AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Hva tenker du om den diagnosen? Synes den er merkelig. Jeg fikk den selv som 18-åring. De mente at jeg ikke passet inn i noen spesifikk personlighetsforstyrrelse, men at jeg likevel hadde personlighetsproblematikk. Da jeg spurte hvilke personlighetstrekk de legger til grunn i mitt tilfelle, pekte de som regel kun i retning av selvskadingen min og annen selvdestruktiv atferd. Jeg fikk fjernet diagnosen noen år senere. Det er nå enighet om at jeg aldri har hatt en personlighetsforstyrrelse. Er det virkelig sånn at selv om man ikke fyller kriteriene for noen spesifikk personlighetsforstyrrelsen, så kan behandler bare bestemme at du har en personlighetsforstyrrelse likevel? Hvilken nytteverdi har den diagnosen? Den forteller jo INGENTING om hva man strever med. Anonymkode: 0e112...4b5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Over de spesifikke symptomer som må være oppfylt for å få diagnosen PF, står dette (fritt etter hukommelsen): Et vedvarende sett av personlighetstrekk som fører til betydelig lidelse for personen (eller andre) og/eller betydelig nedsatt fungering i skole/arbeid, i familie og/eller sosialt. Hvis ingen spesifikke pf er oppfylt, men det likevel er så mange avvik fra det normale/friske, brukes diagnosen du nevner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 kupton skrev (Akkurat nå): Over de spesifikke symptomer som må være oppfylt for å få diagnosen PF, står dette (fritt etter hukommelsen): Et vedvarende sett av personlighetstrekk som fører til betydelig lidelse for personen (eller andre) og/eller betydelig nedsatt fungering i skole/arbeid, i familie og/eller sosialt. Hvis ingen spesifikke pf er oppfylt, men det likevel er så mange avvik fra det normale/friske, brukes diagnosen du nevner. Det virker som de likevel da må kunne peke til noen personlighetstrekk. Selvskadingsproblematikk er jo ikke ensbetydende med pf, men kanskje behandleren min var litt forutinntatt i mitt tilfelle. Anonymkode: 0e112...4b5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Jeg har ingen forutsetning for å si noe om din diagnose. Jeg svarte generelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 kupton skrev (3 minutter siden): Jeg har ingen forutsetning for å si noe om din diagnose. Jeg svarte generelt. Selvsagt På generelt grunnlag - har du et inntrykk av at personlighetsforstyrrelser litt for lett deles ut til unge kvinner? Jeg har observert at veldig mange får diagnose på pf (særlig emosjonell ustabil) som senere viser seg å være noe annet. Eller er det kanskje sånn felles for alle diagnoser, at det må litt prøving/feiling til før det blir riktig? Anonymkode: 0e112...4b5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. september 2022 Del Skrevet 1. september 2022 Det er nok dessverre en tendens i den retning du beskriver. En av de vanligste feil som gjøres er denne: For å stille diagnosen pf, skal de uhensiktsmessige personlighetstrekk være vedvarende og typisk for personen over tid - også i rolige/friske perioder og ikke kun knyttet til perioder med kriser og/eller sykdomsperioder. Eks: Don Juan-adferd er kyttet til narsissistisk pf. Om en person vanligvis ikke er slik, men er på sjekkern og farer over en del partnere i ukene/måneden etter at hans/hennes faste partner over lang tid plutselig dro, er det ikke et tegn på nevnte pf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 kupton skrev (15 timer siden): For å stille diagnosen pf, skal de uhensiktsmessige personlighetstrekk være vedvarende og typisk for personen over tid - også i rolige/friske perioder og ikke kun knyttet til perioder med kriser og/eller sykdomsperioder. Det er interessant det du skriver her. Jeg har også fått diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Det er også på bakgrunn av suicidalitet. Men jeg var veldig velfungerende fram til jeg gikk fra mannen min. Jeg jobbet, studerte og hadde gode og solide vennskap. Vennskapene har jeg beholdt gjennom sykdommen også. Jeg skjønner at jeg har fremstått som personlighetsforstyrret disse fem siste årene, men jeg var aldri slik før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Fru2020 skrev (59 minutter siden): Det er interessant det du skriver her. Jeg har også fått diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Det er også på bakgrunn av suicidalitet. Men jeg var veldig velfungerende fram til jeg gikk fra mannen min. Jeg jobbet, studerte og hadde gode og solide vennskap. Vennskapene har jeg beholdt gjennom sykdommen også. Jeg skjønner at jeg har fremstått som personlighetsforstyrret disse fem siste årene, men jeg var aldri slik før. Jeg var heller ikke slik før. Så synes også det er merkelig. Jeg er heller ikke preget av disse problemene mine i bedre perioder. Jeg er bare merkbart "borderline" periodevis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (3 timer siden): Jeg var heller ikke slik før. Så synes også det er merkelig. Jeg er heller ikke preget av disse problemene mine i bedre perioder. Jeg er bare merkbart "borderline" periodevis. Men hvordan forstår du da at du velger rus midt i en ok periode? Du skrev vel noe om at det skyldtes impulsivitet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Fru2020 skrev (5 timer siden): Det er interessant det du skriver her. Jeg har også fått diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Det er også på bakgrunn av suicidalitet. Men jeg var veldig velfungerende fram til jeg gikk fra mannen min. Jeg jobbet, studerte og hadde gode og solide vennskap. Vennskapene har jeg beholdt gjennom sykdommen også. Jeg skjønner at jeg har fremstått som personlighetsforstyrret disse fem siste årene, men jeg var aldri slik før. Ikke en veldig god kilde, men her står det noe om at personligshetsforstyrrelser også kan komme til syne i voksen alder: Personlighetsforstyrrelser, voksne - Helse Bergen (helse-bergen.no) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 (endret) frosken skrev (3 minutter siden): Men hvordan forstår du da at du velger rus midt i en ok periode? Du skrev vel noe om at det skyldtes impulsivitet? Jeg forstår det egentlig ikke. Jeg fikk en sms om jeg ville kjøpe også tenkte jeg bare "ok". Men det har vel med min rusavhengighet å gjøre og ikke trekk fra PF? Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har mye ved meg som ikke er typisk PF. Min behandler har sagt jeg er noe atypisk. Uten at jeg helt vet hva det betyr. Men jeg tror ikke at jeg ikke har PF sånn egentlig. Jeg bare blir usikker innimellom for jeg mangler mange av de symptomene mange tenker på når de tenker PF. Kanskje jeg innerst inne ville sabotere at det gikk så bra? Kan det forstås som typisk PF eller? Jeg vet rett og slett ikke hvorfor jeg gjorde det. Har alltid visst hvorfor før. Endret 2. september 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (6 minutter siden): Jeg forstår det egentlig ikke. Jeg fikk en sms om jeg ville kjøpe også tenkte jeg bare "ok". Men det har vel med min rusavhengighet å gjøre og ikke trekk fra PF? Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har mye ved meg som ikke er typisk PF. Min behandler har sagt jeg er noe atypisk. Uten at jeg helt vet hva det betyr. Men jeg tror ikke at jeg ikke har PF sånn egentlig. Jeg bare blir usikker innimellom for jeg mangler mange av de symptomene mange tenker på når de tenker PF. Kanskje jeg innerst inne ville sabotere at det gikk så bra? Kan det forstås som typisk PF eller? Jeg vet rett og slett ikke hvorfor jeg gjorde det. Har alltid visst hvorfor før. Manglende impulskontroll inngår i kriteriene for eupf. Du gjorde det vel fordi du hadde lyst på rus og ikke var opptatt av negative konsekvenser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 (endret) frosken skrev (14 minutter siden): Manglende impulskontroll inngår i kriteriene for eupf. Du gjorde det vel fordi du hadde lyst på rus og ikke var opptatt av negative konsekvenser? Ja, men man kan være impulsiv uten å ha EUPF. Jeg vet ikke om jeg vil betegne meg selv som impulsiv til vanlig. Bruker ofte mye tid på å tenke over ting. Men det kan skje fort at jeg går fra å ha kontroll til å miste den da. Ja, kanskje var det derfor. Jeg trodde jeg kunne tåle litt rus én kveld, men det eskalerte jo til flere kvelder. Det var min behandler som spurte om jeg er redd for å ha det bra og derfor selvsaboterte. Men jeg har bare teorier om hvorfor jeg ruset meg. For jeg skjønner det ikke helt. Og ennå er jeg paranoid og uttafor. Skal huske på hvor raskt dårlig og psykotisk jeg ble til neste gang jeg får lyst på rus. Behandleren min har sagt at jeg tåler det mindre og mindre for hver gang. Endret 2. september 2022 av Glitter 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (4 timer siden): Jeg var heller ikke slik før. Så synes også det er merkelig. Jeg er heller ikke preget av disse problemene mine i bedre perioder. Jeg er bare merkbart "borderline" periodevis. Hvordan fungerer du i bedre perioder? Jobber du noe? Anonymkode: 0e112...4b5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan fungerer du i bedre perioder? Jobber du noe? Anonymkode: 0e112...4b5 Jeg har jobbet med å gjennomføre samfunnstjeneste, men det går straks over til frivillig arbeid. Så trener jeg mye, er sosial, jeg og mamma har ikke konflikter, jeg følger opp alt av samvær, holder meg unna rus osv. Så er det jo kun mamma og av og til pappa jeg er i konflikt med. Aldri venner. Aldri blir jeg sint på de og Aldri involverer jeg dem i min ustabilitet. Jeg er heller ikke mye opp og ned daglig i stemningsleie. Er stort sett stabil på det bortsett fra at jeg har hyppige depresjoner og siste par årene har hypomanier kommet oftere. Men jeg går ikke fra lykke til en verden som raser sammen på samme dag. Jeg er dessuten alltid glad i de rundt meg. Jeg går ikke fra elsk til hat. Min oppfatning av mine relasjoner er stabil. Men jeg er absolutt periodevis skikkelig selvdestruktiv og har mange dumme måter å sørge for å ødelegge meg selv. Så totalt sett har jeg kanskje ennå diagnosen. På BET mener de jeg ikke har den, men de kjenner meg ikke slik min behandler her hjemme gjør. Endret 2. september 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (8 minutter siden): Jeg har jobbet med å gjennomføre samfunnstjeneste, men det går straks over til frivillig arbeid. Så trener jeg mye, er sosial, jeg og mamma har ikke konflikter, jeg følger opp alt av samvær, holder meg unna rus osv. Så er det jo kun mamma og av og til pappa jeg er i konflikt med. Aldri venner. Aldri blir jeg sint på de og Aldri involverer jeg dem i min ustabilitet. Jeg er heller ikke mye opp og ned daglig i stemningsleie. Er stort sett stabil på det bortsett fra at jeg har hyppige depresjoner og siste par årene har hypomanier kommet oftere. Men jeg går ikke fra lykke til en verden som raser sammen på samme dag. Jeg er dessuten alltid glad i de rundt meg. Jeg går ikke fra elsk til hat. Min oppfatning av mine relasjoner er stabil. Men jeg er absolutt periodevis skikkelig selvdestruktiv og har mange dumme måter å sørge for å ødelegge meg selv. Så totalt sett har jeg kanskje ennå diagnosen. På BET mener de jeg ikke har den, men de kjenner meg ikke slik min behandler her hjemme gjør. Interessant. I mitt tilfelle var det BET som mente at jeg hadde pf, mens behandlere jeg har hatt senere er uenig😅 Anonymkode: 0e112...4b5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant. I mitt tilfelle var det BET som mente at jeg hadde pf, mens behandlere jeg har hatt senere er uenig😅 Anonymkode: 0e112...4b5 Hehe såpass ja. Jeg stoler mye mer på min behandler i hvert fall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (19 minutter siden): Ja, men man kan være impulsiv uten å ha EUPF. Jeg vet ikke om jeg vil betegne meg selv som impulsiv til vanlig. Bruker ofte mye tid på å tenke over ting. Men det kan skje fort at jeg går fra å ha kontroll til å miste den da. Ja, kanskje var det derfor. Jeg trodde jeg kunne tåle litt rus én kveld, men det eskalerte jo til flere kvelder. Det var min behandler som spurte om jeg er redd for å ha det bra og derfor selvsaboterte. Men jeg har bare teorier om hvorfor jeg ruset meg. For jeg skjønner det ikke helt. Og ennå er jeg paranoid og uttafor. Skal huske på hvor raskt dårlig og psykotisk jeg ble til neste gang jeg får lyst på rus. Behandleren min har sagt at jeg tåler det mindre og mindre for hver gang. Jeg har ingen mening mht diagnoser, jeg bare syntes det ble pussig å lese hvordan du i en tråd fortalte om impulsivitet og i en annen at du ikke hadde noen tegn på pf i gode perioder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 frosken skrev (Akkurat nå): Jeg har ingen mening mht diagnoser, jeg bare syntes det ble pussig å lese hvordan du i en tråd fortalte om impulsivitet og i en annen at du ikke hadde noen tegn på pf i gode perioder. Jeg mente vel at jeg i gode perioder ikke har nok tegn til å oppfylle en diagnose. Ikke at jeg ikke har tegn i det hele tatt. Alle har jo litt tegn fra diverse diagnoser uten at de nødvendigvis har den. Men skjønner det virket pussig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 Glitter skrev (3 minutter siden): Jeg mente vel at jeg i gode perioder ikke har nok tegn til å oppfylle en diagnose. Ikke at jeg ikke har tegn i det hele tatt. Alle har jo litt tegn fra diverse diagnoser uten at de nødvendigvis har den. Men skjønner det virket pussig. Enten har du vel eupf eller så har du det ikke. Har du diagnosen innebærer det at du også har den i gode perioder. Man kan ikke ha en pf som bare gjelder i dårlige perioder. Anonymkode: d2f40...de2 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.