har ovenfor sa at hen hadde opplevd medisineringen som vond og vanskelig, men hadde ikke prøvd belting eller holding.

Det er flere som mener at belting er gammeldags.  Det er flere pasienter som har opplevd belting som nedverdigende og vondt.  De har til og med tisset på seg når de blir reimet fast.  Selv for jeg gysninger nedover ryggen å tenke på og bli beltet ned, så klaustrofobisk jeg er.  Jeg tror ikke på at pasienter blir spurt i kritiske situasjoner hva de foretrekker og at de kan veie og vurdere der og da.

Hen som skrev har ovenfor sa at hen hadde opplevd medisineringen som vond og vanskelig, men hadde ikke prøvd belting eller holding.

Jeg ble dopet ned på somatisk en gang og det slet jeg mye mer i etterkant enn beltelegging. For jeg har blitt holdt fast og dopet ned av en eks. Så å bli holdt fast og dopet ned av helsepersonell var retraumatiserende. Både belter og håndjern er bedre enn holding og neddoping hvis noen spør meg. Og jeg har prøvd alle tre.

Annonse

Jeg tror ikke på at pasienter blir spurt i kritiske situasjoner hva de foretrekker og at de kan veie og vurdere der og da.

Situasjoner som dette oppstår vanligvis brått. Umiddelbart kommer personalet til og pasienten blir holdt. Mange roer seg da etter kort tid. Hvis de ikke gjør det, spurte vi nesten alltid om de ville fortsette å bli holdt eller om de heller ville bli holdt fast av et belte.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Kommer beltebruk til å bli sett på som et feilgrep i fremtiden?

Det er jeg sikker på at det ikke blir. Men akkurat som at det forekommer dårlig farmakoterapi, forekommer det også dårlig bruk av belter.

kupton skrev (5 minutter siden):

Det er jeg sikker på at det ikke blir. Men akkurat som at det forekommer dårlig farmakoterapi, forekommer det også dårlig bruk av belter.

Tror du virkelig at om hundre år så blir nåværende metoder brukt og sett på som greie?

Savannah skrev (13 minutter siden):

Tror du virkelig at om hundre år så blir nåværende metoder brukt og sett på som greie?

Det kan være at de da har funnet ut noe nytt/nye og bedre metoder.

Men alt må vurderes ut fra den tid da det ble brukt, og hva som fantes da. I dag er det ikke hensiktsmessig å bruke damplokomotiv, men for 80 år siden var damplokomotiv meget langt fremme i utviklingen.

I dag bruker vi svært lite klorpromazin (Hibanil, Largactil), men den gang det kom, var det en positiv revolusjon i psykiatrien.

Savannah skrev (59 minutter siden):

Jeg kan love deg at det oppleves klaustrofobisk å ikke klare å holde seg våken i mer enn et par minutter om gangen. For det er ikke noe som føles som en god natts søvn det du kjenner på når du ligger neddopet i en uke. Det du føler på er en sterk føles av at du ønsker å våkne.

Og hver morgen er situasjonen den samme som dagen før  og du håper det blir bedre i morgen, noe det ikke ble. 

I belter er du ihvertfall i en normal bevissthet. 

Og nei jeg har ikke blitt lagt i belter,så jeg vet ikke hvordan det er ,men jeg er sterkt klaustrofobisk, så jeg har en anelse om hvordan jeg hadde følt det.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kan love deg at det oppleves klaustrofobisk å ikke klare å holde seg våken i mer enn et par minutter om gangen. For det er ikke noe som føles som en god natts søvn det du kjenner på når du ligger neddopet i en uke. Det du føler på er en sterk føles av at du ønsker å våkne.

Og hver morgen er situasjonen den samme som dagen før  og du håper det blir bedre i morgen, noe det ikke ble. 

I belter er du ihvertfall i en normal bevissthet. 

Og nei jeg har ikke blitt lagt i belter,så jeg vet ikke hvordan det er ,men jeg er sterkt klaustrofobisk, så jeg har en anelse om hvordan jeg hadde følt det.

Man får sprøyte med medisin når man blir beltelagt

• 4 måneder senere...
emilie321 skrev (På 10.8.2022 den 18.50):

Jeg ble holdt lenge av mange og det føltes som et nytt overgrep. Så det er nok flere sider av den saken. 

En psykiater sa til meg en gang at i Danmark brukte de mindre tvang enn i Norge. Han mente det bla kom av at det var lavere terskel for å få hjelp, også innleggelser. Så pasientene hadde ikke rukket å bli så syke da de ble innlagt. Dette er mange år siden, så jeg vet ikke om det fortsatt er sånn

Om man blir beltelagt eller ikke eller om man har blitt det noen gang har INGENTING med hvor syk en er å gjøre. En blir beltelagt fordi en driver med selvskading eller er utagerende. Og det er ikke sånn at den som selvskader er mer syk enn de som ikke selvskader. 

Anonymkode: 359ed...401

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man blir beltelagt eller ikke eller om man har blitt det noen gang har INGENTING med hvor syk en er å gjøre. En blir beltelagt fordi en driver med selvskading eller er utagerende. Og det er ikke sånn at den som selvskader er mer syk enn de som ikke selvskader. 

Anonymkode: 359ed...401

Mange utagerer fordi de er veldig syke og unngår å bli så dårlig med tidligere hjelp bla meg selv 

Endret av Marye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...