Gå til innhold

(Alt er relativt) ? Begrep kan dere forklare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette begrepet ble slengt ut i sammenheng da jeg sa jeg var voksen. Hvordan skal jeg tolke det?

Anonymkode: be83f...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen hadde sagt det da jeg sa jeg var voksen så hadde jeg tolket det som om de ikke anså meg som voksen. 

Det er et uttrykk som betyr at betydningen av det man snakker om kan variere. F.eks så kan man si:

"Bensinen var billig i dag, 21 kroner literen"
"Billig? Jaja, alt er relativt"

Så betydningen "bensin er billig" er relativ, dvs det har endret seg. I dag er 21 kr ansett som billig, for noen år siden hadde det vært svært dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt er relativt"  =  "Det kommer an på hva man sammenligner med".

Det er en spøkefull måte å si at du kanskje ikke alltid er så voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette begrepet ble slengt ut i sammenheng da jeg sa jeg var voksen. Hvordan skal jeg tolke det?

Anonymkode: be83f...79f

Det betyr bare at du er voksen og fornuftig i noen tilfeller og barnslig og ufornuftig i andre. :) Ikke noe negativt i det etter min mening. Når man er i slutten av tenårene er man på en måte voksen i alder, men samtidig kan man være temmelig barnslig og umoden på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det betyr bare at du er voksen og fornuftig i noen tilfeller og barnslig og ufornuftig i andre. :) Ikke noe negativt i det etter min mening. Når man er i slutten av tenårene er man på en måte voksen i alder, men samtidig kan man være temmelig barnslig og umoden på noen områder.

Er ikke slutten av tenårene…..

Anonymkode: be83f...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (46 minutter siden):

"Alt er relativt"  =  "Det kommer an på hva man sammenligner med".

Det er en spøkefull måte å si at du kanskje ikke alltid er så voksen. 

Takk

Anonymkode: be83f...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (1 time siden):

Hvis noen hadde sagt det da jeg sa jeg var voksen så hadde jeg tolket det som om de ikke anså meg som voksen. 

Det er et uttrykk som betyr at betydningen av det man snakker om kan variere. F.eks så kan man si:

"Bensinen var billig i dag, 21 kroner literen"
"Billig? Jaja, alt er relativt"

Så betydningen "bensin er billig" er relativ, dvs det har endret seg. I dag er 21 kr ansett som billig, for noen år siden hadde det vært svært dyrt.

Det er negativt ..

Anonymkode: be83f...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er negativt ..

Anonymkode: be83f...79f

Ja, for så vidt er det litt negativt, men ikke nødvendigvis så vondt ment.

Folk kunne sagt det samme om meg uten at jeg ville tatt det så tungt. Det kommer an på kontekst og tonefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er negativt ..

Anonymkode: be83f...79f

Jeg kunne fint sagt det om meg selv. Hvis noen sa at "du som er voksen...", så kunne jeg ledd og sagt at alt er relativt. Litt avhengig av kontekst så klart. Fordi jeg har selvironi. Jeg vet at på noen områder er jeg ikke like voksen. 

Det er jo bare sånn jeg er. Hadde heller ikke tatt det negativt hvis noen sa det til meg med litt glimt i øyet nettopp fordi jeg har selvironi på der der. Ville ikke tolket det så negativt eller tatt meg nær av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg kunne fint sagt det om meg selv. Hvis noen sa at "du som er voksen...", så kunne jeg ledd og sagt at alt er relativt. Litt avhengig av kontekst så klart. Fordi jeg har selvironi. Jeg vet at på noen områder er jeg ikke like voksen. 

Det er jo bare sånn jeg er. Hadde heller ikke tatt det negativt hvis noen sa det til meg med litt glimt i øyet nettopp fordi jeg har selvironi på der der. Ville ikke tolket det så negativt eller tatt meg nær av det. 

Ok. Men om du hadde sagt «gammel nok» til en som spurte hvor gammel du var. Ville du følt det samme? 

Anonymkode: be83f...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Men om du hadde sagt «gammel nok» til en som spurte hvor gammel du var. Ville du følt det samme? 

Anonymkode: be83f...79f

Kommer an på kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...