Gå til innhold

Hvis man har schizofreni men antidepressiva utgjør den største forskjellen sammenliknet med antipsykotika


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du sikkert ikke schizofreni. 

Anonymkode: f6378...522

Jeg er ikke lege, men å diagnosere deg med skråsikkerhet klarer jeg likevel.

Trådstarter:

Hvordan er det du mener ad utgjør den største forskjellen? På hvilke symptomer?

Anonymkode: b0f9c...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke lege, men å diagnosere deg med skråsikkerhet klarer jeg likevel.

Trådstarter:

Hvordan er det du mener ad utgjør den største forskjellen? På hvilke symptomer?

Anonymkode: b0f9c...a24

På depresjon, angst og OCD. Antipsykotika hjelper litt når man tar det med AD. AD blandet med seroquel og latuda utgjør en bra kombo, men det er fremdeles AD som ugjør den største forskjellen.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

På depresjon, angst og OCD. Antipsykotika hjelper litt når man tar det med AD. AD blandet med seroquel og latuda utgjør en bra kombo, men det er fremdeles AD som ugjør den største forskjellen.

Det er jo ikke så rart da for antipsykotika er jo i hovedsak ikke ment for å fjerne angst, depresjon og ocd. Det er det antidepressiva som gjør. 

Anonymkode: f6378...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig at jeg har psykotisk depresjon istedet? At jeg blir psykotisk når jeg blir alvorlig deprimert? At det er derfor antidepressiva har fungert bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (14 minutter siden):

Er det mulig at jeg har psykotisk depresjon istedet? At jeg blir psykotisk når jeg blir alvorlig deprimert? At det er derfor antidepressiva har fungert bedre?

Har du symptomer på psykose da? 

Anonymkode: f6378...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du symptomer på psykose da? 

Ja har hatt flere symptomer som har blitt borte med antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg har motsatt erfaring ble psykotisk av bare ssri og friskere av bare ap. Jeg trodde også jeg hadde ocd og ikke psykose. Diagnosen ble schizofreni. Det kan være trøblet å skille ocd fra psykose særlig hvis man i tillegg har schizotyp lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke begripe hvordan man kan ta feil av OCD og psykose. Forklar gjerne. 

Anonymkode: 5b4d1...c22

Hvis man må slå lyset av og på 42 ganger før man legger seg, sånn at huset ikke begynner å brenne i løpet av natta, så kan det være både OCD og psykose.

OCD = du vet at du ikke egentlig har noen spesiell makt, men du må likevel gjøre det for å være helt sikker 

Psykose = Du er overbevist om at det er ditt ansvar å forhindre brann, ved å slå av og på lyset 42 ganger

Anonymkode: c5da6...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (52 minutter siden):

Å øke norepinephrine, noe venlafaxine gjør, så reduserer man også psykotiske symptomer?

Jeg har ikke blitt kvitt psykosene bare ved AD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen nedregulerer SSRI og SNRI dopaminerg nevrotransmisjon ganske betydelig. Det finnes til og med tilfeller av at noen har fått tardiv dyskinesi av SSRI. Så dette er overhode ikke rart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke begripe hvordan man kan ta feil av OCD og psykose. Forklar gjerne. 

Anonymkode: 5b4d1...c22

Ocd er mer enn å sjekke om døren er låst eller vaske til huden bli rå. Plutselig tror man virus spres gjennom tv og da er det psykose.
en tredel av folk med schizofreni ha pgså oC symptomer. Det er også vanlig blant folk med schizotyp lidelse. Der liter man på om fet er en annen form for årsak en hos en med bare nevrotisk ocd. Man har også varierende grad av innsikt fra god til manglende innsikt. Fa blir det vanskelig å bite hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (3 timer siden):

Kan virkningen man har av medisiner avgjøre hvilken diagnose man har?

Setter man 1 med schizofreni eller type 1 bipolar på bare AD så vil det kunne utløse psykose eller mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (25 minutter siden):

Setter man 1 med schizofreni eller type 1 bipolar på bare AD så vil det kunne utløse psykose eller mani.

Å? Så det betyr at jeg mest sannsynlig blir psykotisk når jeg er alvorlig deprimert og at derfor AD fungerer mer enn AP?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...