Gå til innhold

Kjølig dusj, og kaldt vann til håndvask?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Vi har heldigvis ikke så dyr strøm her, men med mindre du trener mye eller har en jobb der du blir svett/skitten så kan du kanskje dusje litt sjeldnere (annenhver eller tredjehver dag?) og da dusje i godt, varmt vann? Til daglig kan du ta en klutvask, eller bare vann i hendene, og vaske ansikt, hals, armhuler og underliv? Hendene ville jeg helt klart vasket i varmt vann, du sparer neppe noe på den lille vannmengden som går med til det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Vi har heldigvis ikke så dyr strøm her, men med mindre du trener mye eller har en jobb der du blir svett/skitten så kan du kanskje dusje litt sjeldnere (annenhver eller tredjehver dag?) og da dusje i godt, varmt vann? Til daglig kan du ta en klutvask, eller bare vann i hendene, og vaske ansikt, hals, armhuler og underliv? Hendene ville jeg helt klart vasket i varmt vann, du sparer neppe noe på den lille vannmengden som går med til det. :) 

Det der funker ikke på ei dame i overgangsalder i hvert fall. Det kan jeg bare fortelle deg 😀 Ikke i den varmen vi har på Østlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Du kan gjerne vaske hender i kaldt vann og dusje i lunkent vann - se Spør en forsker: Er det best å vaske hendene i kaldt eller varmt vann? (forskning.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Det der funker ikke på ei dame i overgangsalder i hvert fall. Det kan jeg bare fortelle deg 😀 Ikke i den varmen vi har på Østlandet. 

Jeg er like gammel som deg. ;) Dessuten dusjer man jo ikke i varmt vann om man skal avkjøle seg under en hetetokt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (22 minutter siden):

Det der funker ikke på ei dame i overgangsalder i hvert fall. Det kan jeg bare fortelle deg 😀 Ikke i den varmen vi har på Østlandet. 

Enig, jeg svetter mye pga overgangsalderen, og får noen ganger kraftig eksem av det også. Er avhengig av å dusje hver dag, også for å ha det bra psykisk. Har blitt en vane, så blir nesten som og ikke få pusset tennene om jeg ikke får dusjet. 🙂

Anonymkode: e70bd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, jeg svetter mye pga overgangsalderen, og får noen ganger kraftig eksem av det også. Er avhengig av å dusje hver dag, også for å ha det bra psykisk. Har blitt en vane, så blir nesten som og ikke få pusset tennene om jeg ikke får dusjet. 🙂

Anonymkode: e70bd...eaa

Aha, kanskje derfor jeg har fått så tørr hud. Fordi jeg svetter, men jeg tenker man blir ren nok av å dusje i kaldt vann også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (51 minutter siden):

Aha, kanskje derfor jeg har fått så tørr hud. Fordi jeg svetter, men jeg tenker man blir ren nok av å dusje i kaldt vann også :)

Svetten er det verste for min hud. Saltet i svetten tørker nok ut huden ville jeg tro også ja. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Vi har heldigvis ikke så dyr strøm her, men med mindre du trener mye eller har en jobb der du blir svett/skitten så kan du kanskje dusje litt sjeldnere (annenhver eller tredjehver dag?) og da dusje i godt, varmt vann? Til daglig kan du ta en klutvask, eller bare vann i hendene, og vaske ansikt, hals, armhuler og underliv? Hendene ville jeg helt klart vasket i varmt vann, du sparer neppe noe på den lille vannmengden som går med til det. :) 

Tror jeg heller dusjer hver dag i kjølig vann. Men takk for råd! 🙂

Anonymkode: e70bd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

mindre varmt vann og mye kortere tid enn vanlig. vær strategisk og tenk at å dusje når strømprisen er lav er ok, men enda viktigere er det at du beregner at varmtvannstanken også trenger tid til å varme seg opp igjen. 

Anonymkode: d17fa...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Om jeg var deg ville jeg heller redusere tiden jeg brukte på å dusje (dvs ikke stå lenger enn du må og slå av vannet mens du såper inn kropp og hår) enn dusje i kaldt vann.

Klær skal vaskes etter anvisning, og det meste av bomullsklær blir rent på 40 grader. Som jeg postet i en annen lenke er det ikke vaskemaskinen som er den store strømtyven. Dropp tørketrommel, senk innetemperaturen og varmekabler, damp dusj så kort tid som mulig i «vanlig» temperatur så har du gjort mye. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 14.05):

Tenker på strømsapring igjen. Er det hygienisk å dusje i så lunken eller kaldt vann man greier for å spare strøm? Og vaske hender i kaldt vann? Eller bør det være varmt for å ta knekken på bakterier og virus? Blir så forvirret når jeg søker på netttet. Et sted sto det at klær burde vaskes i 60 grader for at koronavirus ikke skulle overleve. Annet sted tror jeg det holdt med 40 grader. Jeg prøver å bruke minst mulig oppvarmet vann, men vil jo være renslig også. 

Anonymkode: e70bd...eaa

Har du kropp som tåler kladt vann så er såpene så effektive så kjør på... min kropp tåler uheldigvis ikke kladt vann blir full av frost timesvis etterpå jeg da... noe dritt i disse strømtider spesielt på trygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...