Gå til innhold

Skjev arbeidsfordeling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som renholder på sykehus. Arbeidstiden vår er regnet etter m2. Dvs at om jeg jobbet i kjelleren (kun gulv, dvs kun moppe kanter fordi det kjøres vaskebil) og en kollega jobbet  i etasjen over på en sengepost så er arbeidstiden vår lik. Det sier seg selv hvor mye mer den ene har å gjøre enn den andre og at den ene må bruke langt mer tid. Urettferdig? - ja; men det er sånn det er, og vi får ikke gjort noe med det.

Egentlig skal vi bare rengjøre gulvet også, da tiden er regnet ut etter bare gulvareal og ikke etter inventar og møbler, men det får vi heller ikke gjort noe med. Vi gjør imidlertid så godt vi kan. 

Nå har det seg sånn at jeg har vært så uheldig at jeg får dobbelt så mye å gjøre på spesielt morgenen enn mine kolleger. Jobben vi har vært to om mellom kl 7-9 må jeg nå ta alene. Det kommer til å bli mye stress om morgenen på poliklinikkene fordi det skal være klart til pasientene kommer. Og jeg er rask og effektiv fra før. På toppen av dette får jeg ca to timer med ekstra jobb senere på dagen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er verst med stresset om morgenen. Det er også sårt at jeg skal rammes så hardt mens de andre slipper billig unna i forhold. Sjefen foreslo t o m at jeg kunne ta en ekstra sengepost i tilllegg til den jeg har mot at en kollega tok noen kontorer for meg. 

Jeg tenker at jeg får droppe kaffepauser og jobbe mens de andre sitter og ikke sitte et minutt lenger i matpausen. Til slutt må jo andre også se hvor skjevt det er. Og jeg er av de raskeste som jobber også, så det bllr hardt. 

Jeg ser også for meg at fraværet mitt vil stige fordi jeg sliter med migrene, stress = migrene. Jeg kommer ikke til å presse meg for hardt lenger, jeg har feks gått med migrene på jobb mange ganger og bare holdt ut, det vil jeg ikke orke lenger. Og fritiden må jeg bruke til å hvile meg. 

Hva ville dere gjort? Jeg er ikke redd for å jobbe, og jeg ser på det som aktivitet som holder meg i form,  men jeg skulle ønske det ble noenlunde likt fordelt på alle, men dessverrre er det ikke sånn det fungerer, og nå skal vi starte med i-pader, derfor skjer dette nå. 

Anonymkode: 6b47f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Uavhengig av yrke, så kan det se ut som arbeidsgivere dytter ekstra mye på de som et raske og effektive. Urettferdig ja, jeg vet. 

Hva skal man gjøre med det  Ta det roligere ? Ikke lett det heller. Noen av oss et ikke laget slik. 

Jeg prøver å se det slik. Jeg er slik, noen er sånn, andre er slik og sånn og til sammen er vi et bra team med forskjellige kvaliterer,  hvor alle brikkene er like viktige i puslespillet. 

Men det er klart, blir forskjellen uutholdet, så må du ta en prat med sjefen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Uavhengig av yrke, så kan det se ut som arbeidsgivere dytter ekstra mye på de som et raske og effektive. Urettferdig ja, jeg vet. 

Hva skal man gjøre med det  Ta det roligere ? Ikke lett det heller. Noen av oss et ikke laget slik. 

Jeg prøver å se det slik. Jeg er slik, noen er sånn, andre er slik og sånn og til sammen er vi et bra team med forskjellige kvaliterer,  hvor alle brikkene er like viktige i puslespillet. 

Men det er klart, blir forskjellen uutholdet, så må du ta en prat med sjefen. 

Takk for innspill, ja jeg får prøve å gjøre det beste utav det. 

Anonymkode: 6b47f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva ville dere gjort? Jeg er ikke redd for å jobbe, og jeg ser på det som aktivitet som holder meg i form,  men jeg skulle ønske det ble noenlunde likt fordelt på alle, men dessverrre er det ikke sånn det fungerer, og nå skal vi starte med i-pader, derfor skjer dette nå. 

Si fra til sjefen om at dette rett og slett ikke går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Si fra til sjefen om at dette rett og slett ikke går?

Jeg prøvde, men ble ikke hørt. Hn tenker bare tall. 

Anonymkode: 6b47f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg prøvde, men ble ikke hørt. Hn tenker bare tall. 

Anonymkode: 6b47f...277

Har du forklart at dersom du skal ha denne arbeidsmengden så kommer du til å gå på en smell og bli sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for innspill, ja jeg får prøve å gjøre det beste utav det. 

Anonymkode: 6b47f...277

Det er ikke like lett å tenke det når man er utslitt.  Mye lettere å tenke slik jeg sa når man har overskudd. 

Jeg var på halvårssamtale i forgårs : Sjefen sa : Det som er så fint med deg Nicklus, er at du er så ukomplisert og lett å forholde seg til og da mener jeg det postivt. Jeg svarte med et smil : Kan også bety enkel i hodet sitt. 

Men det gjorde det ikke visstnok. 

Hadde jeg vært tøff nok, skulle jeg benyttet sjansen til å be om høyere lønn, men var for feig ;)

Hvis urettferdigheten vedvarer, er jeg enig med Lilkemus om at du må si i fra  . Greit å være snill, men pass på å ikke bli " dumsnill"

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du foreslå en sirkulering til sjefen? Føler med deg og er enig i at denne arbeidsfordelinga er urettferdig over tid, når det er snakk om lik lønn. Smusstillegg? 

Anonymkode: 17545...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer til å bli mye stress om morgenen på poliklinikkene fordi det skal være klart til pasientene kommer. Og jeg er rask og effektiv fra før. På toppen av dette får jeg ca to timer med ekstra jobb senere på dagen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er verst med stresset om morgenen.

Jeg ville kjørt fram at tidsnøden vil gå ut over kvaliteten, slik at lokalene der pasientene skal være, ikke blir rene nok - at det ikke er mulig å effektivisere tidsmessig uten å redusere grundigheten. Hvis alle dere som faktisk utfører arbeidet, er enige om det, synes jeg det er rart at ledelsen velger å ignorere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Dette rekker jeg ikke  Jeg kan nå over 100 rom, men ikke 150. Hvis dere mener det er for tregt kan jeg gjerne bytte oppgave med noen dere mener er raskere."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 20.10):

Jeg tenker at jeg får droppe kaffepauser og jobbe mens de andre sitter og ikke sitte et minutt lenger i matpausen. Til slutt må jo andre også se hvor skjevt det er. Og jeg er av de raskeste som jobber også, så det bllr hardt.

Dette gjør meg virkelig vondt å lese. Jeg kjenner godt en person som jobber et par helger på sykehuset her - og hun sier omtrent det samme som det du sier, bl.a. at de løper beina av seg. Det stilles urimelige krav til renholderne. Om noen er syke, settes det ikke inn ekstra bemanning som i andre yrker, men det forventes at de som allerede er på jobb skal fordele de sykes områder på seg på toppen av sine områder, uten noe tillegg i lønn og det må skje på ordinære 7 1/2 time.

Jeg bare regnet raskt; Om det er slik at du skal rekke over 150 rom på 7 1/2 time, så må du i snitt ta 20 rom pr. time, dvs. 3 minutter pr. rom - men det er da kun rom. Du får be om rulleskjøyter... 😅

Om du ikke er fagorganisert allerede, er det på tide å finne din fagorganisasjon - da står du stødigere og kan få råd om hva arbeidsgiver kan tillate seg og ikke.

Du har også krav på å få arbeidet ditt tilrettelagt mht. at du har migrene, om du får det dokumentert av lege. Du skal kunne leve et liv ved siden av jobben også. Jeg skal ikke uttale meg om ordningene, men i prinsippet skal ikke arbeidsgiver tape noe på at du trenger tilrettelegging f.eks. av tider. At man da går i dialog med NAV. Det er kun du som taper på å slite deg ut fysisk og mentalt dag etter dag. Jobben kommer ikke til å takke deg engang...

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 20.10):

 og nå skal vi starte med i-pader, derfor skjer dette nå. 

Anonymkode: 6b47f...277

Jeg kan ikke forstå at de iPadene er lovlig å bruke av datatilsynet. De er tatt i bruk for et par år siden der hun jeg kjenner jobber og de ble lovpriset før de ble tatt i bruk av ledelsen og av renholderne selv ble det et heft i hverdagen. Hun må registrere seg inn på et rom når hun går inn på et rom og registrere seg ut igjen når hun går ut av rommet - og det går bort en del tid med til dette. Ledelsen ser da hvor lang tid hun har brukt på et rom og et annet rom og hvor langt hun har kommet på sin arbeidshverdag, slik jeg forstår det, - slikt kaller jeg for overvåkning og registrering/innsamling av data på jobben. Det er slik det fungerer/har fungert her i lang tid. Hva brukes den informasjonen til i praksis? - Annet enn å på sikt skulle effektivisere renholderne ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (21 timer siden):

Dette gjør meg virkelig vondt å lese. Jeg kjenner godt en person som jobber et par helger på sykehuset her - og hun sier omtrent det samme som det du sier, bl.a. at de løper beina av seg. Det stilles urimelige krav til renholderne. Om noen er syke, settes det ikke inn ekstra bemanning som i andre yrker, men det forventes at de som allerede er på jobb skal fordele de sykes områder på seg på toppen av sine områder, uten noe tillegg i lønn og det må skje på ordinære 7 1/2 time.

Jeg bare regnet raskt; Om det er slik at du skal rekke over 150 rom på 7 1/2 time, så må du i snitt ta 20 rom pr. time, dvs. 3 minutter pr. rom - men det er da kun rom. Du får be om rulleskjøyter... 😅

Om du ikke er fagorganisert allerede, er det på tide å finne din fagorganisasjon - da står du stødigere og kan få råd om hva arbeidsgiver kan tillate seg og ikke.

Du har også krav på å få arbeidet ditt tilrettelagt mht. at du har migrene, om du får det dokumentert av lege. Du skal kunne leve et liv ved siden av jobben også. Jeg skal ikke uttale meg om ordningene, men i prinsippet skal ikke arbeidsgiver tape noe på at du trenger tilrettelegging f.eks. av tider. At man da går i dialog med NAV. Det er kun du som taper på å slite deg ut fysisk og mentalt dag etter dag. Jobben kommer ikke til å takke deg engang...

Jeg kan ikke forstå at de iPadene er lovlig å bruke av datatilsynet. De er tatt i bruk for et par år siden der hun jeg kjenner jobber og de ble lovpriset før de ble tatt i bruk av ledelsen og av renholderne selv ble det et heft i hverdagen. Hun må registrere seg inn på et rom når hun går inn på et rom og registrere seg ut igjen når hun går ut av rommet - og det går bort en del tid med til dette. Ledelsen ser da hvor lang tid hun har brukt på et rom og et annet rom og hvor langt hun har kommet på sin arbeidshverdag, slik jeg forstår det, - slikt kaller jeg for overvåkning og registrering/innsamling av data på jobben. Det er slik det fungerer/har fungert her i lang tid. Hva brukes den informasjonen til i praksis? - Annet enn å på sikt skulle effektivisere renholderne ytterligere.

Tusen takk for ditt varme og forståelsesfulle svar, det trengte jeg virkelig nå ❤️ 
Det er akkurat sånn som du sier her også. De iPaden’e har allerede vært i bruk et par år på selve sykehuset (vi som jobber på psyk har ikke fått de enda fordi de ikke har hatt råd til et brannsikkert ladeskap - men vi ønsker heller ikke å ha de bla av de grunner du nevner). 
Jeg har heldigvis mine kollegers fulle støtte. Det er helt urimelig at jeg skal måtte stresse så mye mellom kl 7-9. Jeg skal ha 3 poliklinkker alene, idag er vi to (det er travelt nok nå også), og de første pasientene kommer kl 8 sånn at jeg må legge opp ruta mi etter de som har pasienter tidllg. Noen ganger kommer vi heller ikke inn på kontorene fordi de skriver journaler eller sitter i møter - de gangene må vi bare hoppe over det og da blir det ikke vasket den uka. 
 

Det er flere kolleger som reagerer, jeg har hatt vakt i helga med ei fra sykehuset, og hun sammenlignet kreftpoliklinikken med medisinsk  avd - disse to avd har like mye areal, hun som vasker på kreft har god tid mens hun som vasker på medisinsk sengepost har det travelt. Og det er slik sjefen tenker - tall. Hun sier «tallene sier det, derfor er det sånn».  
 

Jeg sliter med helsa og har til tross for det lite fravær. Jeg har presset meg veldig mye og veldlg ofte, men de dagene vil det bli så tøft for meg at terskelen for å være hjemme vil bli lav. For: Hvorfor skal jeg ta hensyn til min arbeidsgiver når hun ikke tar hensyn til meg?  

Ikke nok med det, men jeg får enda mer å gjøre senere på dagen. Jeg skal være med å dele en sengepost når jeg er ferdig med kontorene, min egen sengepost, garderober, ulike rom og korridorer. 
Jeg kommer til å ha en dialog med fastlegen om helsa fortsetter å skrante og blir verre som følge av dette, jeg orker rett og slett ikke å presse meg selv så hardt lenger.  
 

Fagforbundet er allerede inne i bildet. Sjefen fikk tilsnakk for noe hun har gjort galt og begynte å gråte - tillitsvalge og hovedtillitsvalgte fikk da beskjed fra eiendomsjefen om at vi måtte ta vare på sjefen vår - men hvem skal ta vare på oss? 

 

Anonymkode: 6b47f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler forøvrig ikke at jeg har så mye liv på fritiden, jeg er så sliten at jeg hviler og sover mye for å klare jobben, som har førsteprioritet. 

Anonymkode: 6b47f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg føler forøvrig ikke at jeg har så mye liv på fritiden, jeg er så sliten at jeg hviler og sover mye for å klare jobben, som har førsteprioritet. 

Anonymkode: 6b47f...277

Ja, jeg forstår at jobben får prioritet - mat på bordet, tak over hodet og en seng å sove i er basale ting vi alle trenger, men om du opplever at du ikke har noe særlig med krefter etter jobb, og renhold er i utgangspunktet et fysisk tunkt yrke, og du opplever at livskvaliteten svekkes, bør du se om det finnes tiltak før du blir utkjørt og kjører deg selv ned på felgen. Det er aller minst DU tjent med, og ikke din arbeidsgiver heller for så vidt.

Jeg tenkte om det fantes muligheter for NAV å gå inn med noen form for tiltak? Ikke uføretrygd, men støtte til arbeidsplassen for at de ikke skal tape økonomisk på at du jobber saktere/mindre enn dine kollegaer. Jeg vet ikke om denne muligheten finnes ved migrene, men jeg har venner som har ulike former for funksjonsnedsettelser og der finnes noen slike ordninger. Mulig det er verdt å undersøke med legen eller ev. andre som har migrene. Til erfaringsutveksling kan FB-grupper være nyttige. Jeg har selv fått mye tips om smått og stort om mine fysiske lidelser der, bare av å lese andres spørsmål i gruppen.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt urimelig at jeg skal måtte stresse så mye mellom kl 7-9. Jeg skal ha 3 poliklinkker alene, idag er vi to (det er travelt nok nå også),

Ja, det er nesten så jeg undres om vi bor i samme by ;) Det er godt at du har dine kollegaers støtte - det hjelper litt i hverdagen. Det du forteller, klinger veldig likt med henne jeg kjenner, og liv og lære bokstavelig talt nede på gulvet ser ikke ut til å stemme helt med den virkeligheten som lederne sitter med når de planlegger hvem som skal vaske hva osv.

Det jeg synes å ha registrert det siste - eller par siste årene (jeg er ikke så flink med tid og min hukommelse er som den er...) - er at de i større grad enn før strever med å få nok renholdere. Jeg tenker at det er et alvorlig "sykdomstegn" de bør ta på alvor. I verste fall velger folk bort arbeidsplassen fordi det blir for harde dager. Hun sier, også som deg, at hun er utslitt når hun kommer hjem etter å ha løpt ut og inn fra rom og i korridorer fra morgen til ettermiddag.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen ganger kommer vi heller ikke inn på kontorene fordi de skriver journaler eller sitter i møter - de gangene må vi bare hoppe over det og da blir det ikke vasket den uka.

Det er ikke ditt ansvar. De velger å sitte på kontoret og da blir du forhindret fra å vaske der. Det er utenfor din kontroll. At de ikke legger forholdene til rette for at du skal kunne vaske der, enten det er din ledelse eller de som bruker rommet, så er det uansett ikke noe du skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 For: Hvorfor skal jeg ta hensyn til min arbeidsgiver når hun ikke tar hensyn til meg?

Det ser ikke ut til å være god tradisjon for mye fokus på HMS, selv om man jobber på et sted som et sykehus, nei. Ikke som renholder kanskje? Men jeg håper at du får din lovfestede rettighet oppfylt ifølge AML, medarbeidersamtale med din nærmeste leder, hvor du f.eks. kan forsøke å ta opp arbeidsbelastning som går utover helsen. I AML står det også at arbeidsplassen plikter å legge forholdene best mulig til rette for at du kan være i arbeid.

Jeg har jo uttrykt hvor viktig jeg mener din og dine kollegaers jobb er. Det samme kunne jeg også sagt om portørene, de som står og rer opp senger og jobber på kjøkkenet. Laboratoriefolkene, legene, sykepleierne, kirurgene og bemanningen på ambulansehelikopterne. m.m. Alle i "den store maurtuen" på sykehuset er viktig for at alt skal fungere. Jeg selv har ligget mange døgn på somatisk sykehus de siste årene og jeg synes at renholderne er trivelige. Jeg kan ikke huske at renholderne var innom rommet mitt på psykiatrisk f.eks. sist jeg var der, på en lukket post, men godt mulig jeg husker feil. Jeg tror en pleier gjorde rent i ny og ne...?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 jeg orker rett og slett ikke å presse meg selv så hardt lenger.

Det høres fornuftig ut. Grensesetting er ikke egoistisk, men egenomsorg og selvivaretakende.

Vær stolt av jobben du gjør og hvor raskt du dessverre må løpe. Det er en trist utvikling i samfunnet - ikke bare innen renholdere, men flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å ikke droppe kaffepausene og å ta din tilmålte lunsjtid. Når din arbeidstid er over så går du hjem, uansett om du ikke har rukket alt. Arbeid raskt og effektivt, men ikke slit deg ut.

Hvis det er èn ting arbeidslivet har lært meg så er det at sjefene på toppen (de som ser tall) ikke bryr seg om folk sliter seg ut, dropper pauser osv. Det eneste de ser på er om jobben blir gjort. Så hvis man sliter seg ut for å få jobben gjort, så vil heller ikke noen endringer skje.

Gå til sjefen og si at du vil jobbe det du kan men at det du har fått pålagt er for mye arbeid i forhold til antall timer du har og det er derfor stor sjanse for at du ikke vil klare å bli ferdig i tide. Alt vil dermed ikke bli gjort. Si gjerne også fra som tidligere nevnt i tråden at stresset dette gir deg kan utløse migreneanfall som i verste fall fører til sykemelding. 

Så gjør du jobben din, hverken mer eller mindre. Ta de pauser du har krav på, jobb effektivt som du pleier og gå når klokken er slagen. Hvis alt ikke er gjort - flott! Over tid er det eneste måten sjefene kan se at det de gjør ikke holder. Hvis man leker martyr og sliter seg ut for å gjøre jobben, så er sjefene fornøyd fordi tallene går i hop. 

Anonymkode: 74a37...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...