Gå til innhold

Menn topper statistikken over antall selvmord - Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det andre sier stemmer. Effektive Metoder. Vil heller dø enn å søke hjelp etc.

Det slår meg at hvis det var snakk om en annen gruppe (samer, kristne, homofile, innvandrere) så ville de fleste tenkt at gruppen har det vanskeligere enn andre. Det klarer ikke folk å tenke når gruppen er "menn". 

Jeg tror ikke menns problemer er like anerkjent som årsak til å være langt nede psykisk:

- Bli mobbet , ranet og få juling.

- Være ufrivillig single

- Bli forlatt av kona

- Ikke ha jobb.

- Dette ut av skolen

- Være kriminell. (Forhatt og utstøtt) 

Når man diskuterer mange av punktene blir vinklingen fort at det er mennene kan takke seg selv for situasjonen. Nettopp derfor er det kanskje ikke så rart at menn begår flere selvmord. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Menn er mer målbevisste og bruker mer dødelige metoder som skytevåpen og henging. 

Anonymkode: 9a5d7...ed9

Tror du det er en så enkel forklaring på det? Mistenker at du er mann😉

Anonymkode: a5d66...4c6

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du det er en så enkel forklaring på det? Mistenker at du er mann😉

Ikke bare jeg som "tror" det. 

https://bymag.no/2018/02/derfor-tar-flere-menn-enn-kvinner-selvmord

Det er vel ikke så mye forskning på det. Og det sier jo litt. Slikt koster jo penger. Så dette blir bare tanker jeg har. Det sies at menn er dårligere til å søke hjelp, men er det så mye hjelp å få? Menn som griner eller blir slått av kona er jo noe man ler av. Men snur ma på kjønnene blir det jo ikke like morsomt. Tenk om ei dame blir slått av mannen sin, så begynner folk å le av det. Sånn er det jo med flere ting. Prøv å snu på det. Men ting har nok blitt bedre en det var før da. Vi behandler menn og kvinner annerledes. Tar man opp «manns-problemer» har en del folk en tendens til å bli fiendtlige. Det er bare sånn vi er skrudd sammen fra naturens side. Vi har jo ikke forandra oss så mye de siste tusen årene. Og hvis noen føler seg støtt og  svarer på dette innlegget, så tenk over hvorfor.

Anonymkode: f43e3...899

Annonse

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg tror det andre sier stemmer. Effektive Metoder. Vil heller dø enn å søke hjelp etc.

Det slår meg at hvis det var snakk om en annen gruppe (samer, kristne, homofile, innvandrere) så ville de fleste tenkt at gruppen har det vanskeligere enn andre. Det klarer ikke folk å tenke når gruppen er "menn". 

Jeg tror ikke menns problemer er like anerkjent som årsak til å være langt nede psykisk:

- Bli mobbet , ranet og få juling.

- Være ufrivillig single

- Bli forlatt av kona

- Ikke ha jobb.

- Dette ut av skolen

- Være kriminell. (Forhatt og utstøtt) 

Når man diskuterer mange av punktene blir vinklingen fort at det er mennene kan takke seg selv for situasjonen. Nettopp derfor er det kanskje ikke så rart at menn begår flere selvmord. 

Kanskje menn rett og slett tåler mindre enn kvinner? Kanskje de ikke er mer målbevisste (som en annen her skriver), men agerer raskere ut av det vanskelige? 

Jeg er ikke ute etter å provosere.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke bare jeg som "tror" det. 

https://bymag.no/2018/02/derfor-tar-flere-menn-enn-kvinner-selvmord

Da må jeg spørre, hvorfor tror du kvinner er på toppen når det kommer til psykiske lidelser?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke så mye forskning på det. Og det sier jo litt. Slikt koster jo penger. Så dette blir bare tanker jeg har. Det sies at menn er dårligere til å søke hjelp, men er det så mye hjelp å få? Menn som griner eller blir slått av kona er jo noe man ler av. Men snur ma på kjønnene blir det jo ikke like morsomt. Tenk om ei dame blir slått av mannen sin, så begynner folk å le av det. Sånn er det jo med flere ting. Prøv å snu på det. Men ting har nok blitt bedre en det var før da. Vi behandler menn og kvinner annerledes. Tar man opp «manns-problemer» har en del folk en tendens til å bli fiendtlige. Det er bare sånn vi er skrudd sammen fra naturens side. Vi har jo ikke forandra oss så mye de siste tusen årene. Og hvis noen føler seg støtt og  svarer på dette innlegget, så tenk over hvorfor.

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Menn og kvinner blir ikke behandlet likt, selv om noen liker å tro det. Begge kjønn blir satt i «båser» der det forventes at vi er sånn eller sånn. Kanskje er det så inngrodd i oss fra «steinalderen» av?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da må jeg spørre, hvorfor tror du kvinner er på toppen når det kommer til psykiske lidelser?

Fordi de tåler mindre?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Menn er mer målbevisste og bruker mer dødelige metoder som skytevåpen og henging. 

Hva mener du med at menn er mer målbevisste? Hvorfor tror du de bruker mer dødelige metoder? Kan det være pga at de ikke skal  nedverdige seg til å bruke «kjerringmetoder»?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de tåler mindre?

Det kan være. Det kan vel også være at menn ikke kommer med i statistikken pga at de ikke kommer seg til lege/tar selvmord før det blir registrert at de sliter?

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvinner har langt fler selvmordsforsøk enn menn.

Ja. Kanskje det er så enkelt at kvinner oftere ber om hjelp på den måten?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Menn og kvinner blir ikke behandlet likt, selv om noen liker å tro det. Begge kjønn blir satt i «båser» der det forventes at vi er sånn eller sånn. Kanskje er det så inngrodd i oss fra «steinalderen» av?

Ja, jeg tror rett og slett det. Mennesker er nok mer primitive en vi liker å tro på flere måter. Hvis man tenker over det, så har sikkert mye av atferden vår en del med videreføring av genene våre å gjøre. Evolusjonen har gjort at ting er som det er, fordi det er det mest effektive. Eller var det i steinalderen. Både kvinner og menn har nok problemer som er ganske typiske for dem som grupper.

I hvilken statistikk tenker du på da?

Det er mange måter å lese psykisk uhelse blant befolkningen - ikke kun de som oppsøker hjelp i psykisk helsevern. Se hvem som begår kriminalitet, hvem som er avhengig av narkotika eller har et pågående alkoholmisbruk, hvem som tas hånd om av barnevernet, hvem som settes i fengsel, hvem som dømmes til tvungent psykisk helsevern m.m. Av disse gruppene er menn generelt høyere representert enn kvinner, med kanskje et par unntak, men det skal jeg ikke uttale meg sikkert om.

Jeg vil hevde med nokså stor sikkerhet, med studier som er gjort på hver enkelt gruppe av disse jeg nevner, at deres psykiske helse er svært varierende og ofte under snittet for hva som regnes for en velfungerende og frisk borger i samfunnet.

De siste årene har vi jo kunnet lese gjentatte avisartikler om forhold i fengsler, der innsatte er for psykisk syke til å være innsatt i fengsel, men for friske til å bli behandlet av psykiatrien - de utsettes for uverdig behandling pga. bl.a. sin psykiske lidelse og utagering kombinert med underbemanning og dårlig forhold i fengsel.

Om en setter dette opp mot kvinner som søker hjelp, tror jeg egentlig at belastningen på psykisk uhelse blir nokså jevn.

Det sies at menn er dårligere til å søke hjelp, men er det så mye hjelp å få? Menn som griner eller blir slått av kona er jo noe man ler av. Men snur ma på kjønnene blir det jo ikke like morsomt. Tenk om ei dame blir slått av mannen sin, så begynner folk å le av det. Sånn er det jo med flere ting. Prøv å snu på det. Men ting har nok blitt bedre en det var før da. Vi behandler menn og kvinner annerledes.

Mulig man derfor bør ha mest mulig anonymisering og kjønnsnøytralisering ved inntak av nye pasienter til DPS-er? Tilsvarende slik det er gjort forsøk på med jobbsøknader, at man fjerner navn og kjønn, og kun ser kvalifikasjoner for å unngå seleksjon pga. navn og kjønn.

Av fysiologiske årsaker er det lettere for en mann å få fysisk overtak på en kvinne enn motsatt. Derfor er det et nokså høyt antall menn som opplever psykisk og emosjonell vold fra sin kvinnelige partner - og jeg vil anta at mørketallene er nokså store rett og slett fordi man som mann har en overbevisning om at slikt ikke skal skje. Gjennom forskning vet man i dag at dette er minst like skadelig som å bli påført fysiske skader. Jeg har selv vært vitne til at det sitter i en mann mer enn 10 år etter at et forhold tok slutt og at vedkommende fortsatt har uheldige mønster preget av det. Heldigvis er dette så smått i ferd med å bli bedre belyst av mennene selv, som har blitt utsatt for det. Jeg forstår ikke hvorfor vi skal latterliggjøre noens erfaringer, enten det er kvinner, menn, funksjonshemmede, samer, andre minoriteter... Det er i så fall vi voksne som oppdrar våre barn...

Og hvis noen føler seg støtt og  svarer på dette innlegget, så tenk over hvorfor.

Lurer litt på hvorfor du ønsket å presisere dette mot slutten av innlegget ditt? Hvorfor jeg svarte, taler for seg i mitt svar.

Med det sagt, tror jeg nok ikke vi er uenige. Vi mennesker er nokså sørgelig primitive når alt kommer til alt på mange områder...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva tenker du om at det er flest menn som tar selvmord? 

Jeg tenker at menn har sin rolle, kvinner sin rolle. Våre følelser spiller ingen rolle for naturen.

Og det med like utfall er bare tull, forskjellige grupper får selvsagt ikke like utfall.

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Mulig man derfor bør ha mest mulig anonymisering og kjønnsnøytralisering ved inntak av nye pasienter til DPS-er? Tilsvarende slik det er gjort forsøk på med jobbsøknader, at man fjerner navn og kjønn, og kun ser kvalifikasjoner for å unngå seleksjon pga. navn og kjønn.

Men, det er en grunn til at vi prioriterer kvinner og barn.... Vi kan ikke bare slutte å prioritere kvinner og barn, og dytte støtten over på menn, hva slags samfunn får vi da ?

Det er ikke rettferdig, men oss menn er forbruksvarer for samfunnet. Noen få menn er eksepsjonelle resten er kun arbeids-slaver som har sin rolle å produsere varene resten av folket trenger for å overleve. Er det rettferdig, nei, men det er ingen alternativer. For ingen kvinner vil melde seg frivilig til å ta manne rollen, fordi den suger....

Det eneste jeg ber om, er kan vi ha et par uker i året hvor vi tar pause fra å hetse menn, det er alt jeg ber om, jeg vet det ikke kommer til å skje, men er lov å håpe.

Anonymkode: 677bd...858

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men, det er en grunn til at vi prioriterer kvinner og barn.... Vi kan ikke bare slutte å prioritere kvinner og barn, og dytte støtten over på menn, hva slags samfunn får vi da ?

Her er det vel ikke snakk om at man skal slutte å prioritere kvinner/barn. Det er vel mer en tanke om å finne et mer rettferdig system der kvinner og menn prioriteres likt? Ingen ønsker vel å _dytte_ støtte over på menn, det er vel mer snakk om å gi begge kjønn samme tilbud om behandling?

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke rettferdig, men oss menn er forbruksvarer for samfunnet. Noen få menn er eksepsjonelle resten er kun arbeids-slaver som har sin rolle å produsere varene resten av folket trenger for å overleve. Er det rettferdig, nei, men det er ingen alternativer. For ingen kvinner vil melde seg frivilig til å ta manne rollen, fordi den suger....

Vil du utdype det du skriver her?

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det eneste jeg ber om, er kan vi ha et par uker i året hvor vi tar pause fra å hetse menn, det er alt jeg ber om, jeg vet det ikke kommer til å skje, men er lov å håpe.

Hvilken hets av menn er det du snakker om? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...