Gå til innhold

Begrenset politiattest


Glitter

Anbefalte innlegg

Hva slags lovbrudd tas med i en begrenset politiattest som har med fritidstilbud fot barn og ungdom å gjøre? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et raskt google søker sier: "Det er formålet og lovhjemmelen som avgjør hvilke typer lovbrudd attesten skal vise."

Anonymkode: 7153d...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

et raskt google søker sier: "Det er formålet og lovhjemmelen som avgjør hvilke typer lovbrudd attesten skal vise."

Anonymkode: 7153d...fb2

Ja jeg fant det, og formålet er fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Frivillig arbeid.

Det sier meg fortsatt ikke noe, så lurte på om noen her vet mer.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja jeg fant det, og formålet er fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Frivillig arbeid.

Det sier meg fortsatt ikke noe, så lurte på om noen her vet mer.

hvilken lovhjemmel brukes det i kravet?

Anonymkode: 7153d...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hvilken lovhjemmel brukes det i kravet?

Anonymkode: 7153d...fb2

Barneomsorgsattest. Politiregisterforskriften paragraf 34-1, jf. Politiregisterloven 39 første ledd.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du finner det egentlig veldig greit her: https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/opplysninger-i-politiattesten/#undefined

en begrenset attest "En begrenset politiattest kan være både uttømmende og utvidet, eller den kan være ordinær, eller en kombinasjon av disse."

Anonymkode: 7153d...fb2

Ja jeg leste det, men det sier meg fortsatt ikke noe om noe av det jeg har på rullebladet vil komme i veien for å være frivillig der. Det er selvsagt ingenting som har med barn å gjøre der, men er et par alvorlige ting for fem år siden.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

Barneomsorgsattest. Politiregisterforskriften paragraf 34-1, jf. Politiregisterloven 39 første ledd.

Ja jeg leste det, men det sier meg fortsatt ikke noe om noe av det jeg har på rullebladet vil komme i veien for å være frivillig der. Det er selvsagt ingenting som har med barn å gjøre der, men er et par alvorlige ting for fem år siden.

Hva står i politiattesten?

Politiattesten er en barneomsorgsattest og opplyser om seksualforbrytelser mot barn eller voksne, drap, narkotikaforbrytelser (med tidsbegrensning) og grov volds- eller ranskriminalitet, ref Politiregisterloven § 39. Ingen andre straffbare forhold kommer fram på attesten.

Attesten blir sendt til den enkelte, som viser den fram for organisasjonen. Ifølge personvernloven er det ikke lov for organisasjonen å oppbevare politiattester, siden den bare inneholder korrekt informasjon på nåværende tidspunkt. Den må derfor enten slettes eller oppbevares av den enkelte.

Anonymkode: 7153d...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva står i politiattesten?

Politiattesten er en barneomsorgsattest og opplyser om seksualforbrytelser mot barn eller voksne, drap, narkotikaforbrytelser (med tidsbegrensning) og grov volds- eller ranskriminalitet, ref Politiregisterloven § 39. Ingen andre straffbare forhold kommer fram på attesten.

Attesten blir sendt til den enkelte, som viser den fram for organisasjonen. Ifølge personvernloven er det ikke lov for organisasjonen å oppbevare politiattester, siden den bare inneholder korrekt informasjon på nåværende tidspunkt. Den må derfor enten slettes eller oppbevares av den enkelte.

Anonymkode: 7153d...fb2

Okei. Jeg har en voldsdom da. Et uhell var det, men en politibetjent fikk et kloremerke. Er det grov vold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan sjekke med lovdata: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#§273

Anonymkode: 7153d...fb2

Tenkte bare siden det var mot en politimann. Selve skaden var jo ikke stor da. 

Jeg får vel bare vente og se hva som kommer på den da. Er vel ikke mulig å finne nøyaktig svar. Er bare viktig for meg å få jobbe der. Jeg jobber der allerede under samfunnstjeneste, men om en måned skal jeg jobbe som frivillig og blir da også å jobbe i åpningstiden hvor det gjerne kommer barn. 

Takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Tenkte bare siden det var mot en politimann. Selve skaden var jo ikke stor da. 

Så du fikk samfunnsstraff og anmerkninger på rullebladet ditt fordi du klorte en politimann ved et uhell? Lite trolig at det var grunnen. 

Anonymkode: 1557b...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (55 minutter siden):

Okei. Jeg har en voldsdom da. Et uhell var det, men en politibetjent fikk et kloremerke. Er det grov vold? 

Nei, det er ikke grov vold. Men åpenbart er det mer til historien som du ikke forteller. Man får ingen voldsom og samfunnsstraff ved å klore en politimann ved uhell. Så her ligger det noe mer. 

Anonymkode: 1557b...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, det er ikke grov vold. Men åpenbart er det mer til historien som du ikke forteller. Man får ingen voldsom og samfunnsstraff ved å klore en politimann ved uhell. Så her ligger det noe mer. 

Anonymkode: 1557b...abe

Du har ikke akkurat noe med hva som skjedde, men jo jeg fikk dom for vold mot offentlig tjenestemann i forbindelse med at tre av de strippet meg for klær på cella og jeg hadde panikk og gjorde motstand. Politistudenten mente jeg gjorde det med vilje, noe jeg ikke gjorde. Jeg visste ikke om at det skjedde en gang før jeg fikk anmeldelsen dagen etter. 

Og dette er fem år siden og ikke tema i denne tråden. Og for øvrig ikke det jeg har samfunnstjeneste for nå. Det er noe annet og som også skjedde for fem år siden. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Du har ikke akkurat noe med hva som skjedde, men jo jeg fikk dom for vold mot offentlig tjenestemann i forbindelse med at tre av de strippet meg for klær på cella og jeg hadde panikk og gjorde motstand. Politistudenten mente jeg gjorde det med vilje, noe jeg ikke gjorde. Jeg visste ikke om at det skjedde en gang før jeg fikk anmeldelsen dagen etter. 

Og dette er fem år siden og ikke tema i denne tråden. Og for øvrig ikke det jeg har samfunnstjeneste for nå. Det er noe annet og som også skjedde for fem år siden. 

Her kan du lese utfyllende om dette. 

image.thumb.png.ddc4dbabf4f098e4b789598d5314a3dd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imidlertid ikke alltid gitt at du vil bli nektet å jobbe selv om det finnes anmerkninger på politiattesten din. Enkelte forhold er det opp til arbeidsgiver å vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Her kan du lese utfyllende om dette. 

image.thumb.png.ddc4dbabf4f098e4b789598d5314a3dd.png

Å tusen takk. Da ser det ut som at det i verste fall kun kommer noe om narkotikaovertredelse, men det er snakk om 1 g hasj/amfetamin max to ganger. Og det er lenge siden det også. 

Kanskje jeg kan puste ut da. Og uansett så vet jo hun at jeg har et rulleblad jeg er jo tross alt der i samfunnstjeneste. Og hun har jo kjent meg siden mai i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...