Gå til innhold

Forskudd på arv eller gave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor stor sum synes dere er greit å låne eventuelt få i forskudd på arv? 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Generelt kommer det helt an på formålet, størrelsen på den framtidige arven og antall arvinger som den til slutt skal deles på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (22 minutter siden):

Generelt kommer det helt an på formålet, størrelsen på den framtidige arven og antall arvinger som den til slutt skal deles på. 

Skal deles på 4 tilslutt men nå er det sånn at de tre andre er i en annen livssituasjon enn meg. De har også fått mer opp igjennom av støtte, her og der. Pengene skal gå til en ferie ute på høsten som jeg tenger i høy grad. Jeg ønsker ca 30.000 kroner, og jeg vet at jeg kan få det. 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal deles på 4 tilslutt men nå er det sånn at de tre andre er i en annen livssituasjon enn meg. De har også fått mer opp igjennom av støtte, her og der. Pengene skal gå til en ferie ute på høsten som jeg tenger i høy grad. Jeg ønsker ca 30.000 kroner, og jeg vet at jeg kan få det. 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Spørsmålet kan det ses på som en gave? 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet kan det ses på som en gave? 

Anonymkode: 6dff7...bd2

30 000 er godt innenfor det som kan ses på som en gave mellom foreldre og barn. Det trenger ikke rapporteres noe sted.

Erfaringsvis kan det være lurt at dere ikke forsøker å holde det hemmelig for søsknene dine. Ikke av juridiske hensyn, men for å unngå spekulasjoner og dårlig stemning. Men du kjenner dine egen familieforhold best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (8 minutter siden):

30 000 er godt innenfor det som kan ses på som en gave mellom foreldre og barn. Det trenger ikke rapporteres noe sted.

Erfaringsvis kan det være lurt at dere ikke forsøker å holde det hemmelig for søsknene dine. Ikke av juridiske hensyn, men for å unngå spekulasjoner og dårlig stemning. Men du kjenner dine egen familieforhold best. 

Det vil det bli dårlig stemning av… 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vil det bli dårlig stemning av… 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Ja, den delen av saken må dere håndtere internt i familien. Men beløpet er godt innenfor det som foreldrene dine kan gi bort som gave, så lenge de er åndsfriske og vet hva de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt 75.000 av min mor som forskudd på arv. Det er noen år siden, kjøpte leilighet. Det var greit for mine søsken. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (20 timer siden):

Jeg har lånt 75.000 av min mor som forskudd på arv. Det er noen år siden, kjøpte leilighet. Det var greit for mine søsken. 

Hei,

Det blir litt blanding av begreper her :)

Et lån er ikke forskudd på arv. Hvis du låner 75.000 kroner, har moren din en fordring mot deg (en eiendel) til en verdi av 75.000 kroner. Når arven skal gjøres opp, vil denne komme til fratrekk i din arv hvis lånet ikke er nedbetalt. Det overføres ingen verdier, siden du får 75.000 kroner og samtidig har en gjeld til moren din på 75.000 kroner. Moren din har ikke gitt fra seg noe, fordi hun gir deg 75.000 kroner og samtidig har et krav mot deg på 75.000 kroner.

Forskudd på arv er noe annet. Da vil ikke moren din kunne gjøre krav på disse pengene i ettertid. Du får 75.000 kroner. Da kan søsken reagere og kalle det skjevfordeling, men vil jo ikke nødvendigvis gjøre det.

Hvilken av disse var hendelsen i ditt tilfelle? :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 30.8.2022 den 11.36):

Hei,

Det blir litt blanding av begreper her :)

Et lån er ikke forskudd på arv. Hvis du låner 75.000 kroner, har moren din en fordring mot deg (en eiendel) til en verdi av 75.000 kroner. Når arven skal gjøres opp, vil denne komme til fratrekk i din arv hvis lånet ikke er nedbetalt. Det overføres ingen verdier, siden du får 75.000 kroner og samtidig har en gjeld til moren din på 75.000 kroner. Moren din har ikke gitt fra seg noe, fordi hun gir deg 75.000 kroner og samtidig har et krav mot deg på 75.000 kroner.

Forskudd på arv er noe annet. Da vil ikke moren din kunne gjøre krav på disse pengene i ettertid. Du får 75.000 kroner. Da kan søsken reagere og kalle det skjevfordeling, men vil jo ikke nødvendigvis gjøre det.

Hvilken av disse var hendelsen i ditt tilfelle? :)

Det var forskudd på arv. Ikke lån, men «lån». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 30.8.2022 den 11.36):

Hei,

Det blir litt blanding av begreper her :)

Et lån er ikke forskudd på arv. Hvis du låner 75.000 kroner, har moren din en fordring mot deg (en eiendel) til en verdi av 75.000 kroner. Når arven skal gjøres opp, vil denne komme til fratrekk i din arv hvis lånet ikke er nedbetalt. Det overføres ingen verdier, siden du får 75.000 kroner og samtidig har en gjeld til moren din på 75.000 kroner. Moren din har ikke gitt fra seg noe, fordi hun gir deg 75.000 kroner og samtidig har et krav mot deg på 75.000 kroner.

Forskudd på arv er noe annet. Da vil ikke moren din kunne gjøre krav på disse pengene i ettertid. Du får 75.000 kroner. Da kan søsken reagere og kalle det skjevfordeling, men vil jo ikke nødvendigvis gjøre det.

Hvilken av disse var hendelsen i ditt tilfelle? :)

Men må man dele likt i mellom søsken? 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men må man dele likt i mellom søsken? 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Din mor står fritt til å fordele pengegaver til hvem hun vil i levende live (så sant hun er klar), men når dere kaller det "forskudd på arv" må en anta at du skal avkortes tilsvarende i det endelige arveoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Din mor står fritt til å fordele pengegaver til hvem hun vil i levende live (så sant hun er klar), men når dere kaller det "forskudd på arv" må en anta at du skal avkortes tilsvarende i det endelige arveoppgjøret.

Det jo dumt egentlig så da er det bedre å få det som en gave. Penger som trengs nå er jo dumt å miste om 40 år

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 15.34):

Det jo dumt egentlig så da er det bedre å få det som en gave. Penger som trengs nå er jo dumt å miste om 40 år

Anonymkode: 6dff7...bd2

Ja, det er bedre for mottakeren å få det som gave, men bedre for mottakerens søsken at det fås som forskudd på arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (18 minutter siden):

Ja, det er bedre for mottakeren å få det som gave, men bedre for mottakerens søsken at det fås som forskudd på arv.

Ja men sånn er det jo alltid, det blir jo aldri likt 

Anonymkode: 6dff7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...