Gå til innhold

Å være motivert for behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått, så er det en del psykiske lidelser der behandlingen i stor grad er at pasienten selv må gjøre seg frisk - ved hjelp av en fagperson. Altså at en får hjelp til å lære hva en selv må gjøre? Feks depresjon, angst, spiseforstyrrelser ++  Mulig jeg formulerer meg feil, eller har misforstått noe, men hovedpoenget mitt er at en selv må ønske å bli frisk, og være villig til å gjøre det som er nødvendig.

Dersom en får innvilget behandling, er det da mulig å også få litt hjelp til å finne motivasjon til det som kreves? 

Anonymkode: f60de...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om noe helt vesentlig. Jeg vil først skrive om det jeg mener er forskjellen på å ønske/ha lyst til og det å være motivert for.

Hvis noen spør meg om jeg har lyst til/ønsker å vinne klassen min i Birkebeinerrennet 2023, er svaret mitt ubetinget ja.

Men er jeg motivert for det? Nei. Å være motivert for, betyr å være villig til å ta på seg de oppgaver som kreves for å nå målet. Nei, jeg er ikke villig til å trene løping/rulleski/ski 4-6 timer hver dag for å nå det målet.

Om du leser på tråden "På tide å innse at ikke alt kan behandles", vil du se at for å nå målet, er det nødvendig å legge ned betydelig arbeid - og stort sett med betydelig ubehag.

Så til det du spør om til slutt: Ja, det er mulig å få hjelp også med motivasjonen. Du kan blant annet google "motiverende intervju"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

 

Så til det du spør om til slutt: Ja, det er mulig å få hjelp også med motivasjonen. Du kan blant annet google "motiverende intervju"

Takk! Motiverende intervju vet jeg godt hva er, og at det er «mulig» å hjelpe andre mennesker til å finne motivasjon er soleklart.
 

Jeg lurer vel egentlig mer på om det er «akseptabelt» å trenge det i en slik situasjon?  Når «ønsket om å ønske» er stort, men motivasjonen kommer litt til kort kanskje (feks ved depresjon).

Anonymkode: f60de...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...