Gå til innhold

Burde jeg egentlig kanskje hatt diagnosen schizo affektiv i stedet for bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde diagnosen schizofreni (simplex) tidligere, og den ble omgjort til bipolar (2) senere. Men jeg lurer egentlig på, burde jeg da egentlig hatt diagnosen schizo affektiv? Jeg har ingen hallusinasjoner, men kan bli paranoid til tider (selv om jeg klarer rasjonalisere meg selv). 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt umulig for Kupton eller andre å svare på spørsmålet ut fra de magre opplysningene du gir. 

Anonymkode: 6a9a4...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt umulig for Kupton eller andre å svare på spørsmålet ut fra de magre opplysningene du gir. 

Anonymkode: 6a9a4...6b8

Hvilke opplysninger trengs da? Jeg skriver gjerne mer. 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke opplysninger trengs da? Jeg skriver gjerne mer. 

Anonymkode: b89ba...14d

Du bør si noe om hva slags symptomer og atferd som resulterte i den første diagnosen. Og hva som gjorde at denne ble endret. Har du en bipolar lidelse med hypomanier/manier og depresjoner og utenom dette normalperioder? Du bør skrive noe om hvorfor du selv tror at du har en annen diagnose enn bipolar, hvilke symptomer tyder på det? Hvor mye antipsykotika tar du og hva? Er det derfor du ikke har symptomer kanskje? I så tilfelle er det medisinene som virker, ikke diagnosen som er endret. Og hvorfor spør du ikke behandler om dette? De kan svare deg, siden de vet hva som gjorde at du har fått de ulike diagnosene og hva som er årsak til endret diagnose 

Anonymkode: 6a9a4...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du bør si noe om hva slags symptomer og atferd som resulterte i den første diagnosen. Og hva som gjorde at denne ble endret. Har du en bipolar lidelse med hypomanier/manier og depresjoner og utenom dette normalperioder? Du bør skrive noe om hvorfor du selv tror at du har en annen diagnose enn bipolar, hvilke symptomer tyder på det? Hvor mye antipsykotika tar du og hva? Er det derfor du ikke har symptomer kanskje? I så tilfelle er det medisinene som virker, ikke diagnosen som er endret. Og hvorfor spør du ikke behandler om dette? De kan svare deg, siden de vet hva som gjorde at du har fått de ulike diagnosene og hva som er årsak til endret diagnose 

Anonymkode: 6a9a4...6b8

Ok. Skal forsøke skrive kort men samtidig utfyllende, så får du/dere si fra om det er noe mer jeg burde skrive mer om.

Da jeg førstegang kom i kontakt med psykiatrien var for 7 år siden. Det var da etter en langvarig periode med mye press, stress, lite søvn og mat. Jeg følte meg utenfor meg selv om usikker på hva som var ekte og ikke (depersonalisasjon og derealisasjon).

I hovedsak fikk jeg schizofreni diagnosen grunnet de negative symptomene (følelsesmessig flat, likegyldig, gledesløs, mangle ansiktsmimikk og streve med konsentrasjonen osv osv). Men jeg tenker det egentlig bare kunne ha vert vanlige depresjoner?

 I ettertid tenkte jeg at jeg var redd maten var forgiftet (fordi det sto det i journalen min at de mistenkte at jeg trodde det fordi jeg ikke ville spise). Men jeg tror egentlig ikke jeg virkelig trodde det da, men at jeg bare tror det nå fordi jeg leste det i journalen (om noen skjønner?). Jeg var også mutisitisk og delvis kataton i 2 mnd der jeg ikke sa ett eneste ord (ikke med vilje, husker ingenting av det).

Jeg husker de gav meg tegnesaker (sikkert fordi jeg ikke snakket) og jeg tegnet en tegning og når faren min kom på besøk spurte han om det var jeg som hadde tegnet det og jeg husker jeg tenkte at det var ikke jeg som hadde tegnet det, men i ettertid tror jeg nok det var jeg (slike ting skjedde ofte, at jeg ikke trodde det var meg). 

Stort sett husker jeg veldig lite fra denne innleggelsen. Jeg har også tenkt at jeg hørte stemmer på den tiden, men jeg tror egentlig ikke jeg hørte stemmer likevel, jeg tror egentlig det bare var personal som sto utenfor døren og snakket (det er ganske lytt på posten har jeg funnet ut i ettertid). 

Jeg ba om ny utredning fordi jeg tenkte at schizofreni diagnosen kanskje var feil og bare forvekslet med deprejson og da fikk jeg til slutt bipolar diagnosen. Begrunnelsen for denne var i hovedsak da jeg ble oppstemt etter et selvmordsforsøk. Jeg pratet i ett sett, var glad osv (husker ikke alt). 

Jeg vil si at jeg har bipolar lidelse med hypomanier/manier og depresjoner og utenom dette normalperioder. Selv om jeg føler jeg egentlig stort sett sliter hele tiden... Er ikke så lenge mellom hver gang jeg trenger innleggelse.

Jeg bruker 15mg abilify. 

Jeg vet ikke egentlig helt hva det er som gjør at jeg tror jeg har en annen diagnose enn bipolar eller spesifikt hvilke symptomer som tyder på det, bare kom til å tenke på det nå at siden jeg har hatt begge diagnoser kanskje det heller ville være mer rett å sette en mitt mellom (altså schizo affektiv). 

Ett eksempel (fra 2 år siden) er da jeg var umedisinert så trodde jeg at hele skolen jeg gikk på var en test (sikkert ikke nødvendig at jeg forklarer mer inngående?). 

Jeg har ikke tatt det opp med behandler ettersom jeg ikke har en behandler. Fikk schizofreni diagnosen etter en innleggelse av en behandler, så ble den endret av en annen behandler og siste behandler jeg hadde var ennå en ny en. 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og "stemmene" jeg hørte (eller ikke hørte?) var kommentarer på det jeg gjorde fra de ansatte. Som: "Nå er hun sint" Eller korte utdrag fra det de sa, som: "Forgift henne". Jeg tenkte også ofte på at det var lett å skyte meg fordi jeg ikke hadde gardiner på rommet. Og at jeg var redd for at de ansatte skulle tenne på avdelingen så jeg skulle brenne inne. Bare for å gi ett par eksempler til. Men jeg vet egentlig ikke om dette var 

Håper det er nok informasjon? Hvis ikke bare si fra så skal jeg skrive mer.

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du til behandleren din neste gang? Eller har du sluttet? Anbefaler deg å spørre de neste gang. 

Anonymkode: f4352...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når skal du til behandleren din neste gang? Eller har du sluttet? Anbefaler deg å spørre de neste gang. 

Anonymkode: f4352...a2d

Jeg har dessverre sluttet. 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har dessverre sluttet. 

Anonymkode: b89ba...14d

Fungerer du normalt idag? Er du i jobn/studerer, har et sosialt liv osv? 

Anonymkode: f4352...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fungerer du normalt idag? Er du i jobn/studerer, har et sosialt liv osv? 

Anonymkode: f4352...a2d

Nei, jeg tror ikke jeg kan si at jeg fungerer normalt. Jeg er i tiltak gjennom nav og jobber noen timer i uken, men fungerer ikke så bra der da jeg jobber for sakte/faller ut og blir veldig sliten etter jobb. Jeg har lite sosialt liv, har familie, men ingen venner her jeg bor så har stort sett lite kontakt med venner. Ser familie omtrent en gang i uka. Som sagt så er det ikke så langt mellom de gangene jeg trenger innleggelse. 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Det høres ut som du hadde ganske tydelige psykosesymptomer under den innleggelsen du nevnte.

Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom alt det jeg skrev. Ja, du har nok rett i det. Jeg er bare så usikker på om jeg faktisk hadde de symptomene da eller om jeg bare i ettertid har tenkt at jeg hadde de symptomene fordi jeg leste det i journalen? Om du skjønner? Altså, at siden jeg nesten ikke husket noe fra innleggelsen så har jeg i ettertid tenkt tilbake på det og dermed skapt nye "minner" (som egentlig ikke stemmer). Jeg vet ikke om jeg klarte forklare helt hva jeg mener, men bare si fra om det ikke gir mening så skal jeg forsøke forklare bedre.

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde diagnosen schizofreni (simplex) tidligere, og den ble omgjort til bipolar (2) senere. Men jeg lurer egentlig på, burde jeg da egentlig hatt diagnosen schizo affektiv? Jeg har ingen hallusinasjoner, men kan bli paranoid til tider (selv om jeg klarer rasjonalisere meg selv). 

Anonymkode: b89ba...14d

Hvilke psykotiske symptomer hadde du før? Er du paranoid også utenom perioder med depresjon/hypomani?

Anonymkode: 7010a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke psykotiske symptomer hadde du før? Er du paranoid også utenom perioder med depresjon/hypomani?

Anonymkode: 7010a...f04

Jeg har skrevet om hvilke psykotiske symptomer jeg hadde lengre oppe, men kan gjerne gjenta. Igjen så vil jeg bare si at jeg er litt usikker på om jeg faktisk følte det slik eller ikke, eller om det bare er noe jeg har tenkt i ettertid (om det gir mening).

Men de symptomene jeg hadde var altså redsel for å bli forgiftet, redsel for at noen skulle skyte meg gjennom vinduet, tro på at de ansatte på avdelingen skulle tenne på så jeg brant inne. Jeg hørte også stemmer som enten kommenterte hva jeg gjorde eller som snakket om meg. Som f.eks: "Nå er hun sint" eller "Forgift henne". Men stemmene er mulig bare var de ansatte som snakket utenfor døren til rommet mitt (det er ganske lytt på avdelingen). Jeg er ikke så veldig paranoid, men jeg har paranoid lignende tanker også utenom depressive og hypomane perioder. Men det er nok verst når jeg er deprimert. 

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig diagnose er viktig for å få riktig behandling. Hvis du når får både AP (Abilify) og et SS, kan det tyde på at du er adekvat medisinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

Riktig diagnose er viktig for å få riktig behandling. Hvis du når får både AP (Abilify) og et SS, kan det tyde på at du er adekvat medisinert.

Regner med SS står for stemningsstabiliserende? Såfall så får jeg både abilify og stemningsstabiliserende ja. Men jeg har jo fortsatt paranoid lignende tanker i blandt. Er det bare noe man må leve med?

Anonymkode: b89ba...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men jeg har jo fortsatt paranoid lignende tanker i blandt. Er det bare noe man må leve med?

Du bør diskutere dosejustering med din lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...