Gå til innhold

Har du følt deg mistenkeliggjort fordi du har en usynlig sykdom og får ufør/sykepenger/AAP?


Everybody

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at for å se ned på noen som er ufør, en som har blitt nøye utredet og diagnostisert av høyt utdannede helsepersonell så kan man ikke ha opplevd noe linkende selv. Uten den erfaringen så tror man gjerne at alle har det like lett som en selv har det. Den som er ufør har gått gjennom arbeidsutprøving og har opplevd store tap som å miste jobb, helse og fikk et liv som en ikke valgte selv. Så for å se ned på noen som har gått gjennom noe sånt så må man mangle en del kunnskap og også en del erfaring og kanskje en del empati.

Du påstår at de som ser ned på uføre ikke har opplevd noen motgang i eget liv. Det er denne påstanden jeg ber deg vurdere igjen. Å se ned på mennesker som mottar uføreytelser grunnet psykisk sykdom (det er det du sikter til regner jeg med) kan man godt gjøre fordi man har fet dårlig selv, er full av skam, har hatt en elendig oppvekst hvor man har lært å rakke ned på andre osv. 

Anonymkode: f8909...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du påstår at de som ser ned på uføre ikke har opplevd noen motgang i eget liv. Det er denne påstanden jeg ber deg vurdere igjen. Å se ned på mennesker som mottar uføreytelser grunnet psykisk sykdom (det er det du sikter til regner jeg med) kan man godt gjøre fordi man har fet dårlig selv, er full av skam, har hatt en elendig oppvekst hvor man har lært å rakke ned på andre osv. 

Ok, alle har nok opplevd noe form for motgang i livet og kommet seg gjennom det. Men de som er uføre har gjerne opplevd veldig mye motgang og gjerne blitt alvorlig syke av det. De som ikke er uføre og har opplevd motgang vil gjerne at alle skulle gjort som dem så hadde de ikke blitt uføre. De som er uføre pga psykisk sykdom har gjerne gått gjennom svært traumatiske opplevelser eller store tap som har gjort dem alvorlig deprimerte og kanskje til og med psykotiske som har gjort ting svært komplisert. De som har opplevd motgang uten å bli uføre har gjerne ikke noen psykisk lidelse i bunn som har gjort det mye lettere å takle motgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (11 minutter siden):

Ok, alle har nok opplevd noe form for motgang i livet og kommet seg gjennom det. Men de som er uføre har gjerne opplevd veldig mye motgang og gjerne blitt alvorlig syke av det. De som ikke er uføre og har opplevd motgang vil gjerne at alle skulle gjort som dem så hadde de ikke blitt uføre. De som er uføre pga psykisk sykdom har gjerne gått gjennom svært traumatiske opplevelser eller store tap som har gjort dem alvorlig deprimerte og kanskje til og med psykotiske som har gjort ting svært komplisert. De som har opplevd motgang uten å bli uføre har gjerne ikke noen psykisk lidelse i bunn som har gjort det mye lettere å takle motgangen.

Ok. Jeg gidder ikke gå flere runder med deg om dette. Du kan velge å tenke på det eller stå hardt på ditt. Det finnes andre skjebner enn ufør pga psykiske lidelser her i livet også. 

Anonymkode: f8909...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker at for å se ned på noen som er ufør, en som har blitt nøye utredet og diagnostisert av høyt utdannede helsepersonell så kan man ikke ha opplevd noe linkende selv. Uten den erfaringen så tror man gjerne at alle har det like lett som en selv har det. Den som er ufør har gått gjennom arbeidsutprøving og har opplevd store tap som å miste jobb, helse og fikk et liv som en ikke valgte selv. Så for å se ned på noen som har gått gjennom noe sånt så må man mangle en del kunnskap og også en del erfaring og kanskje en del empati.

Uføreprosesser er ofte ikke rettlinjede logiske prosesser preget av analytisk stringens. Tvert i mot, så er det ofte en haug med uheldige omstendigheter som avgjør hvem som ender som helt uføre.  Men det er så avgjort ingen grunn til verken å se ned på uføre eller misunne folk den hverdagen uførhet medfører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (39 minutter siden):

De som har opplevd motgang uten å bli uføre har gjerne ikke noen psykisk lidelse i bunn som har gjort det mye lettere å takle motgangen.

Hva vet du om det? Akkurat som det finnes mange uføre uten psykisk lidelse, finnes det mange psykisk lidende uten uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...