Gå til innhold

Mangel på spontan tale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan det tyde på? Er det noe som har med autisme å gjøre? At det kan være det?  Jeg er under utredning nå, men det er en åpen utredning og ikke for noe spesielt

Anonymkode: d18b3...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er god på å snakke når jeg snakker om det jeg tenker på, men får ikke til å gi respons når andre forteller meg noe. Da er det helt blankt i hodet. Blir mye "oi, hm, så bra og huff". Hvordan klarer folk å svare med setninger og stille spørsmål osv

Tror ikke det handler om spontan tale da, men er ikke helt sikker 

Anonymkode: d3af3...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 18.14):

Jeg er god på å snakke når jeg snakker om det jeg tenker på, men får ikke til å gi respons når andre forteller meg noe. Da er det helt blankt i hodet. Blir mye "oi, hm, så bra og huff". Hvordan klarer folk å svare med setninger og stille spørsmål osv

Tror ikke det handler om spontan tale da, men er ikke helt sikker 

Anonymkode: d3af3...0cf

Sånn kan jeg også være. Jeg må aktivt huske på å stille spørsmål hvis ikke glemmer jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke definisjonen på spontan tale, men jeg kom til å tenke på noe...

Jeg kan være veldig taus og nesten vente i nærmere ett minutt eller mer (det føles slik) før jeg enten selv klarer å si en setning eller at jeg svarer på spørsmål jeg opplever som emosjonelt krevende å håndtere i terapitimene. Men det varierer. Noe går fint å svare på mens annet er vanskelig, og noe igjen er umulig. Dette er nok mye knyttet opp mot enkelte følelser. Jeg tviler på at det er knyttet opp mot noen spesiell diagnose.

I det daglige, når vi snakker om hverdagslige emner, er jeg normal i replikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvis jeg snakker med noen i telefonen bare si hade midt i en samtale fordi jeg synes det er gøy at andre i tlf ikke er forberedt på det så legger jeg på. Jeg er veldig barnslig til tider, hvis det den andre sier er kjedelig kan jeg bare si hadet å legge på. 

Anonymkode: 2d083...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke definisjonen på spontan tale, men jeg kom til å tenke på noe...

Jeg kan være veldig taus og nesten vente i nærmere ett minutt eller mer (det føles slik) før jeg enten selv klarer å si en setning eller at jeg svarer på spørsmål jeg opplever som emosjonelt krevende å håndtere i terapitimene. Men det varierer. Noe går fint å svare på mens annet er vanskelig, og noe igjen er umulig. Dette er nok mye knyttet opp mot enkelte følelser. Jeg tviler på at det er knyttet opp mot noen spesiell diagnose.

I det daglige, når vi snakker om hverdagslige emner, er jeg normal i replikkene.

Dette med spontan tale sliter jeg også med, så jeg øver på det å snakke spontant. Ofte føler jeg at jeg dummer meg ut eller sier noe galt når jeg øver eller først snakker spontant… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kan hvis jeg snakker med noen i telefonen bare si hade midt i en samtale fordi jeg synes det er gøy at andre i tlf ikke er forberedt på det så legger jeg på. Jeg er veldig barnslig til tider, hvis det den andre sier er kjedelig kan jeg bare si hadet å legge på. 

Anonymkode: 2d083...43e

Det er ikke tegn på annet enn dårlig oppdragelse.

Anonymkode: 0889a...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan hvis jeg snakker med noen i telefonen bare si hade midt i en samtale fordi jeg synes det er gøy at andre i tlf ikke er forberedt på det så legger jeg på. Jeg er veldig barnslig til tider, hvis det den andre sier er kjedelig kan jeg bare si hadet å legge på. 

Anonymkode: 2d083...43e

Det er nesten slik at jeg lurer på om du tuller litt med oss nå, men jeg velger å ta deg på ordet. Hvor gammel er du? Uansett, en slik adferd er overraskende om en er over 20 år. Dette handler om EQ og ikke IQ samt det å ha medfølelse med andre mennesker.

Hva hadde du sittet igjen med av tanker og følelser om noen av dine venner hadde gjort tilsvarende mot deg? Om du hadde fortalt noe til de som ikke var veldig spennende og de plutselig avbrøt deg og sa "ha det" og deretter la på uten forklaring. Hva hadde du tenkt og følt om den andres handlinger der og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke tegn på annet enn dårlig oppdragelse.

Anonymkode: 0889a...9cc

Jasså? På hvilken måte har kommunikasjonsproblemer med oppdragelse å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...