Gå til innhold

Er beltebruk egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (14 timer siden):

Selv om noe er nødvendig, blir det automatisk ikke ondskapsfullt da? Eller kan noe være et nødvendig onde?

Selv om en handling er et onde, betyr det ikke at utførelsen er ondskapsfull. Hva mener dere skal være alternativet til beltebruk om pasienten er til alvorlig fare for seg selv eller andre?

Annonse

kupton skrev (20 minutter siden):

Selv om en handling er et onde, betyr det ikke at utførelsen er ondskapsfull. Hva mener dere skal være alternativet til beltebruk om pasienten er til alvorlig fare for seg selv eller andre?

Låse døra? 

Og dessuten tror jeg de fleste blir mindre aggressive av å ikke være på tvang, men heller være hjemme. 

Anonymkode: 359ed...401

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Låse døra? 

Og dessuten tror jeg de fleste blir mindre aggressive av å ikke være på tvang, men heller være hjemme. 

1. Hva når pasienten tar springfart og kaster seg med hodet først inn i murveggen?

2. Dette er snakk om personer som ikke kunne være hjemme. Hadde det vært et alternativ, hadde de ikke vært tvangsinnlagt.

kupton skrev (4 timer siden):

1. Hva når pasienten tar springfart og kaster seg med hodet først inn i murveggen?

2. Dette er snakk om personer som ikke kunne være hjemme. Hadde det vært et alternativ, hadde de ikke vært tvangsinnlagt.

Hva med når psykiatere tror at pasienten kan ta springfart og kaste seg i veggen?  Hvor går grensen for å stemple mennesker som gale?

Savannah skrev (2 timer siden):

Hva med når psykiatere tror at pasienten kan ta springfart og kaste seg i veggen?  Hvor går grensen for å stemple mennesker som gale?

Det er alltid vanskelig for psykiatere og alle andre hvis en vurderer en risiko, men uten at det enda har skjedd.

Å stemple noen som gale hører ikke med til arbeidsoppgavene, i motsetning til det å ta vare på og hindre at folk blir alvorlig skadet.

kupton skrev (1 minutt siden):

Det er alltid vanskelig for psykiatere og alle andre hvis en vurderer en risiko, men uten at det enda har skjedd.

Å stemple noen som gale hører ikke med til arbeidsoppgavene, i motsetning til det å ta vare på og hindre at folk blir alvorlig skadet.

Når en lege sier til en pasient at vedkommende ikke er ved sine fulle fem, har hen stemplet pasienten som gal.  At man kan pakke det inn i finere ord er en ting.  Hva legger man i å ta vare på?  Stå med pekefinger og si "jeg vet best hva som er bra for deg, du vet ingenting om det"?  Det er min erfaring og oppfatning at det er vanlig i psykiatrien.  Det kan være vanskelig å slippe unna "gale" stempelet som har festet seg i systemet.

Savannah skrev (40 minutter siden):

Når en lege sier til en pasient at vedkommende ikke er ved sine fulle fem, har hen stemplet pasienten som gal.  At man kan pakke det inn i finere ord er en ting.  Hva legger man i å ta vare på?  Stå med pekefinger og si "jeg vet best hva som er bra for deg, du vet ingenting om det"?  Det er min erfaring og oppfatning at det er vanlig i psykiatrien.  Det kan være vanskelig å slippe unna "gale" stempelet som har festet seg i systemet.

Å ta vare på  kan være å hindre at en skader seg selv eller gjør andre farlige eller dumme ting som en vil angre på når en blir frisk.

Annonse

kupton skrev (12 minutter siden):

Å ta vare på  kan være å hindre at en skader seg selv eller gjør andre farlige eller dumme ting som en vil angre på når en blir frisk.

Dette er fine ord, men jeg snakker om praksis.  Å ta vare på betyr gjerne at noe blir tredd over hodet på en og da blir det ivaretaging.

kupton skrev (8 timer siden):

De fleste som gjør slikt gjør det jo nettopp fordi de blir holdt der på tvang og derfor blir sinte/og noen gjør det fordi de ønsker å vise hvor syk de er. Hadde de vært hjemme hadde de ikke gjort det. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De fleste som gjør slikt gjør det jo nettopp fordi de blir holdt der på tvang og derfor blir sinte/og noen gjør det fordi de ønsker å vise hvor syk de er. Hadde de vært hjemme hadde de ikke gjort det. 

Så riktig tiltak er å skrive dem ut, mener du?

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tror ikke du har peiling på dette

Jeg har blitt lagt i belter pga medisinnekt og næringsvegring. Måtte ligge i mange timer på det meste. Var absolutt ikke gøy, men jeg ser jo nødvendigheten i friske perioder. Jeg kunne dødd om det ikke hadde vært for beltene.

Anonymkode: 1ff16...dc1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...