Gå til innhold

Er det noen forskning eller undersøkelser som har funnet ut at brukerstyrt seng er et virksomt tilbud, eller virker mot sin hensikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glitter skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med at det skulle virke mot sin hensikt? 

Noen blir vel avhengige. Og til slutt så klarer de ikke takle noe som helst motstand på egenhånd før det er strake veien til legevakten for den minste bagatell. 

Anonymkode: 1aeb0...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen blir vel avhengige. Og til slutt så klarer de ikke takle noe som helst motstand på egenhånd før det er strake veien til legevakten for den minste bagatell. 

Anonymkode: 1aeb0...8b6

Man må ikke til legevakten for å komme på brukerstyrt plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Finnes det noe data på det? @kupton vet du noe om det?

Anonymkode: 0aefd...39c

Jeg kjenner ikke til forskning på dette, men vet at en del fagpersoner mener at det ofte vil være bedre med regelmessige korte planlagte innleggelser (f.eks. 5 dager hver 6. uke) enn brukerstyrt seng. Brukerstyrt seng bygger jo på den logikken at dersom man føler seg dårlig nok, så kan man komme til avdelingen - mens planlagte innleggelser i serie gir samme tilbudet enten man først har blitt dårligere eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til forskning på dette, men vet at en del fagpersoner mener at det ofte vil være bedre med regelmessige korte planlagte innleggelser (f.eks. 5 dager hver 6. uke) enn brukerstyrt seng. Brukerstyrt seng bygger jo på den logikken at dersom man føler seg dårlig nok, så kan man komme til avdelingen - mens planlagte innleggelser i serie gir samme tilbudet enten man først har blitt dårligere eller ikke. 

Hvordan får man slike planlagte innleggelser?  Hva kan man si til behandler for å få det? Jeg tror det kunne vert noe for meg men DPS jeg hører til har bare brukerstyrt. 

Anonymkode: 761cb...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan får man slike planlagte innleggelser?  Hva kan man si til behandler for å få det? Jeg tror det kunne vert noe for meg men DPS jeg hører til har bare brukerstyrt. 

Anonymkode: 761cb...6d5

Det er ikke alle steder man har et slikt opplegg dessverre, men spør behandleren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ikke til forskning på dette, men vet at en del fagpersoner mener at det ofte vil være bedre med regelmessige korte planlagte innleggelser (f.eks. 5 dager hver 6. uke) enn brukerstyrt seng. Brukerstyrt seng bygger jo på den logikken at dersom man føler seg dårlig nok, så kan man komme til avdelingen - mens planlagte innleggelser i serie gir samme tilbudet enten man først har blitt dårligere eller ikke. 

Men hva skal det være godt for med planlagte innleggelser hver 6. uke uavhengig om man er dårlig eller ikke? Er jo ingen vits i å være innlagt hvis en føler seg frisk? Hva er tanken bak dette?

Anonymkode: 0aefd...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva skal det være godt for med planlagte innleggelser hver 6. uke uavhengig om man er dårlig eller ikke? Er jo ingen vits i å være innlagt hvis en føler seg frisk? Hva er tanken bak dette?

Anonymkode: 0aefd...39c

Det lurer jeg også på. Da tror jeg at den type avtale jeg har er bedre. Hvor jeg får "karantenetid" i et visst antall uker etter en innleggelse, men at etter det kan jeg dra til legevakten/fastlegen hvis jeg føler meg dårlig. Prøver alltid å være hjemme lenger en minimumstiden da. Det ville feks føltes helt feil for meg å legges inn nå hvor jeg jo faktisk fungerer, bare fordi at det hadde gått de avtalte ukene. Jeg vil jo være hjemme og jobbe med meg selv. Så kan jeg be om innleggelse når jeg blir verre. 

Men det gjøres nok individuelle vurderinger når det gjelder hva slags avtaler folk skal ha. Så det som ikke passer for meg kan jo passe for andre.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva skal det være godt for med planlagte innleggelser hver 6. uke uavhengig om man er dårlig eller ikke? Er jo ingen vits i å være innlagt hvis en føler seg frisk? Hva er tanken bak dette?

Anonymkode: 0aefd...39c

For bestemte typer problemer er dette en måte hvor man jevnlig kan forsterke den behandlingen som for øvrig foregår poliklinisk. Mange med personlighetsproblematikk, traumerelaterte vansker, spiseforstyrrelser osv. har problemer som varer over lang tid, og slike planlagte innleggelser vil - når det fungerer etter hensikten - redusere behov for akuttinnleggelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo ingen vits i å være innlagt hvis en føler seg frisk? Hva er tanken bak dette?

Den pasientgruppen som tilbys PLI (planlagte innleggelser) er ikke friske når de ikke er innlagt. De har vedvarende problemer som de trenger terapi for. Akuttinnleggelser i akuttavdelinger er ofte bare brannslokking, og det ligger dårlig til rette for endring av de basale problemene. Innleggelse i en bedre periode åpner for langt bedre terapibetingelser.

Det er dessuten et mål at en skal kunne holde på/holde ut problemer i noe tid inntil en har time/innleggelse for å jobbe med dem. Øyeblikkelig behovstilfredsstillelse i form av akuttinnleggelser fremmer ikke slik utvikling.

https://tidsskriftet.no/2019/10/kronikk/pasienter-med-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse-trenger-tilpasset?utm_source=Abonnenter+-+medlemmer+Legeforeningen+2019&utm_campaign=b1c6f2193c-EMAIL_CAMPAIGN_2019_10_21_07_21&utm_medium=email&utm_term=0_11c5aa337c-b1c6f2193c-1204876101

 

https://tidsskriftet.no/2007/05/aktuelt/korte-planlagte-innleggelser-ved-villet-egenskade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slike rullerende opphold på DPS hver 3-4 uke i en periode på nesten et år. Jeg fungerte ikke særlig bra og var mye plaget med selvmordstanker. Håpet var nok blant annet at jeg skulle komme meg utav en runddans med akuttinnleggelser. 

For meg virket det ikke. Sett i ettertid så tror jeg det holdt meg tilbake der hvor jeg var. Det ble for mye frem og tilbake. Men jeg vet ikke. Det hadde ikke fungert å være hjemme hele tiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...