Gå til innhold

Rettigheter som enslig mor!


Solfrid

Anbefalte innlegg

Jeg er ei uføretrygdet jente på 34 år,som i mai-01 blir mor for første gang.

Det jeg lurer på er,hva slags stønader har jeg rett til utenom barnetrygd?

Hva bør jeg søke om av støtte?

Hvor mye får en i nedkomststønad?

Fint om jeg kan få vite hvilke rettigheter jeg har.

Hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får barnetillegg når barnet er født. siden du er enslig mor blir det bare din inntekt som legges til grunn ved behovsprøvingen, og det vil sannsynligvis bety at du får fullt barnetillegg, 30% av G pr år (G=49090).

Engangsstønad ved fødsel:

kr 32138. Nedkomststønad for enslig mor er tatt vekk.

Du bør videre sjekke at uførepensjonen ikke er lavere enn overgangsstønaden. Du er vel kanskje "ung ufør" dvs har pensjon på rundt kr 9000 pr mnd (100%)? I så fall er overgangsstønaden lavere.

Men: Du "fyller vilkårene for full overgangsstønad" dersom du ikke er i jobb - selv om overg.stønaden blir samordnet vekk pga uførepensjonen. Og det burde etter min mening bety at du har rett på et ekstra småbarnstillegg. Det skulle ikke være nødvendig å måtte søke om overgangsstønad.

Du skal dessuten ha bidrag fra barnets far.

Alt dette må du sjekke på trygdekontoret, sørg for å få svarene skriftlig eller notere navn på den du snakker med og dato.

http://trygdehjelpen.no/diverse/enslig.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får barnetillegg når barnet er født. siden du er enslig mor blir det bare din inntekt som legges til grunn ved behovsprøvingen, og det vil sannsynligvis bety at du får fullt barnetillegg, 30% av G pr år (G=49090).

Engangsstønad ved fødsel:

kr 32138. Nedkomststønad for enslig mor er tatt vekk.

Du bør videre sjekke at uførepensjonen ikke er lavere enn overgangsstønaden. Du er vel kanskje "ung ufør" dvs har pensjon på rundt kr 9000 pr mnd (100%)? I så fall er overgangsstønaden lavere.

Men: Du "fyller vilkårene for full overgangsstønad" dersom du ikke er i jobb - selv om overg.stønaden blir samordnet vekk pga uførepensjonen. Og det burde etter min mening bety at du har rett på et ekstra småbarnstillegg. Det skulle ikke være nødvendig å måtte søke om overgangsstønad.

Du skal dessuten ha bidrag fra barnets far.

Alt dette må du sjekke på trygdekontoret, sørg for å få svarene skriftlig eller notere navn på den du snakker med og dato.

http://trygdehjelpen.no/diverse/enslig.html

Som enslig mor får man

- ekstra barnetrygd, dvs. for ett barn mer enn man har

- ekstra småbarntilleg hvis man får uredusert overgangsstønad

- stønad til barnetilsyn når man jobber

- ....

Trygdekontoret hat en brosjyre som heter omterent "yttelser til enslig mor/far". Den er lett å få tak i, lett å lese og å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...