Gå til innhold

Myten om suicid - alle har psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener jeg leste eller hørte om det et sted nylig der de var gått bort fra denne myten. For eller i mot? 

Anonymkode: a4aa7...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg tror ikke alle som tar livet sitt har en psykisk sykdom, altså kapittel F i ICD-10. Og selv de som har det, tror jeg ikke nødvendigvis det er sykdommen i seg selv som "velter lasset", men kanskje en tilleggsårsak i form av et samlivsbrudd, økonomiske kriser, rus/avhengighet, osv.

Jeg tror kroniske smertetilstander, kroniske sykdommer, akutte kriser kombinert med rus (f.eks. å bli dumpet av kjæresten på fylla), hevnmotiver, osv - generelt alt som gjør at balansen mellom påkjenning og mestringsevne går i minus - kan føre til selvmord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener jeg leste eller hørte om det et sted nylig der de var gått bort fra denne myten. For eller i mot? 

Anonymkode: a4aa7...674

Det du skrev fikk meg til å tenke på denne debatten etter TV-serien Rådebank:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bn7kgd/skivebom-om-selvmord-fra-aftenpostens-journalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Nei jeg tror ikke alle som tar livet sitt har en psykisk sykdom, altså kapittel F i ICD-10. Og selv de som har det, tror jeg ikke nødvendigvis det er sykdommen i seg selv som "velter lasset", men kanskje en tilleggsårsak i form av et samlivsbrudd, økonomiske kriser, rus/avhengighet, osv.

Jeg tror kroniske smertetilstander, kroniske sykdommer, akutte kriser kombinert med rus (f.eks. å bli dumpet av kjæresten på fylla), hevnmotiver, osv - generelt alt som gjør at balansen mellom påkjenning og mestringsevne går i minus - kan føre til selvmord.

 

Tusen takk for klok konklusjon og resymé av åpningsspørsmålet. Jeg tror også alt du nevner kan føre til det…

Anonymkode: a4aa7...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer i farten ikke på noen "forhold" der ting er absolutt og uten unntak. "Alle som..... har ......"

Jeg har lest at ca 80% har en alvorlig psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 timer siden):

Jeg kommer i farten ikke på noen "forhold" der ting er absolutt og uten unntak. "Alle som..... har ......"

Jeg har lest at ca 80% har en alvorlig psykisk lidelse.

80% av? Ikke alle mennesker, det er jo ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

80% av? Ikke alle mennesker, det er jo ikke mulig.

Han mente vel at 80% av de som tar livet sitt har psykisk sykdom i bunnen. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (12 minutter siden):

Han mente vel at 80% av de som tar livet sitt har psykisk sykdom i bunnen. 

Da er det mange som ikke engang vet de har en psykisk sykdom… statistikken visers flest menn tar selvmord og de går ikke alltid til lege? Så er man da like langt? 

Anonymkode: a4aa7...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 timer siden):

Jeg kommer i farten ikke på noen "forhold" der ting er absolutt og uten unntak. "Alle som..... har ......"

Jeg har lest at ca 80% har en alvorlig psykisk lidelse.

Se mitt svar under @kupton ? Dersom 80% har psykisk sykdom… hvordan kan det forklares? 

Anonymkode: a4aa7...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da er det mange som ikke engang vet de har en psykisk sykdom… statistikken visers flest menn tar selvmord og de går ikke alltid til lege? Så er man da like langt? 

Anonymkode: a4aa7...674

Ja. 75% har ikke vært innlagt de siste 3 årene.

Når det blir påstått at hele 90% er psykisk syke, så er diagnosen ofte stilt etter at vedkommende er død:

https://tidsskriftet.no/en/2014/08/suicide-and-mental-disorders

Selv om det er sant at 80% er alvorlig psykisk syke så er det ikke alltid synlig for omgivelsene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...