Gå til innhold

Skjev arbeidsfordeling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som renholder på sykehus. Arbeidstiden vår er regnet etter m2. Dvs at om jeg jobbet i kjelleren (kun gulv, dvs kun moppe kanter fordi det kjøres vaskebil) og en kollega jobbet  i etasjen over på en sengepost så er arbeidstiden vår lik. Det sier seg selv hvor mye mer den ene har å gjøre enn den andre og at den ene må bruke langt mer tid. Urettferdig? - ja; men det er sånn det er, og vi får ikke gjort noe med det.

Egentlig skal vi bare rengjøre gulvet også, da tiden er regnet ut etter bare gulvareal og ikke etter inventar og møbler, men det får vi heller ikke gjort noe med. Vi gjør imidlertid så godt vi kan. 

Nå har det seg sånn at jeg har vært så uheldig at jeg får dobbelt så mye å gjøre på spesielt morgenen enn mine kolleger. Jobben vi har vært to om mellom kl 7-9 må jeg nå ta alene. Det kommer til å bli mye stress om morgenen på poliklinikkene fordi det skal være klart til pasientene kommer. Og jeg er rask og effektiv fra før. På toppen av dette får jeg ca to timer med ekstra jobb senere på dagen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er verst med stresset om morgenen. Det er også sårt at jeg skal rammes så hardt mens de andre slipper billig unna i forhold. Sjefen foreslo t o m at jeg kunne ta en ekstra sengepost i tilllegg til den jeg har mot at en kollega tok noen kontorer for meg. 

Jeg tenker at jeg får droppe kaffepauser og jobbe mens de andre sitter og ikke sitte et minutt lenger i matpausen. Til slutt må jo andre også se hvor skjevt det er. Og jeg er av de raskeste som jobber også, så det bllr hardt. 

Jeg ser også for meg at fraværet mitt vil stige fordi jeg sliter med migrene, stress = migrene. Jeg kommer ikke til å presse meg for hardt lenger, jeg har feks gått med migrene på jobb mange ganger og bare holdt ut, det vil jeg ikke orke lenger. Og fritiden må jeg bruke til å hvile meg.