Gå til innhold

Kan noen tolke dette journalnotatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samtale sammen med miljøterapeut xxx

Miljøterapeut forteller at pas fremstår som noe forvirret, og tidvis nærmest kataton i fremtoningen sin. Opplever at hun må realitetstestes nå og da og vil gå en tur.
 

Nylig samtale med pas:

Som alltid forteller jeg litt om det jeg vet om henne fra tidligere, hun synes å sette pris på dette og nikker gjenkjennende før hun avbryter. På direkte spørsmål forteller hun at hun gikk tom for vært uten medisiner siden april. Føler nå at hun trenger dette. Pas avbryter så seg selv og spør plutselig og ut av sammenhengen om jeg tror hva som feiler henne. Lurer også på om hun «snakker med andre». Hun sier at hun «vil finne ut hvem hun er». Hun spør så om å få se id-kortet mitt, noe jeg ikke har på meg akkurat nå. Godtar at jeg skal hente det til senere. Hun sier også at hun ønsker å lese journalen for å samle seg. Pas bryter så sammen i hulkende gråt og vi bruker noe tid på å få henne tilbake slik at vi kan prate videre. Hun roper høylytt.
 

Pas lurer så lenge på om hun har møtt meg tidligere og vil snakke om dette. Gir seg ikke helt på denne grublingen. Til slutt sier hun at hun vil gå en tur. Sier så «jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det jeg føler». Hun forteller så en del om opphold hun hadde i xxx og hvordan det var å være innlagt der.
 

Pas er en 26 år gammel kvinne i normalt hold og god allmenntilstand. Pent kledd. Normal gange og følighet. Ser ikke sliten eller medtatt ut i dag. Fin holdning. Virker noe anspent og engstelig. Stemningsleiet er nøytralt, men hun gråter høylytt som nevnt over. Normal mimikk og smiler av og til. Ler litt på passende steder. Psykomotorisk tempo normalt. Ingen latenstid på svar. Hun gir brukbar formell og emosjonell kontakt, men virker noe fjern. Språket er greit. Hun prater med normal syntaks og intonasjon. Er tiltagende autonom i pratingen. Bruker hele setninger. Ingen kryptiske utsagn. Virker å ha bra hukommelse, men noe sviktende i oppmerksomheten. Pas er klart patologisk assosierende. Hun opptrer vennlig og samarbeidende. Ikke appellerende. Pas har helt lette tankeforstyrrelser ved at hun tidvis bryter av seg selv og skifter tema. Jeg opplever at hun sliter med å «holde på virkeligheten». Noe hun da også innrømmer. Ingen opplagte vrangforestillinger. Ingen patologiske affekter. Hun synes i noen grad å flukturere i bevissthet.
 

Vurdering/tiltak og behandling:

Pas fremstår som realitetsbristende og sliter med å forholde seg til virkeligheten. Hun fremstår som svært redd og gråter og roper høyt når hun får angstanfall. Det går imidlertid nokså greit å snakke henne tilbake.

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg lurer mest på er: 

Fremstår som noe forvirret, og tidvis nærmest kataton i fremtoningen

Hun må realitetstestes nå og da 


Lurer også på om hun «snakker med andre»

Normalt hold og god allmenntilstand


Normal gange og følighet

Normal mimikk 

Psykomotorisk tempo normalt. Ingen latenstid på svar. Hun gir brukbar formell og emosjonell kontakt

Hun prater med normal syntaks og intonasjon

Pas er klart patologisk assosierende

Er tiltagende autonom i pratingen

Ingen kryptiske utsagn

Ikke appellerende

Lette tankeforstyrrelser

Jeg opplever at hun sliter med å «holde på virkeligheten»

Ingen opplagte vrangforestillinger

Ingen patologiske affekter

Hun synes i noen grad å flukturere i bevissthet

Pas fremstår som realitetsbristende og sliter med å forholde seg til virkeligheten

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også lurer jeg også på, hva er det som feiler pasienten?

Anonymkode: 7842f...f9b

Hvem skrev dette notatet? Er det fra en innleggelse eller poliklinisk? 

Og står det ikke i journalen din hva de mente feilte deg da? 

 

Anonymkode: 50bd8...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem skrev dette notatet? Er det fra en innleggelse eller poliklinisk? 

Og står det ikke i journalen din hva de mente feilte deg da? 

 

Anonymkode: 50bd8...83e

Det er skrevet av en overlege på akuttpsykiatrisk. Er vanskelig å si hva som feilte pasienten ettersom det ikke står noe spesifikt om hva de tenkte det var under denne innleggelsen. Det har vært diskutert (og satt) flere forskjellige diagnoser både før og etter dette. 

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er skrevet av en overlege på akuttpsykiatrisk. Er vanskelig å si hva som feilte pasienten ettersom det ikke står noe spesifikt om hva de tenkte det var under denne innleggelsen. Det har vært diskutert (og satt) flere forskjellige diagnoser både før og etter dette. 

Anonymkode: 7842f...f9b

Jeg tenker på dissosiasjon. 

Anonymkode: 2585f...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker på dissosiasjon. 

Anonymkode: 2585f...85e

Hva er det som gjør at du tenker på det? 

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det jeg lurer mest på er: 


Hun må realitetstestes nå og da 

Lurer også på om hun «snakker med andre»

Pas er klart patologisk assosierende

Lette tankeforstyrrelser

Jeg opplever at hun sliter med å «holde på virkeligheten

Hun synes i noen grad å flukturere i bevissthet

Pas fremstår som realitetsbristende og sliter med å forholde seg til virkeligheten

Anonymkode: 7842f...f9b

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at du tenker på det? 

Anonymkode: 7842f...f9b

Pga det jeg har sitert over. 

Anonymkode: 2585f...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er skrevet av en overlege på akuttpsykiatrisk. Er vanskelig å si hva som feilte pasienten ettersom det ikke står noe spesifikt om hva de tenkte det var under denne innleggelsen. Det har vært diskutert (og satt) flere forskjellige diagnoser både før og etter dette. 

Anonymkode: 7842f...f9b

 

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Pga det jeg har sitert over. 

Anonymkode: 2585f...85e

Åja. Forstår. Kan ingenting om dissosiasjon, så det er nytt for meg.

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Pga det jeg har sitert over. 

Anonymkode: 2585f...85e

Må man ikke ha opplevd traume for å oppleve dissosiasjon? Det er såfall ikke tilfelle for meg.

Anonymkode: 7842f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...