AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 Jeg har noen spørsmål jeg håper du eller noen andre kan svare på. 1. Jeg var til utredning for psykose og tok 1 skjema (mini). Utredningen endte på "schizofreni livstid", men psykologen sa likevel at jeg mest sannsynlig ikke har denne diagnosen og at det må nøyere utredning til for å kunne sette diagnosen. Så jeg fikk altså ikke noen diagnose etter dette. Spørsmålet er: hvordan kan man score på schizofreni livstid, men likevel ikke ha diagnosen? 2. Psykologen sa også at jeg ikke scoret på psykose, men altså kun schizofreni livstid. Hvordan går det ann? For schizofreni er jo psykose? 3. Hva er sannsynligheten for at det er en type psykosediagnose jeg har? Er det vanlig å score på f. Eks schizofreni på mini, men likevel ikke ha den? Spørsmålet i mitt tilfelle er vel om de mener de symptomene jeg har skyldes andre diagnoser som jeg har fra før. Anonymkode: b25b2...f01 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har noen spørsmål jeg håper du eller noen andre kan svare på. 1. Jeg var til utredning for psykose og tok 1 skjema (mini). Utredningen endte på "schizofreni livstid", men psykologen sa likevel at jeg mest sannsynlig ikke har denne diagnosen og at det må nøyere utredning til for å kunne sette diagnosen. Så jeg fikk altså ikke noen diagnose etter dette. Spørsmålet er: hvordan kan man score på schizofreni livstid, men likevel ikke ha diagnosen? 2. Psykologen sa også at jeg ikke scoret på psykose, men altså kun schizofreni livstid. Hvordan går det ann? For schizofreni er jo psykose? 3. Hva er sannsynligheten for at det er en type psykosediagnose jeg har? Er det vanlig å score på f. Eks schizofreni på mini, men likevel ikke ha den? Spørsmålet i mitt tilfelle er vel om de mener de symptomene jeg har skyldes andre diagnoser som jeg har fra før. Anonymkode: b25b2...f01 Fordi skjemaene bare gir en pekepinn. Skjemaene er bare en del av utredningen. Det finnes ikke skjema som kan gi en sikker diagnose. De må tolkes av lege og ses i sammenheng med andre ting, hva du forteller, hva legen observerer når dere møtes, hvordan du fungerer i hverdagen, evt opplysninger fra pårørende. Hva som kommer ut av er skjema, kan også være påvirket av hvordan du har det der og da. F.e. hvis en er deprimert, husker en best negative ting i livet, og en kan glemme at man faktisk fungerer bra ellers. Anonymkode: e06de...342 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har noen spørsmål jeg håper du eller noen andre kan svare på. 1. Jeg var til utredning for psykose og tok 1 skjema (mini). Utredningen endte på "schizofreni livstid", men psykologen sa likevel at jeg mest sannsynlig ikke har denne diagnosen og at det må nøyere utredning til for å kunne sette diagnosen. Så jeg fikk altså ikke noen diagnose etter dette. Spørsmålet er: hvordan kan man score på schizofreni livstid, men likevel ikke ha diagnosen? 2. Psykologen sa også at jeg ikke scoret på psykose, men altså kun schizofreni livstid. Hvordan går det ann? For schizofreni er jo psykose? 3. Hva er sannsynligheten for at det er en type psykosediagnose jeg har? Er det vanlig å score på f. Eks schizofreni på mini, men likevel ikke ha den? Spørsmålet i mitt tilfelle er vel om de mener de symptomene jeg har skyldes andre diagnoser som jeg har fra før. Anonymkode: b25b2...f01 Nei, schizofreni er ikke psykose, men psykose kan være et symptom på schizofreni Anonymkode: e06de...342 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 @kupton Anonymkode: b25b2...f01 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 1. Diagnostiske intervju som MINI peker i en retning og sier at "her er det sannsynligvis noe". Så må en sjekke dette nærmere for å bekrefte eller avkrefte mistanken. 2. Han mente nok at du ikke skåret på psykose nå. Men det er riktig at en må ha hatt psykose for å få diagnosen schizofreni. 3. Det høres ikke ut som om du har en psykosediagnose nå. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.