Gå til innhold

Påvirker de forskjellige SSRI'ene søvnen forskjellig?

Anbefalte innlegg

Påvirker de forskjellige SSRI'ene søvnen forskjellig?. Har prøvd en del og hittil har de alle sammen ødelagt søvnen, men ser de virker på litt forskjellig reseptorer, er det noen som er snillere m.t.p søvn. Ble anbefalt Fontex av psykolog. 

Noen som har erfart at de ikke får sove med en type, men at de for det på en annen?

Anonymkode: 275b6...36d

Fortsetter under...

Jeg tror, mer enn at SSRI har forskjellig påvirkning på søvn, at forskjellige folk reagerer ulikt på SSRI i forhold til søvn.

Hvis SSRI gir søvnløshet er første råd å ta det om morgenen i stedet for om kvelden. Det hjelper for en del. Hvis man fortsatt ikke får sove, og ellers har god effekt av SSRI, kan det hjelpe å legge til en 5-HT2-reseptorantagonist. Eksempler på slike er Remeron, Tolvon og de fleste atypiske AP (f.eks. Seroquel). Disse kan også ha angstdempende og antidepressiv effekt i seg selv.

Jeg innbiller meg at jeg har lest at Fontex og Fevarin er mer stimulerende enn andre SSRI, men godt mulig jeg husker feil.

Endret av ISW
ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg tror, mer enn at SSRI har forskjellig påvirkning på søvn, at forskjellige folk reagerer ulikt på SSRI i forhold til søvn.

Hvis SSRI gir søvnløshet er første råd å ta det om morgenen i stedet for om kvelden. Det hjelper for en del. Hvis man fortsatt ikke får sove, og ellers har god effekt av SSRI, kan det hjelpe å legge til en 5-HT2-reseptorantagonist. Eksempler på slike er Remeron, Tolvon og de fleste atypiske AP (f.eks. Seroquel). Disse kan også ha angstdempende og antidepressiv effekt i seg selv.

Jeg innbiller meg at jeg har lest at Fontex og Fevarin er mer stimulerende enn andre SSRI, men godt mulig jeg husker feil.

Er du en mann eller kvinne?

Anonymkode: 59719...81f

ISW skrev (36 minutter siden):

Brukes da f.eks Remeron i lavere doser når den kun er ment som supplerende til SSRI?, tenker da særlig p.g.a vektoppgang, noe jeg virkelig ikke ønsker.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukes da f.eks Remeron i lavere doser når den kun er ment som supplerende til SSRI?, tenker da særlig p.g.a vektoppgang, noe jeg virkelig ikke ønsker.

Seroquel gir nok mindre vektøkning enn Remeron. Og like god søvneffekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...