Gå til innhold

Ovn?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite hus på 80kvm fordelt på to etasjer og trenger oppvarming til vinteren. Jeg har bare bodd her siden i sommer så jeg vet ikke hvor kaldt det blir. 

Huset har varmekabler i gulvet i første etasje, men dette installerte de forrige eierne selv så jeg vil nødig ta det i bruk, både fordi jeg ikke vet hvilken erfaring de hadde med å installere og pga forsikringen. Jeg har to panelovner stående, men har ingen vegg med uttak i stuen. 

Så da tenker jeg oljeovn. Men vil den kunne varme opp hele huset? Andre etasje er jo bare soverom som ikke trenges å varmes opp og bad med egen varme. 

Den eneste plassen jeg kan plassere den ovnen er i nærheten av vindu. Vil det ødelegge for varmen?

Jeg bor i den varmere delen av landet så det er sjelden minusgrader her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (36 minutter siden):

Jeg har et lite hus på 80kvm fordelt på to etasjer og trenger oppvarming til vinteren. Jeg har bare bodd her siden i sommer så jeg vet ikke hvor kaldt det blir. 

Huset har varmekabler i gulvet i første etasje, men dette installerte de forrige eierne selv så jeg vil nødig ta det i bruk, både fordi jeg ikke vet hvilken erfaring de hadde med å installere og pga forsikringen. Jeg har to panelovner stående, men har ingen vegg med uttak i stuen. 

Så da tenker jeg oljeovn. Men vil den kunne varme opp hele huset? Andre etasje er jo bare soverom som ikke trenges å varmes opp og bad med egen varme. 

Den eneste plassen jeg kan plassere den ovnen er i nærheten av vindu. Vil det ødelegge for varmen?

Jeg bor i den varmere delen av landet så det er sjelden minusgrader her.

Har ikke svar på alt du spør om, men av erfaring er én oljeovn for lite til å holde varmen i flere rom gjennom vinteren. Dessuten skal ikke frittstående ovner (som oljeovn, vifteovn etc) stå på uten tilsyn pga brannfare, så det spørs hvor effektiv den da blir dersom du må skrur den av om natta og de gangene du ikke er hjemme. 
Panelovn ville nok vært det tryggeste. Evt få en elektriker til å gjennomgå gulvvarmen samt legge opp noen ekstra stikkontakter i stuen til panelovn.

Endret av Ikkeanonymnok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (44 minutter siden):

Har ikke svar på alt du spør om, men av erfaring er én oljeovn for lite til å holde varmen i flere rom gjennom vinteren. Dessuten skal ikke frittstående ovner (som oljeovn, vifteovn etc) stå på uten tilsyn pga brannfare, så det spørs hvor effektiv den da blir dersom du må skrur den av om natta og de gangene du ikke er hjemme. 
Panelovn ville nok vært det tryggeste. Evt få en elektriker til å gjennomgå gulvvarmen samt legge opp noen ekstra stikkontakter i stuen til panelovn.

Jeg har nok tenkt at den skal stå på om natten også. Den jeg har sett på regulerer med varmen om natten og skrur seg av om den skulle velte. Men det er kanskje litt skummelt.

Hvis jeg skulle satt opp panelovn ville det vært på en frittstående vegg. Da er det litt vanskelig å få satt opp en stikkontakt. Jeg måtte i så fall hatt en løs ledning langs vegg og trapp på flere meter.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Invester i varmepumpe 

Anonymkode: e531d...992

Jeg vurderer varmepumpe, men da ryker nesten hele bufferen min og jeg er bekymret for renteøkning. Jeg er redd jeg vil ha behov for bufferen til det. Jeg er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Hvis jeg skulle satt opp panelovn ville det vært på en frittstående vegg. Da er det litt vanskelig å få satt opp en stikkontakt. Jeg måtte i så fall hatt en løs ledning langs vegg og trapp på flere meter.

Panelovn på skjøteledning er vel ikke lovlig engang? Da måtte du fått satt opp en stikk, det lar seg jo gjøre. :) Men det koster litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (51 minutter siden):

Panelovn på skjøteledning er vel ikke lovlig engang? Da måtte du fått satt opp en stikk, det lar seg jo gjøre. :) Men det koster litt da.

Nei, det er nok ikke lovlig.

Jeg vet ikke helt hvor de skal strømmen fra om de skulle laget et stikk i den veggen. 

Drit at de forrige eierne ikke brukte fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.monter.no/tips-og-inspirasjon/varme/alt-om-varmeovner/

En flyttbar konvektorovn med 1,5 m kabel koster 500 kr hos Clas Ohlson. 

På lengre sikt bør du vel få noen til å sjekke de varmekablene, det er jo dumt å ikke kunne bruke dem. Hva slags gulv ligger over dem? Prøv Mittanbud.no og ta med at du trenger en panelovn på en vegg som ikke har stikkontakt? Det er jo strøm i bygningen, så det er ikke noen heksekunst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (8 timer siden):

Nei, det er nok ikke lovlig.

Jeg vet ikke helt hvor de skal strømmen fra om de skulle laget et stikk i den veggen. 

Drit at de forrige eierne ikke brukte fagfolk.

De trekker jo fra nærmeste stikk eller "koblingsboks", noen stikk må du jo ha på stua? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke den vil varme opp hele huset. Den kan i varme opp rommet du befinner deg i.

Det er vanlig å ha panelovn ved vinduene, så det kan ikke være helt feil.

Jeg synes fordelen med en sånn ovn er at man kan flytte den rundt og varme opp rom ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 timer siden):

Panelovn på skjøteledning er vel ikke lovlig engang? Da måtte du fått satt opp en stikk, det lar seg jo gjøre. :) Men det koster litt da.

Hvorfor er det ikke lovlig? … alt en må vite ! Jeg hadde aldri visst det om jeg ikke leste det nå. 

Anonymkode: 419a2...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er det ikke lovlig? … alt en må vite ! Jeg hadde aldri visst det om jeg ikke leste det nå. 

Anonymkode: 419a2...eb7

Det er nok lovlig, men absolutt ikke anbefalt. En panelovn trekker mye strøm og en skjøteledning er ikke laget for en slik strømmengde og kan da gå varm og ta fyr rett og slett. Å ha ovnen på skjøteledning en kort stund hvor man er i nærheten og kan følge med går jo greit, men å ha det sånn om natten og når man ikke er hjemme bør man absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...