Gå til innhold

Tenke seg syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan man tenke seg syk? Hvis man tror på noe, så kommer det til å skje? Jeg er livredd, har lest om tankenes kraft å overtenker masse nå. Når jeg tenker at jeg ikke er meg selv, at jeg ikke får sove, at jeg ikke skal klare det , så skjer det jo :( jeg hadde tro på at jeg fikk sove før , da fikk jeg det. Jeg tenkte at jeg skulle få sove, og da fikk jeg det til, jeg hadde tro på at jeg skulle klare å trene, å løfte tyngre neste dag! Når jeg la meg, så så jeg meg for at jeg skulle løfte tyngre neste dag, og at jeg skulle trene, da så jeg det for meg i hodet mitt og da ble jeg fylt med positive følelser å glede. Nå tenker jeg at jeg ikke klarer noe, ikke klarer å sove, ikke klarer å trene, og at jeg er stygg. Selvoppfyllende profeti, jeg er livredd nå etter jeg har lest dette. TS

Anonymkode: 9b850...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er livredd etter jeg leste om tankenes kraft å har det mye verre nå etter jeg leste så mye om det og det sto masse ting. TS

Anonymkode: 9b850...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så redd nå pga det jeg leste. Og har det mye verre nå , så ille som aldri før. Etter jeg leste om tankens kraft 

Anonymkode: 9b850...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg mye sykere etter at jeg leste om det. Føler meg mye verre etter at jeg leste om dette , har ikke skulle lest det😭😭

Anonymkode: 9b850...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kan man tenke seg syk? Hvis man tror på noe, så kommer det til å skje?

Selvsagt ikke. Du har hørt om folk som tror / ønsker at de blir helbredet av kreft, får seg kjæreste, blir gravide eller rike, uten at det hjelper noe særlig, eller hva? Det samme gjelder for negative ting. Sammenhengene er ikke så enkle som at det blir som man tenker. Man kan tenke så mye på sykdom at man kjenner all verdens symptomer, men det er en annen sak. 

Man kan i begrenset grad påvirke stemningsleiet sitt ved å "tenke positivt" i den forstand at man ikke tar alle sorger på forskudd og ikke gir opp på forhånd. Ved sykdom kan dette i noen tilfeller hjelpe på tilstanden fordi man ikke "legger seg ned for å dø", men gjennomfører ubehagelig behandling / opptrening som er nødvendig for å bli bedre. (Forenklet framstilt, det finnes unntak begge veier.)

Jeg kommer ikke til å svare på oppfølgingsspørsmål, jeg synes du skal logge av og gjøre noe praktisk. Sett på musikk og vask gulvene, gå en lang tur med lydbok på øret og vend sansene dine utover i stedet for innover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det @laban uttrykker, men vil tilføye én ting: Innen idrett har det svært mye å si hva man forestiller seg og egen tro på seg selv. De som på forhånd er overbevist om at "jeg treffer ikke mål" i det de hiver av gårde ballen, gjør det oftere ikke, men de med god selvtillit og som er mentalt overbevist om at de setter ballen i mål, går først inn på stadion e.l., har større forutsetninger for å gjøre det godt.

Så om en går ut og er overbevist om at en vil få angst, ser for seg verstefallssenario på butikk og buss osv. er et dårligere utgangspunkt enn om en ser for seg at en lykkes eller lar være å gruble ukonstruvtivt på det på forhånd.

Jeg tenker at mye grubling innover om og på seg selv bør en avlede med å rette oppmerksomheten utover. Les en bok, hør på podcast/radio/lydbok, se på TV/film/youtube - et eller annet som får tankene dine over på noe annet enn deg selv og ditt. Det er laban inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg støtter det @laban uttrykker, men vil tilføye én ting: Innen idrett har det svært mye å si hva man forestiller seg og egen tro på seg selv. De som på forhånd er overbevist om at "jeg treffer ikke mål" i det de hiver av gårde ballen, gjør det oftere ikke, men de med god selvtillit og som er mentalt overbevist om at de setter ballen i mål, går først inn på stadion e.l., har større forutsetninger for å gjøre det godt.

Så om en går ut og er overbevist om at en vil få angst, ser for seg verstefallssenario på butikk og buss osv. er et dårligere utgangspunkt enn om en ser for seg at en lykkes eller lar være å gruble ukonstruvtivt på det på forhånd.

Jeg tenker at mye grubling innover om og på seg selv bør en avlede med å rette oppmerksomheten utover. Les en bok, hør på podcast/radio/lydbok, se på TV/film/youtube - et eller annet som får tankene dine over på noe annet enn deg selv og ditt. Det er laban inne på.

Jeg klarer ikke tenke positivt å føler jeg har mistet meg selv😭

Anonymkode: 9b850...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å tenke på det som en 95 år gammel dame sa:"97 prosent av mine bekymringer ble det aldri noe av"!

Anonymkode: 530f6...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...