Gå til innhold

Hurtidsprogram eller langtidsprogram på oppvaskemaskina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strømmen er svindyr her vi bor nå. Prøver å spare der jeg kan. Jeg har pleid å bruke hurtigprogram på oppvaskmaskina. Men er usikker på om det bruker mer eller mindre strøm enn langtidsprogram. Noen som vet? 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høyeste strømforbruket i oppvaskmaskinen handler om oppvarming av vannet. Så den viktigste variabelen mht. programmer er temperaturen.

Ved lik temperatur vil jeg anta at lengdeforskjellen ikke utgjør så mye fra eller til, men det virker usannsynlig at kortprogrammet skulle bruke mer strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 minutter siden):

Det høyeste strømforbruket i oppvaskmaskinen handler om oppvarming av vannet. Så den viktigste variabelen mht. programmer er temperaturen.

Ved lik temperatur vil jeg anta at lengdeforskjellen ikke utgjør så mye fra eller til, men det virker usannsynlig at kortprogrammet skulle bruke mer strøm. 

Takk for svar! Da kjører jeg hurtigprogram igjen. får bare spare der men kan, selv om det blir mer jobb. 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Da kjører jeg hurtigprogram igjen. får bare spare der men kan, selv om det blir mer jobb. 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Satte på 50 grader, og det sto eco der. Hurtigprogram. Blir det rent tro? Dreper det evt virus/bakterier?

Anonymkode: 6d62d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Strømmen er svindyr her vi bor nå. Prøver å spare der jeg kan. Jeg har pleid å bruke hurtigprogram på oppvaskmaskina. Men er usikker på om det bruker mer eller mindre strøm enn langtidsprogram. Noen som vet? 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Jeg bruker kortprogrammet, det tar 58 min, de lange programmene tar jo godt over dobbelt så lang tid. Nå er det jo også dyrere om man bruker mye strøm samtidig så jeg bruker ikke 2-3 timer på en oppvask eller en klesvask når jeg kan bruke det halve og dermed rekke begge deler på en ettermiddag uten å kjøre dem samtidig eller samtidig som jeg lager middag. Tidligere har jeg brukt begge maskinene + komfyren samtidig uten å blunke, nå er det maks en ting av gangen, men kun når vi er hjemme og våkne. El-bilen lades om natten da, men garasjen står et godt stykke fra huset om det virkelig skulle gå galt, men har lader som er lagt opp skikkelig med egen kurs og alt sånt i orden så det er ingen grunn til at det skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker kortprogrammet, det tar 58 min, de lange programmene tar jo godt over dobbelt så lang tid. Nå er det jo også dyrere om man bruker mye strøm samtidig så jeg bruker ikke 2-3 timer på en oppvask eller en klesvask når jeg kan bruke det halve og dermed rekke begge deler på en ettermiddag uten å kjøre dem samtidig eller samtidig som jeg lager middag. Tidligere har jeg brukt begge maskinene + komfyren samtidig uten å blunke, nå er det maks en ting av gangen, men kun når vi er hjemme og våkne. El-bilen lades om natten da, men garasjen står et godt stykke fra huset om det virkelig skulle gå galt, men har lader som er lagt opp skikkelig med egen kurs og alt sånt i orden så det er ingen grunn til at det skulle gå galt.

Hvor mange grader vasker du på? 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Satte på 50 grader, og det sto eco der. Hurtigprogram. Blir det rent tro? Dreper det evt virus/bakterier?

Anonymkode: 6d62d...6c8

Jeg har alltid hørt at nedre grense for dreping av bakterier er ved 60 grader. Tok et raskt google-søk som bekreftet dette. 

Så nei, virus/ bakterier drepes da ikke ved 50 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange grader vasker du på? 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Usikker på hva kortprogrammet står på, men jeg tror det er over 60 grader? Det blir i alle fall rent og ingen av oss har blitt syke av dårlig vasket oppvask. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker kortprogrammet, det tar 58 min, de lange programmene tar jo godt over dobbelt så lang tid. Nå er det jo også dyrere om man bruker mye strøm samtidig så jeg bruker ikke 2-3 timer på en oppvask eller en klesvask når jeg kan bruke det halve og dermed rekke begge deler på en ettermiddag uten å kjøre dem samtidig eller samtidig som jeg lager middag. Tidligere har jeg brukt begge maskinene + komfyren samtidig uten å blunke, nå er det maks en ting av gangen, men kun når vi er hjemme og våkne. El-bilen lades om natten da, men garasjen står et godt stykke fra huset om det virkelig skulle gå galt, men har lader som er lagt opp skikkelig med egen kurs og alt sånt i orden så det er ingen grunn til at det skulle gå galt.

Vasker du aldri om natten? Da er det definitivt billigst. 

Anonymkode: 25a7c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vasker du aldri om natten? Da er det definitivt billigst. 

Anonymkode: 25a7c...318

No way. De aller fleste husbranner starter i oppvaskmaskinen lære jeg på et brannvernkurs en gang. Kjører ingen slike maskiner på natten eller når huset er tomt, kun når vi er hjemme og våkne og kan reagere om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

No way. De aller fleste husbranner starter i oppvaskmaskinen lære jeg på et brannvernkurs en gang. Kjører ingen slike maskiner på natten eller når huset er tomt, kun når vi er hjemme og våkne og kan reagere om noe skulle skje.

Aldri tenkt over at det kan skje.. noe jeg mulig burde visst. Hm jaja

Anonymkode: 25a7c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aldri tenkt over at det kan skje.. noe jeg mulig burde visst. Hm jaja

Anonymkode: 25a7c...318

Jeg trodde det var barnelærdom at man IKKE kjører vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel når man ikke er hjemme eller ligger og sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (47 minutter siden):

Jeg trodde det var barnelærdom at man IKKE kjører vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel når man ikke er hjemme eller ligger og sover.

Har selv alltid gjort det til og med ladet om natten… det skal man heller ikke gjøre.. 

Anonymkode: 25a7c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er temmelig opptatt av strømsparing, og passer nøye på når vi vasker tøy, kjører oppvaskmaskinen, lader bilen og evt bader i badekaret (snufs, det er sjelden jeg gjør det nå for tiden....). Vi har forstått det slik at det er lurt å kjøre den på Auto eller på Eco, altså IKKE på kortprogrammet. Auto tar 2,5 time, mens Eco tar 4 timer, tror jeg. Hm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (26 minutter siden):

Vi har forstått det slik at det er lurt å kjøre den på Auto eller på Eco, altså IKKE på kortprogrammet.

Jeg tror det mest avgjørende er temperaturen, muligens også hvor lang tid som brukes på å varme opp vannet. Hvis f.eks. Eco har lav vanntemperatur, mens kortprogrammet vektlegger å være nettopp kortvarig, bruker nok Eco mindre strøm.

Auto skal vel liksom tilpasse behovet til akkurat den vasken man kjører, da er det ikke så lett å vite hva som er i fokus...?

De fleste maskiner produseres i land der høye strømpriser er mer normalt enn vi har hatt fram til den siste tiden, dermed prioriterer nok Eco-programmene lavt strømforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det mest avgjørende er temperaturen, muligens også hvor lang tid som brukes på å varme opp vannet. Hvis f.eks. Eco har lav vanntemperatur, mens kortprogrammet vektlegger å være nettopp kortvarig, bruker nok Eco mindre strøm.

Auto skal vel liksom tilpasse behovet til akkurat den vasken man kjører, da er det ikke så lett å vite hva som er i fokus...?

De fleste maskiner produseres i land der høye strømpriser er mer normalt enn vi har hatt fram til den siste tiden, dermed prioriterer nok Eco-programmene lavt strømforbruk. 

Skal lese bruksanvisningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det mest avgjørende er temperaturen, muligens også hvor lang tid som brukes på å varme opp vannet. Hvis f.eks. Eco har lav vanntemperatur, mens kortprogrammet vektlegger å være nettopp kortvarig, bruker nok Eco mindre strøm.

Auto skal vel liksom tilpasse behovet til akkurat den vasken man kjører, da er det ikke så lett å vite hva som er i fokus...?

De fleste maskiner produseres i land der høye strømpriser er mer normalt enn vi har hatt fram til den siste tiden, dermed prioriterer nok Eco-programmene lavt strømforbruk. 

 

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Skal lese bruksanvisningen!

I en del land er jo vannforbruk også viktig og mange steder noe man betaler for etter forbruk, så vil anta det også er en faktor i ECO-programmet, i tillegg til strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

I en del land er jo vannforbruk også viktig og mange steder noe man betaler for etter forbruk, så vil anta det også er en faktor i ECO-programmet, i tillegg til strømforbruk.

Det er jeg helt enig med deg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig opplysning om hva som er trygt i forhold til denne sparingen. for oss som er vant til å kunne dusje og vaske oss skikkelig fra før fordi man da hadde råd til det, er det ikke bare bare å plutselig utsette seg for masse bakterier for å spare strøm. Når man ikke er vant til å leve i så mye basselusker,  er det vel logisk vi ikke tåler plutselig så mye heller uten å bli syk. Med pandemien som nylig var og som fremdeles er her, så aner vi heller ikke hvor lav temperatur vi kan vaske på for å sikre oss at viruset ikke overlever og muterer kanskje. Null info, samtidig som man må spare strøm for harde livet pga prisene.

Anonymkode: 6d62d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange grader vasker du på? 

Anonymkode: 6d62d...6c8

Måtte jo sjekke da jeg kom hjem, hurtigprogrammet på min oppvaskmaskin vasker på 58 grader. Har aldri falt meg inn at det ikke skulle være nok - hvorfor skulle de ha et "fullprogram" som ikke vasker så varmt at det ikke blir rent nok hygienisk sett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...