Gå til innhold

Noe som skurrer angående "hvitvasking og terrorfinansiering", 79 åring kastet ut av banken. Folkets vilje ? EU?


AnonymBruker

Bør eldre syke folk kastes ut av bankene, så vi unngår terrorfinansiering!  

1 stemme

  1. 1. Bør eldre syke folk kastes ut av bankene, så vi unngår terrorfinansiering!

    • Ja, det er et stort problem eldrehjemmene våre er rene terrorceller blitt, kutt pengene deres nå!
      0
    • Nei?
      1
    • Noe usikker
      0
  2. 2. Hvorfor kastes eldre syke folk ut av bankene (flervalg)

    • Fordi EU befaler det
      1
    • Fordi USA befaler det
      1
    • Fordi Det Norske Folk ønsker det
      0
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GmoBO/soennen-fortviler-etter-at-banken-stengte-kontoen-til-turid-79

EU sender tusenvis av milliarder av kroner til Russland som betaling for olje og gass, som direkte finansierer russernes terorvirksomhet som vi bla.a ser ved bombing av sivile i Ukraina. Ren terrorfinansiering i stor skala og ingen gjør noe som helst.

Samtidig presser EU Norge til å kaste ut eldre syke personer fra bankene, for ellers kan de bedrive hvitvasking og terrorfinansiering, angivelig. Som angivelig er et super stort problem fra demensavdelingene på norske sykehjem.... (Kilde?)

Spør 1000 nordmenn på gata, om de mener at 79åringer på sykehjem bør kastes ut av banken for å forsikre oss mot "hvitvasking og terrorfinansiering", minst 99.9% vil svare selvsagt nei. 

Så hvorfor skjer det? For meg virker det som en befaling fra EU eliten som helt mangler bakkekontakt, samtidig som Norge i praksis er medlem av EU og "må" gjøre det EU befaler. Hva det norske folk mener om saken virker være helt uvesentlig.

Hva tenker dere om saken, folk trodde vi vant krigen mot EU når vi stemte nei 2 ganger, men virker som vi ble lurt inn og nå ser vi konsekvensene av det. På tide å melde oss helt ut, evt reforhandle avtalen vår med EU slik at vi har veto mot idioti?

Hva mener dere om dette ?

Anonymkode: 150bb...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt unødvendig at man krever at gamle mennesker som har vært kunde i banken i mange ti-år og som kun får inn sin pensjon hver måned skal legitimere seg med pass. Hvis banken skulle oppdage mistenkelige transaksjoner på konten får de kreve det da, og kun da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (Akkurat nå):

Det er helt unødvendig at man krever at gamle mennesker som har vært kunde i banken i mange ti-år og som kun får inn sin pensjon hver måned skal legitimere seg med pass. Hvis banken skulle oppdage mistenkelige transaksjoner på konten får de kreve det da, og kun da.

 

Her har jo banken rotet ved å si at de skal kontakte sykehjemmet og be om en bekreftelse, sykehjemmet har jo ikke lov til å si noe som helst så dette skulle helt klart gått via pårørende - som jo har prøvd. Hvorfor banken da ikke etterpå tok kontakt med pårørende på nytt for å be dem komme med bekreftelsen er ikke godt å si. Da hadde saken vært ute av verden for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid skeptisk til sånne "David mot Goliath"-nyhetssaker. Altså at store slemme DNB har vært helt håpløse og stakkars familien har jo bare prøvd å jobbe mot et håpløst system. Jeg kjøper det ikke nødvendigvis.

Jeg ordnet dette for mine foreldre selv (min far var på sykehjem da) og jeg syntes det gikk ganske greit. jeg ringte banken fra deres telefoner og fikk tilsendt en link i nettbanken hvor jeg lastet opp bilde av pass. En dag etterpå fikk vi bekreftelse om at legitimasjonen var mottatt og alt var i orden.

I denne saken konkret skjønner jeg for det første ikke hvorfor en dement person ikke kan ha legitimasjon (det er ingen krav om å levere tilbake pass og annen legitimasjon fordi man er dement) - dernest forstår jeg ikke hvorfor det var så komplisert å sende en utskrift av ligningen? Jeg jobber for øvrig selv med finans og forstår behovet for legitimering - på generelt grunnlag er det MYE rare transaksjoner.

Det øverste jeg skrev gjelder også saker mot NAV, saker mot sykehus, saker mot barnevernet, osv osv. Det er ofte litt mer nyansert enn det som beskrives i nyhetssaken.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

dernest forstår jeg ikke hvorfor det var så komplisert å sende en utskrift av ligningen?

Ifølge artikkelen sendte jo familien inn ligningsattesten. Men banken oppdaget at de hadde gitt feil beskjed om at hun ikke trengte legeerklæring på at hun ikke kunne møte opp i banken, så den manglet. Da sønnen ville sende den erklæringen, sa banken at de heller skulle få den fra sykehjemmet - og den prosessen gikk i stå, uten at familien fikk beskjed om det. Men prosessen med å stenge kontoen, virket tydeligvis. 

Jeg kan forstå at man ikke fornyer passet til en som er dement og uansett ikke kan reise, siden det er så dyrt. Men det virker som om man bør ha en form for legitimasjon uansett. ID-kortene kan bli en løsning på det, men det er jo en nokså ny ordning. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (58 minutter siden):

denne saken konkret skjønner jeg for det første ikke hvorfor en dement person ikke kan ha legitimasjon (det er ingen krav om å levere tilbake pass og annen legitimasjon fordi man er dement) - dernest forstår jeg ikke hvorfor det var så komplisert å sende en utskrift av ligningen?

Jeg har jo drevet med forhåndsvalg i mange år og opplever fra tid til annen at det kommer et eldre menneske (ofte godt over 90) sammen med barn eller barnebarn og skal stemme og da er det ofte de rett og slett ikke har noen gyldig legitimasjon. Pass har de gjerne aldri hatt, førerkortet er forlagt for lenge siden og bankkort med bilde har de heller ikke. Vi godtar utgåtte pass o.l. så lenge vedkommende kan gjenkjennes på bildet, men det er altså noen som rett og slett ikke har legitimasjon. Helt merkelig for meg, men sånn er det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (2 minutter siden):

Jeg kan forstå at man ikke fornyer passet til en som er dement og uansett ikke kan reise, siden det er så dyrt. Men det virker som om man bør ha en form for legitimasjon uansett. ID-kortene kan bli en løsning på det, men det er jo en nokså ny ordning. 

ID-kortet koster like mye som et pass og har halvparten så lang gyldighetstid... I alle fall sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

ID-kortet koster like mye som et pass og har halvparten så lang gyldighetstid... I alle fall sist jeg sjekket.

Det kan tenkes at prisen jeg mente å huske, gjelder hvis man både bestiller kort og fornyer passet.

Sykehjemmet tar svært nær 100% av pensjonen når man får plass der (forståelig nok, siden man da nesten ikke har utgifter lenger), så jeg kan forstå at pårørende ikke fornyer passet til en som uansett ikke kan reise. Men hva denne bank-legitimeringen krevde var det jo ingen vanlige folk som kunne forutse. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (10 minutter siden):

Det kan tenkes at prisen jeg mente å huske, gjelder hvis man både bestiller kort og fornyer passet.

Sykehjemmet tar svært nær 100% av pensjonen når man får plass der (forståelig nok, siden man da nesten ikke har utgifter lenger), så jeg kan forstå at pårørende ikke fornyer passet til en som uansett ikke kan reise. Men hva denne bank-legitimeringen krevde var det jo ingen vanlige folk som kunne forutse. 

Ja, om du bestiller begge deler samtidig får du en liten rabatt, da koster det 920,- om du er over 16 år, enkeltvis koster det 570,- pr stk. Du sparer altså 220,- på å bestille dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (18 minutter siden):

Jeg har jo drevet med forhåndsvalg i mange år og opplever fra tid til annen at det kommer et eldre menneske (ofte godt over 90) sammen med barn eller barnebarn og skal stemme og da er det ofte de rett og slett ikke har noen gyldig legitimasjon. Pass har de gjerne aldri hatt, førerkortet er forlagt for lenge siden og bankkort med bilde har de heller ikke. Vi godtar utgåtte pass o.l. så lenge vedkommende kan gjenkjennes på bildet, men det er altså noen som rett og slett ikke har legitimasjon. Helt merkelig for meg, men sånn er det altså.

Jeg mener (uten at jeg tør si det 100% sikkert) at man i Norge plikter å ha legitimasjon, f.eks. at man skal kunne legitimere seg for politiet eller andre offentlige instanser. Jeg tror det er noe mer forståelse nå som bankkort ikke lengre har bilde og personnummer, men likevel synes jeg det er sløvt at man ikke enten har pass eller nasjonalt ID-kort. Ja, det koster noen hundrelapper, men jeg kjøper ikke argumentet med at det er for dyrt å ha legitimasjon. Hadde man vært fullstendig blakk og ikke kunne legitimere seg, er jeg ganske trygg på at NAV hadde hostet opp noen hundrelapper til dette formålet.

Jeg husker en sak hvor en person tok en offerrolle ovenfor et sted jeg arbeidet for lenge siden. Det var ikke måte på hvor grusomme vi var. Sannheten var at vedkommende hadde fremmet drapstrusler og kalt oss jævla fitter og jeg vet ikke hva. Men det kunne man jo selvfølgelig ikke si til avisen pga. taushetsplikt. Jeg tror ikke denne historien er unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...