Gå til innhold

Se på folk at de sliter psykisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ikke det altså? Ser det har blitt en trend på tiktok å legge ut bilder av at man er på fjellturer og smiler samtidig som sounden sier at man ikke kan se på folk at de sliter psykisk. Vel jeg er uenig i det. Jeg mener selvsagt man kan slite psykisk på den måten som vi alle gjør innimellom og likevel fremstå helt normal, men er man mer enn lettere syk så ser ikke jeg helt hvordan man ikke skal kunne se det om man er sammen med personen. 

Sosial angst kan man jo se ved at personen unngår sosiale ting, øyekontakt, ser ned i bakken, er stille

Adhd kan man se ved at de er hyper, snakkesalig, urolig

Deprimert ved at personen virker nedstemt, apatisk, monoton, langsomme bevegelser, gråter

Hypomanisk/manisk ser man ved at personen er hyper, urolig, snakker mye, virker unormalt glad

Psykotisk merker man vel ved tankeforstyrrelser, vrangforestillinger osv

Anonymkode: 1e2a1...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan se det på adferd og snakk slik du beskriver. Men om du stiller opp en person som verken snakker eller gjør noe trenger du ikke se det. 

Anonymkode: ea6c2...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor med en som er psykisk syk vil nok merke det mye bedre.

Den som er syk har en tendens til å "ta seg sammen" i enkelte settinger. Spesielt når det kommer til depresjon, er dette vanlig. Men ingen klarer å holde på den fasaden døgnet rundt, så det kommer som regel til uttrykk hjemme. 

Psykose kan også "skjules". Mange med psykose snakker mye om vrangforestillingene sine og er åpenbart tankeforstyrret. Hos andre kan det være vanskeligere å oppdage. Jeg var innlagt sammen med ei dame som var psykotisk. Jeg snakket mye med henne og hadde ingen anelse om at hun var psykotisk før hun plutselig kom med veldig merkelige kommentarer til et spesifikt tema jeg hadde bragt opp. Først da ble det åpenbart for meg at hun hadde vrangforestillinger. 

 

Anonymkode: d2abb...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De som bor med en som er psykisk syk vil nok merke det mye bedre.

Den som er syk har en tendens til å "ta seg sammen" i enkelte settinger. Spesielt når det kommer til depresjon, er dette vanlig. Men ingen klarer å holde på den fasaden døgnet rundt, så det kommer som regel til uttrykk hjemme. 

Psykose kan også "skjules". Mange med psykose snakker mye om vrangforestillingene sine og er åpenbart tankeforstyrret. Hos andre kan det være vanskeligere å oppdage. Jeg var innlagt sammen med ei dame som var psykotisk. Jeg snakket mye med henne og hadde ingen anelse om at hun var psykotisk før hun plutselig kom med veldig merkelige kommentarer til et spesifikt tema jeg hadde bragt opp. Først da ble det åpenbart for meg at hun hadde vrangforestillinger. 

Dette er derfor det mange ganger ikke er nok å gå til samtaler på DPS. Når man er der klarer man som regel å ta seg sammen, derfor må det en innleggelse til med observasjon for å se hvordan man egentlig har det. Noen klarer vel sikkert også å ta seg sammen når de er innlagt og er sammen med andre, kanskje det bare er på rommet de har sammenbrudd i det skjulte så dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Jeg snakket akkurat med datteren om den tiden jeg var syk. Jeg hadde stemmer I hodet, som gjorde sånn at jeg virket fraværende.  Jeg klarte ikke å konsentrere meg om hva som skjedde rundt meg. Datteren min sa at samboeren hennes hadde reagert på meg en gang. Han hadde sagt,  at det virket som jeg hadde det vanskelig,  for det var vanskelig å få svar av meg. Jeg virket veldig fraværende. Jeg husker ikke hva som skjedde rundt meg på det tidspunktet, for stemmen jeg hadde distraherte meg veldig. De så at jeg hadde det vanskelig alle sammen, for jeg var ikke til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...