Gå til innhold

Endrer bipolar lidelse seg med alderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører sjeldent om mennesker over førti år med vanskelige hypomanier, sengeliggende depresjoner osv. Er det fordi disse har kommet seg i behandling og er medisinert eller er det noe med sykdommen som brenner ut med alderen? Kan man ha en like opprivende mani som 67åring med vill og tankeløs sex, pengebruk osv eller styrer alder og modning noe av innholdet i manier og hypomanier slik at man tar bedre valg tross sykdom? 

Anonymkode: 6f69e...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har 2 ganger vært innlagt med pasienter i 50 årene og i 60 årene som har hatt enten mani eller hypomani. Ene var innlagt for første gang og hadde nettopp fått diagnosen. Jeg er i 40 årene og fikk bipolardiagnosen i fjor. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hører sjeldent om mennesker over førti år med vanskelige hypomanier, sengeliggende depresjoner osv. Er det fordi disse har kommet seg i behandling og er medisinert eller er det noe med sykdommen som brenner ut med alderen? Kan man ha en like opprivende mani som 67åring med vill og tankeløs sex, pengebruk osv eller styrer alder og modning noe av innholdet i manier og hypomanier slik at man tar bedre valg tross sykdom? 

Anonymkode: 6f69e...1b7

Hvordan er det for deg? Hva er dine egne erfaringer?

Anonymkode: 2425d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svinger nok litt mindre nå og det tror jeg har med flere ting.

- har funnet en medisin kombinasjon som fungerer for meg

- har lært meg hvordan jeg må leve for å være så stabil som mulig. Dvs.. minst mulig alkohol, stabil døgnrytme med nok søvn. Ikke for mye stress. Ikke for mye inntrykk (kan heller ikke sitte å se på TVen hele dagen) Etter dager med mye inntrykk/stress, så må jeg rett og slett roe helt ned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det for deg? Hva er dine egne erfaringer?

Anonymkode: 2425d...edf

Jeg er førti år og mine erfaringer er at livsstil og kunnskap og medisiner har gjort at sykdommen er mye roligere enn da jeg var i tenårene eller tidlig i tjueårene. Prøvde meg imidlertid uten medisiner for en tid tilbake og ble hypoman på en ugrei måte, selv om jeg er voksen og har kunnskap om sykdommen. Litt skuffende at sykdommen ikke svinner hen med årene.

Anonymkode: 6f69e...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (8 timer siden):

Jeg svinger nok litt mindre nå og det tror jeg har med flere ting.

- har funnet en medisin kombinasjon som fungerer for meg

- har lært meg hvordan jeg må leve for å være så stabil som mulig. Dvs.. minst mulig alkohol, stabil døgnrytme med nok søvn. Ikke for mye stress. Ikke for mye inntrykk (kan heller ikke sitte å se på TVen hele dagen) Etter dager med mye inntrykk/stress, så må jeg rett og slett roe helt ned.

 

 

Dersom du har hatt dager med mye inntrykk og stress: har du tendens til å svinge oppover eller nedover da?

Anonymkode: 875b9...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du har hatt dager med mye inntrykk og stress: har du tendens til å svinge oppover eller nedover da?

Anonymkode: 875b9...11d

Det kan gå begge veier, men er blitt flinkere til å ta imovane med en gang jeg begynner sove dårlig. Blir jeg veldig sliten, så har jeg en tendens til å tippe nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 7.16):

Er det fordi disse har kommet seg i behandling og er medisinert

Dette er nok hovedårsaken.
Men det finnes de dypeste depresjoner og de villeste manier også hos meget godt voksne. Det er heldigvis ikke så ofte, og disse har sjelden fått/gjennomført god behandling fra starten av sykdommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...