Gå til innhold

Gå på dps bare for å ha noen å snakke med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som går til DPS hver uke, og det har hun gjort i 1 1/2 år nå. Hun og jeg har snakket dypt og lenge om dette, og hun har forklart meg hvor godt det er å ha ei psykolog å snakke med hver uke. Men greia er...venninna mi har egentlig ingen store issues. Hun er godt oppi 30-årene, hun har et godt familieliv med mann og barn, hun har kjærlige foreldre, og hun har alltid hatt mange, gode venninner rundt seg. Hun er glad og fornøyd mesteparten av tiden, og generelt sett forteller hun meg at hun har det bra. Nylig spurte psykologen henne om det kanskje var på tide å avslutte forholdet, men da hadde venninnen min kommet med at: "Neeei, jeg trenger å ha noen å prate med hver uke". Altså... Enten lyver min venninne til meg, eller så drar hun tiden ut hos DPS. Er det virkelig riktig å tviholde på en plass hos DPS bare fordi man "liker å snakke med noen hver uke"? 

Anonymkode: 68f4a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man ikke hatt behov for oss ved DPS blir man avsluttet. DPS lar ingen gå bare for å få. Hatt hun gått det i halvannet år så er det fordi at hun har hatt behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Hvis man ikke hatt behov for oss ved DPS blir man avsluttet. DPS lar ingen gå bare for å få. Hatt hun gått det i halvannet år så er det fordi at hun har hatt behov for det.

Vel, hun har sagt meg at hun uansett ikke har noe valg da hun må gå dit for å ha rett på aap.. 

Anonymkode: 68f4a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, hun har sagt meg at hun uansett ikke har noe valg da hun må gå dit for å ha rett på aap.. 

Anonymkode: 68f4a...f91

Hvis alt er i orden, hvorfor jobber hun ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (18 minutter siden):

Hvis man ikke hatt behov for oss ved DPS blir man avsluttet. DPS lar ingen gå bare for å få. Hatt hun gått det i halvannet år så er det fordi at hun har hatt behov for det.

Oops litt skrivefeil med autokorrekt" har behov for behandling" skal det stå. Vet ikke hvordan det skjedde.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

Hvis alt er i orden, hvorfor jobber hun ikke?

Jeg kjenner flere uføre som sikkert kunne ha jobbet fordi de ellers er velfungerende, så det tror jeg ikke er så uvanlig. 

Anonymkode: 152d4...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner flere uføre som sikkert kunne ha jobbet fordi de ellers er velfungerende, så det tror jeg ikke er så uvanlig. 

Anonymkode: 152d4...a0e

Kanskje det nettopp er fordi de har trygd at de virker velfungerende.  Flere jeg vet om framstår som velfungerende, men de viser seg bare på gode dager/timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner flere uføre som sikkert kunne ha jobbet fordi de ellers er velfungerende, så det tror jeg ikke er så uvanlig. 

Det er noe annet å fremstå som fungerende på andre områder enn en jobb. På en jobb må man være konsistent og kunne yte hver dag et visst antall timer og følge avtaler. De som er uføre kunne kanskje jobbet litt her og der, men det er få arbeidsgivere som ønsker å risikere å tape penger på en slik arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Kanskje det nettopp er fordi de har trygd at de virker velfungerende.  Flere jeg vet om framstår som velfungerende, men de viser seg bare på gode dager/timer. 

Jeg kjenner flere som viser seg hver dag og er oppegående i aller høyeste grad, så det du skriver stemmer nødvendigvis ikke. 

Anonymkode: 152d4...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner flere som viser seg hver dag og er oppegående i aller høyeste grad, så det du skriver stemmer nødvendigvis ikke. 

Det er lett å dømme en ufør person som velfungerende. Husk at det er veldig vanskelig å få innvilget uføretrygd og det er høyt utdannede leger og andre som må skrive en vurdering. De må gjennom arbeidsutprøving og ha en sykdom som er vedvarende. De fleste uføre ser helt fine ut og da tenker man automatisk at den personen kunne jobbet, men slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som går til DPS hver uke, og det har hun gjort i 1 1/2 år nå. Hun og jeg har snakket dypt og lenge om dette, og hun har forklart meg hvor godt det er å ha ei psykolog å snakke med hver uke. Men greia er...venninna mi har egentlig ingen store issues. Hun er godt oppi 30-årene, hun har et godt familieliv med mann og barn, hun har kjærlige foreldre, og hun har alltid hatt mange, gode venninner rundt seg. Hun er glad og fornøyd mesteparten av tiden, og generelt sett forteller hun meg at hun har det bra. Nylig spurte psykologen henne om det kanskje var på tide å avslutte forholdet, men da hadde venninnen min kommet med at: "Neeei, jeg trenger å ha noen å prate med hver uke". Altså... Enten lyver min venninne til meg, eller så drar hun tiden ut hos DPS. Er det virkelig riktig å tviholde på en plass hos DPS bare fordi man "liker å snakke med noen hver uke"? 

Anonymkode: 68f4a...f91

Siden hun har gått såpass lenge til samtaler, så lar sannsynligvis psykologen henne få litt tid til å venne seg til tanken på en avslutning. 

Sett i et større perspektiv, så hadde det vært en fordel om folk fikk den behandlingen de trengte og verker mer eller mindre. Dessverre fungerer det ikke alltid slik i virkeligheten. Det kan hende din venninne har større behov for samtaleterapi enn hun synliggjør for deg - men det kan også hende at hun tilfeldigvis har fått gå lengre enn strengt tatt nødvendig, fordi hun har kommet til en psykolog som f.eks. trenger noen lengre  behandlinger som en del av sitt utdanningsløp, - eller fordi hun har kommet til en psykolog som har vanskelig for å sette grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 timer siden):

Det er lett å dømme en ufør person som velfungerende. Husk at det er veldig vanskelig å få innvilget uføretrygd og det er høyt utdannede leger og andre som må skrive en vurdering. De må gjennom arbeidsutprøving og ha en sykdom som er vedvarende. De fleste uføre ser helt fine ut og da tenker man automatisk at den personen kunne jobbet, men slik er det ikke.

De fleste kan se helt fine ut, ja. Det er funksjonsevnen det går på. Det er mange som nyter godene av velferdsstaten vår, ikke bare de som bor her, men også de som kommer hit. 

Anonymkode: 152d4...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...