Gå til innhold

Hvor mye truxal for å få antipsykotisk effekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er selvsagt ingen absolutt grense. Men jeg har lært at ved monoterapi med lavpotente, førstegenerasjons AP, må en minst opp i 300 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 timer siden):

Det er selvsagt ingen absolutt grense. Men jeg har lært at ved monoterapi med lavpotente, førstegenerasjons AP, må en minst opp i 300 mg.

Er seroquel å anse som et lavpotent førstegenerasjons AP? Altså at man må så høyt opp i dose?

Anonymkode: 6ec43...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er seroquel å anse som et lavpotent førstegenerasjons AP?

Nei. Seroquel er andregenerasjon. Seroquel brukes på ulike indikasjoner, og da er veiledende doser omtrent slik (ikke oppfatt det som eksakte verdier): Søvnhjelp 25-50mg. Angstdempende 25-100mg. Stemningsstabiliserende ved bipolar lidelse ca 300 mg. Antipsykotisk behandling (monoterapi) >400mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (20 minutter siden):

Nei. Seroquel er andregenerasjon. Seroquel brukes på ulike indikasjoner, og da er veiledende doser omtrent slik (ikke oppfatt det som eksakte verdier): Søvnhjelp 25-50mg. Angstdempende 25-100mg. Stemningsstabiliserende ved bipolar lidelse ca 300 mg. Antipsykotisk behandling (monoterapi) >400mg.

Forstår det ikke helt, og jeg har inntrykk av at det er unormalt,  men når jeg bruker mellom 2- og 300 mg, og får problemer med å sove, så hjelper det å øke dosen,  med 25 -50 mg. Jeg har gått ned igjen gradvis. Etter en til to uker med bra søvn. 

Kan ikke huske å ha hatt særlig effekt på søvn på under 100 mg. Ikke i starten heller. Egentlig ikbare på vanlig tabletter heller for å ikke våkne for tidlig. Skiller det kanskje raskt ut, men serumkonsentrasjon er innenfor stabiliserende indikasjon.

Nå skal jeg ikke gå ned for å få stabiliserende effekt i tillegg. Da blir jeg vel tilsendt høy dose og må ta enda mer for å sove.

Anonymkode: 16512...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er biologi, med den biologiske variasjon som alltid følger med. Det vil alltid være en god del som avviker fra fra gjennomsnittet. Derfor blir slike svar som mitt forrige kun veiledende. Det må alltid gjøres individuelle vurderinger og tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...