Gå til innhold

Menn topper statistikken over antall selvmord - Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (28 minutter siden):

Mulig man derfor bør ha mest mulig anonymisering og kjønnsnøytralisering ved inntak av nye pasienter til DPS-er? Tilsvarende slik det er gjort forsøk på med jobbsøknader, at man fjerner navn og kjønn, og kun ser kvalifikasjoner for å unngå seleksjon pga. navn og kjønn.

Av fysiologiske årsaker er det lettere for en mann å få fysisk overtak på en kvinne enn motsatt. Derfor er det et nokså høyt antall menn som opplever psykisk og emosjonell vold fra sin kvinnelige partner - og jeg vil anta at mørketallene er nokså store rett og slett fordi man som mann har en overbevisning om at slikt ikke skal skje. Gjennom forskning vet man i dag at dette er minst like skadelig som å bli påført fysiske skader. Jeg har selv vært vitne til at det sitter i en mann mer enn 10 år etter at et forhold tok slutt og at vedkommende fortsatt har uheldige mønster preget av det. Heldigvis er dette så smått i ferd med å bli bedre belyst av mennene selv, som har blitt utsatt for det. Jeg forstår ikke hvorfor vi skal latterliggjøre noens erfaringer, enten det er kvinner, menn, funksjonshemmede, samer, andre minoriteter... Det er i så fall vi voksne som oppdrar våre barn...

Lurer litt på hvorfor du ønsket å presisere dette mot slutten av innlegget ditt? Hvorfor jeg svarte, taler for seg i mitt svar.

Med det sagt, tror jeg nok ikke vi er uenige. Vi mennesker er nokså sørgelig primitive når alt kommer til alt på mange områder...

Jeg tror mange oppfatter det å belyse menns problemer tar fokus fra andre ting, og blir provosert. Hvis noen føler seg provosert, så kan de jo tenke over hvorfor de reagerer sånn. Man trenger jo feks ikke automatisk nedprioritere samer hvis man belyser homofiles problemer.

Anonymkode: f43e3...899

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):Det er bare sånn vi er skrudd sammen fra naturens side.

Ja er vi egentlig det, fra naturens side som du skriver? Fra (før?) fødsel av er det allerede forskjellsbehandling av kjønn…

Anonymkode: a5d66...4c6

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det vel ikke snakk om at man skal slutte å prioritere kvinner/barn. Det er vel mer en tanke om å finne et mer rettferdig system der kvinner og menn prioriteres likt? Ingen ønsker vel å _dytte_ støtte over på menn, det er vel mer snakk om å gi begge kjønn samme tilbud om behandling?

Helsevesenets resurrser er begrenset. Vil du gi bedre tilbud til menn, blir det dårligere tilbud til kvinner. 

Anonymkode: 9a5d7...ed9

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helsevesenets resurser er begrenset. Vil du gi bedre tilbud til menn, blir det dårligere tilbud til kvinner. 

Anonymkode: 9a5d7...ed9

Prioritering må også ta hensyn til alvorlighet og negative konsekvenser.

kupton skrev (4 minutter siden):

Prioritering må også ta hensyn til alvorlighet og negative konsekvenser.

Litt nysgjerrig bare, er du for "kvinner og barn" først prioritering når et skip synker ? Eller bør vi gå for 50% 50% fordeling når du ikke kan redde alle fra et skip og noen må dø på skipet, og antar at alle har lik alder 

Anonymkode: 677bd...858

En psykisk syk mann blir også behandlet annerledes enn en psykisk syk kvinne. Er man mann og er uten jobb og er psykisk syk blir man sett på som svak av mange og kan også bli hetset. Dette henger tilbake fra urtiden om at mannen skal være den som jobber og forsørger familien. En ung mann skal være i jobb, sånn er det bare, og når det ikke er sånn blir man sett ned på.

Annonse

Everybody skrev (5 minutter siden):

En psykisk syk mann blir også behandlet annerledes enn en psykisk syk kvinne. Er man mann og er uten jobb og er psykisk syk blir man sett på som svak av mange og kan også bli hetset. Dette henger tilbake fra urtiden om at mannen skal være den som jobber og forsørger familien. En ung mann skal være i jobb, sånn er det bare, og når det ikke er sånn blir man sett ned på.

Tror du en ung kvinne blir sett annerledes på enn en mann om hun ikke er i jobb? Hva med en enslig kvinne? Kvinne uten mann? Uten barn? Det er nok ikke her problemet ligger. 

Everybody skrev (7 minutter siden):

Av de jeg var innlagt med hadde alle kvinnene vært i forhold med menn etter innleggelse, men ingen av mennene hadde vært i noen forhold med en kvinne🤔🤔

Da var du ikke innlagt samtidig som meg😉

Everybody skrev (6 minutter siden):

Av de jeg var innlagt med hadde alle kvinnene vært i forhold med menn etter innleggelse, men ingen av mennene hadde vært i noen forhold med en kvinne🤔🤔

Er rart det, uansett hvor syke kvinner er så har de alltid kjæreste eller mann. Finnes selvsagt unntak, men prosentmessig ufrivillige enslige kvinner er nok ekstremt mye lavere enn menn. 

Anonymkode: 83286...97c

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du en ung kvinne blir sett annerledes på enn en mann om hun ikke er i jobb? Hva med en enslig kvinne? Kvinne uten mann? Uten barn? Det er nok ikke her problemet ligger. 

Ja, jeg tror en kvinne uten jobb blir sett annerledes på enn en mann uten jobb. Også en enslig kvinne. Hvis man er kvinne uten barn kan man kanskje bli sett ned på ja.

Ingen av de psykisk syke mennene jeg kjenner har kjæreste, mens alle kvinnene har eller har hatt flere forhold. Og da gjerne med menn som er fysisk og psykisk friske.🤔🤔

Endret av Everybody
Everybody skrev (3 minutter siden):

Ingen av de psykisk syke mennene jeg kjenner har kjæreste, mens alle kvinnene har eller har hatt flere forhold. Og da gjerne med menn som er fysisk og psykisk friske.🤔🤔

Jeg kjenner flere menn som er i forhold og psykisk syke, inkludert min egen far og to av nevøene mine.

Anonymkode: 8be53...cfb

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Litt nysgjerrig bare, er du for "kvinner og barn" først prioritering når et skip synker ? Eller bør vi gå for 50% 50% fordeling når du ikke kan redde alle fra et skip og noen må dø på skipet, og antar at alle har lik alder 

Anonymkode: 677bd...858

Nå er ikke jeg kupton, men svarer deg likevel. Jeg er for at kvinner/menn med små barn om bord i et synkende skip blir prioritert. Når det er sagt burde andre kvinner og menn blitt delt 50/50, men hvem har tid til å ordne loddtrekning når skipet er i ferd med å gå under? 

Everybody skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg tror en kvinne uten jobb blir sett annerledes på enn en mann uten jobb. Også en enslig kvinne. Hvis man er kvinne uten barn kan man kanskje bli sett ned på ja.

Ok. Jeg tror ikke det er så stor forskjell, men akkurat det er vel ikke så viktig. Viktigste er vel å forsøke å finne fellesnevneren til hvorfor det er flest menn som begår selvmord. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg tror ikke det er så stor forskjell, men akkurat det er vel ikke så viktig. Viktigste er vel å forsøke å finne fellesnevneren til hvorfor det er flest menn som begår selvmord. 

Fordi å være psykisk syk mann og bli ufør gjør deg veldig lite attraktiv blant kvinner og andre menn. Det er veldig skamfullt da de fleste menn vil klare seg selv og tjene bra og ha en god jobb. Hvis man er mann og sliter sosialt og ikke klarer seg i samfunnet blir man bare mobbet. Man får ingen hjelp før man tar selvmord eller blir psykotisk.

Everybody skrev (11 minutter siden):

Fordi å være psykisk syk mann og bli ufør gjør deg veldig lite attraktiv blant kvinner og andre menn. Det er veldig skamfullt da de fleste menn vil klare seg selv og tjene bra og ha en god jobb. Hvis man er mann og sliter sosialt og ikke klarer seg i samfunnet blir man bare mobbet. Man får ingen hjelp før man tar selvmord eller blir psykotisk.

Forskning viser at kvinner foretrekker som regel menn med lik eller høyere status en dem selv som partner. Hvis man er feks en ufør mann, kan det nok være vanskeligere å finne en partner en hvis det motsatte er tilfellet. Av de uføre mennene jeg kjenner har feks ingen av dem dame. Og menn sies å være mer ulykkelige uten dame en motsatt.

Anonymkode: f43e3...899

Everybody skrev (24 minutter siden):

Javel. Hvorfor søker da ikke menn hjelp? Tror de at folk automatisk skjønner at de er i en så vanskelig situasjon at hjelperne kommer løpende?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Javel. Hvorfor søker da ikke menn hjelp? Tror de at folk automatisk skjønner at de er i en så vanskelig situasjon at hjelperne kommer løpende?

Fordi menn presser seg til det ytterste før de ber om hjelp. Når de først blir fanget opp er de enten psykotiske eller kraftig suicidale.

Everybody skrev (3 minutter siden):

Fordi menn presser seg til det ytterste før de ber om hjelp. Når de først blir fanget opp er de enten psykotiske eller kraftig suicidale.

Men hva tror du grunnen er til at de presser seg til det ytterste før de søker hjelp? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...