Gå til innhold

Er beltebruk egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste som gjør slikt gjør det jo nettopp fordi de blir holdt der på tvang og derfor blir sinte/og noen gjør det fordi de ønsker å vise hvor syk de er. Hadde de vært hjemme hadde de ikke gjort det. 

Anonymkode: 359ed...401

Du uttaler deg rimelig bastant til å se ut til å ikke ha peiling..  

Det er ikke gøy å bli lagt i belter, men det er heller ikke gøy å være så uttafor at ingen klarer å få kontakt med deg og alt rundt bare er kaotisk. 

Fortsetter under...

Hørte om en som ble beltelagt fordi han ble konfrontert med å ha voldtatt sin egen mor under en samtale, noe han ikke hadde gjort. Da gikk han til angrep på behandleren og ble lagt i belter. Jeg hadde også blitt forbanna hvis jeg hadde blitt konfrontert med noe sånt uten å ha gjort det, men hadde nok bare gått fra samtalen og aldri snakket med den behandleren igjen.

Everybody skrev (17 minutter siden):

Hørte om en som ble beltelagt fordi han ble konfrontert med å ha voldtatt sin egen mor under en samtale, noe han ikke hadde gjort. Da gikk han til angrep på behandleren og ble lagt i belter. Jeg hadde også blitt forbanna hvis jeg hadde blitt konfrontert med noe sånt uten å ha gjort det, men hadde nok bare gått fra samtalen og aldri snakket med den behandleren igjen.

Og der er forskjellen. Selv om man blir forbanna så kan man ikke fly til angrep på folk. Jeg skjønner godt at han endte opp i belter.

Anonymkode: c00a0...8de

• 8 måneder senere...
Everybody skrev (6 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/21-aring-ble-beltelagt-i-seks-uker-etter-at-kommunal-bolig-ble-stengt-1.16502226

Dette er tortur. Det må ha vært noen andre alternativer som kunne blitt brukt.

Det er helt sykt..

Anonymkode: c00a0...8de

Worriesome Plenty 2

Noen ganger er belteseng nødvendig. Men det bør brukes veldig konservativt. Da jeg hadde min første og lengste innleggelse ble det brukt 3 ganger. 

Den første og lengste var på en svært urolig katakon schizofren. Den andre var ei som startet branner. Og den sidte var en paranoid mann som oppførte seg hissig og truende. De to sidte lå bare noen timer. Men han med katatoni lå lenge.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (30 minutter siden):

. 

Den første og lengste var på en svært urolig katakon schizofren. Den andre var ei som startet branner. Og den sidte var en paranoid mann som oppførte seg hissig og truende. De to sidte lå bare noen timer. Men han med katatoni lå lenge.

Hvorfor skal man beltelegges hvis man allerede er helt urørlig? 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man beltelegges hvis man allerede er helt urørlig? 

Katatoni er ikke bare å være urørlig. Det er også å rase frem og tilbake i fart og legge seg ned på gulvet og være helt ute av det.

Everybody skrev (På 10.9.2023 den 14.23):

https://www.nrk.no/osloogviken/21-aring-ble-beltelagt-i-seks-uker-etter-at-kommunal-bolig-ble-stengt-1.16502226

Dette er tortur. Det må ha vært noen andre alternativer som kunne blitt brukt.

Helsepersonell slipper å ligge i belter i ukesvis. De kan slappe av og leve sine normale liv mens de observerer at en stakkars utviklingshemmet autist blir torturert i ukesvis.

Everybody skrev (10 timer siden):

Helsepersonell slipper å ligge i belter i ukesvis. De kan slappe av og leve sine normale liv mens de observerer at en stakkars utviklingshemmet autist blir torturert i ukesvis.

Jeg mistenker at det er mye, mye i denne saken vi som lesere ikke får innsikt i pga. helsevesenets og de som har ansvaret for den daglige omsorgen ikke kan uttale seg om mens pårørende kan kritisere det de selv ønsker. Slik sett blir slike saker i media svært ensidig, fordi helsepersonellet i realiteten ikke har mulighet til imøtegåelse av påstander pga. taushetsplikt - en kan kun kan uttale seg i generelle ordlag. En kan ikke gå inn og forklare hvorfor det er krevende å finne et annet tilbud - vi får bare servert at de burde ha funnet et bedre tilbud.

Med dette sagt - jeg forsvarer ingen behandling av et menneske på denne måten, men jeg vet selv av erfaring at ofte kan det lett misforstås fra utsiden hvorfor noe er som det er e.l., når vi som yter tjenester ikke har anledning til å gi mer informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...