Gå til innhold

Imovane


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg tar Imovane kanskje en eller to ganger i uken. Kan virkningen bli dårligere av den hyppigheten? Bør jeg ta lengre pauser eller går det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (16 timer siden):

Jeg tar Imovane kanskje en eller to ganger i uken. Kan virkningen bli dårligere av den hyppigheten? Bør jeg ta lengre pauser eller går det greit? 

Det viktige er at du ikke tillater deg selv å øke dosen, men holder deg til den forskrevne (eller mindre). Selv kan jeg ta inntil 1 Apodorm ved behov, men det holder som regel med en halv Apodorm. Jeg tar den en eller maksimalt to ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (22 timer siden):

Det viktige er at du ikke tillater deg selv å øke dosen, men holder deg til den forskrevne (eller mindre). Selv kan jeg ta inntil 1 Apodorm ved behov, men det holder som regel med en halv Apodorm. Jeg tar den en eller maksimalt to ganger i uken.

Jeg har den jo som eventuelt hver dag så jeg bruker den mindre enn jeg har lov til. Men jeg hatt jo hatt den som behovsmedisin i mange måneder og hadde jeg tatt den hver dag hadde vel virkningen gått vekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er at man raskt blir avhengig av slike medisiner. De må tas med forsiktighet. Selv holder jeg på med å trappe ned på Zopiclone noe som er veldig utfordrende. Det vil nok ta tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bruk heller Quetiapine. Blir ikke avhengig på samme måte.

Anonymkode: ef235...fbb

Nei, men man kan opparbeide seg en toleranse på de også slik at kroppen tilvendes en høyere dose for å oppnå samme effekt. Selv opplevde jeg kraftig hangover av lav dose Seroquel. Personlig opplever jeg god effekt av Atarax, men ser at jeg må jobbe målrettet for å ikke opparbeide meg toleranse på de også. Det er positivt at de ikke er i like stor grad fysisk vanedanende som f.eks.  Imovane, Apodorm, Zopiclone, Sobril og den gjengen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Faren er at man raskt blir avhengig av slike medisiner. De må tas med forsiktighet. Selv holder jeg på med å trappe ned på Zopiclone noe som er veldig utfordrende. Det vil nok ta tid. 

Jeg gikk på dem daglig over lang tid, men det gikk egentlig greit å trappe ned for meg heldigvis.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk heller Quetiapine. Blir ikke avhengig på samme måte.

Anonymkode: ef235...fbb

Jeg tar Truxal og Alimemazin daglig. Somregel er det nok. Det er bare når jeg ikke får sove av dem at jeg tar Imovane.

Eva Sofie skrev (24 minutter siden):

Nei, men man kan opparbeide seg en toleranse på de også slik at kroppen tilvendes en høyere dose for å oppnå samme effekt. Selv opplevde jeg kraftig hangover av lav dose Seroquel. Personlig opplever jeg god effekt av Atarax, men ser at jeg må jobbe målrettet for å ikke opparbeide meg toleranse på de også. Det er positivt at de ikke er i like stor grad fysisk vanedanende som f.eks.  Imovane, Apodorm, Zopiclone, Sobril og den gjengen der...

Jeg tror også min hangover skyldes Truxal. Jeg ønsker å slutte å bruke den, men legen ville jeg skulle avslutte andre medisiner først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (22 minutter siden):

Jeg tror også min hangover skyldes Truxal. Jeg ønsker å slutte å bruke den, men legen ville jeg skulle avslutte andre medisiner først.

Det høres ut som en klok beslutning å seponere kun én medisin av gangen. Samme prinsipp som ved oppstart. At en bør kun foreta endring på én medisin av gangen for å holde oversikt over hvilken bivirkning som ev. har fulgt med en medisin. Kanskje noen regler om hva som bør seponeres først og sist også - det vet jeg ikke... Lykke til. Selv letnet hodet mitt da jeg seponerte Truxal, men jeg fikk nok en for kraftig reaksjon på den mot slutten tross lav dose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (18 minutter siden):

Det høres ut som en klok beslutning å seponere kun én medisin av gangen. Samme prinsipp som ved oppstart. At en bør kun foreta endring på én medisin av gangen for å holde oversikt over hvilken bivirkning som ev. har fulgt med en medisin. Kanskje noen regler om hva som bør seponeres først og sist også - det vet jeg ikke... Lykke til. Selv letnet hodet mitt da jeg seponerte Truxal, men jeg fikk nok en for kraftig reaksjon på den mot slutten tross lav dose...

Jeg tror også at Truxal "fucker"up hodet mitt. Jeg gleder meg til å slutte med den. Samtidig så må jeg jo sove. Blir nok utfordrende. Jeg kommer til å slutte med Fontex og Lamictal først før jeg slutter med Truxal. Fontex har jeg halvert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg gikk på dem daglig over lang tid, men det gikk egentlig greit å trappe ned for meg heldigvis.

Jeg tar Truxal og Alimemazin daglig. Somregel er det nok. Det er bare når jeg ikke får sove av dem at jeg tar Imovane.

Jeg tror også min hangover skyldes Truxal. Jeg ønsker å slutte å bruke den, men legen ville jeg skulle avslutte andre medisiner først.

Jeg har brukt Truxal i 30 år og bruker 100 mg hver kveld.. Ingen hangover. Men jeg er nok godt vant til denne. Håper nå å få sove bare med Truxal, som forøvrig er en eldgammel medisin. Er vel fra krigens dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt Truxal i 30 år og bruker 100 mg hver kveld.. Ingen hangover. Men jeg er nok godt vant til denne. Håper nå å få sove bare med Truxal, som forøvrig er en eldgammel medisin. Er vel fra krigens dager. 

Er vel egentlig ikke hangover jeg har, jeg bare sover så veldig lenge. Trenger svært mange timer med søvn. Det er det jeg vil ha bukt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover max fem timer pr. natt, det er litt lite. Men blir slik når jeg trapper ned på medisiner du blir avhengig av. Håper det blir bedre om noen måneder. Søvn er viktig for å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...