Gå til innhold

Matgigant varsler mulig produksjonsstopp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/matgigant-varsler-mulig-produksjonsstopp

En av landets største matprodusenter er i ferd med å gå tom for redskap i verktøykassa. Skyhøye strømpriser og null økonomisk drahjelp fra staten, sørger for at Nortura nå trekker i nødbremsen.

Norturas strømkostnader utgjør 150 millioner kroner i et normalår. Prognosene indikerer at den samlede regningen i år vil ende et sted mellom 500-600 millioner kroner.

- I verste fall må vi innføre produksjonstopp enkelte steder. Et alternativ vi må vurdere er å redusere antallet produksjonsdager for å kutte kostnader, fortsetter hun.

Så nå risikerer vi matmangel også, eventuell en kraftig prisøkning på matvarer.

Det her er bare starten på hva som kommer mens støre og co sitter og vurderer situasjonen nøye. Det er helt sinnsykt, alarmene burde gått for lengst hos de som sitter og styrer landet. Har vi noen gang hatt en svakere og mer udugelig regjering?

Kjør debatt!

Anonymkode: 6d0cc...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at regjeringen står til stryk. Men jeg ville jo stryke dem allerede valgnatten. Men jeg hadde ikke trodd det skulle bli så galt som det har blitt.

Jeg kjenner jeg bekymrer meg for matmangel til vinteren. De siste dagene har noen av de største tomatgartneriene sagt at de stenger av til vinteren noe som vil bety mangel på tomater. Bøndene velger ikke å høste avlingene sine for de har ikke råd til å kjøle dem ned. 

Det kommer til å bli en utfordrende vinter på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at regjeringen står til stryk. Men jeg ville jo stryke dem allerede valgnatten. Men jeg hadde ikke trodd det skulle bli så galt som det har blitt.

Jeg kjenner jeg bekymrer meg for matmangel til vinteren. De siste dagene har noen av de største tomatgartneriene sagt at de stenger av til vinteren noe som vil bety mangel på tomater. Bøndene velger ikke å høste avlingene sine for de har ikke råd til å kjøle dem ned. 

Det kommer til å bli en utfordrende vinter på mange måter.

Blir ikke matmangel, for OSS, da hadde bøndene betalt prisen for å høste og oppbevare siden folk ville måtte kjøpe uansett pris

Heldigvis kan VI importere mat, så VI vil få mat den blir bare ikke norsk og litt dyrere enn vanlig, problemet er fattige land som taper budkrigen mot Norge om maten, fattige land vil få et gigantisk problem

Anonymkode: 073b6...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir ikke matmangel, for OSS, da hadde bøndene betalt prisen for å høste og oppbevare siden folk ville måtte kjøpe uansett pris

Heldigvis kan VI importere mat, så VI vil få mat den blir bare ikke norsk og litt dyrere enn vanlig, 

Anonymkode: 073b6...00a

Tror maten da blir mer enn "litt dyrere". Spørs om folk er villige/har råd til å betale 200 kr kiloen for tomater eller 500 kr kilioen for kyllig.

Anonymkode: 6d0cc...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 19.52):

 

Det her er bare starten på hva som kommer mens støre og co sitter og vurderer situasjonen nøye. 

Kjør debatt!

Anonymkode: 6d0cc...f62

Sinnsykt lei av den kjør debatt greia her inne..

 

Jeg stemmer ikke på noen av de partiene som sitter, men jeg har faen meg innsikt nok til å si at uansett hvem som hadde sittet nå så hadde de vært rævkjørt. Det er ekstremt vanskelige tider.

Anonymkode: fcf52...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...