Gå til innhold

Bør man medisinere hypomani?


dagdrømmer

Anbefalte innlegg

Bør man medisinere hypomani? Såfall hvorfor?

Personlig har jeg bare positiv erfaring med å være hypoman og tenker at om jeg skulle bli hypoman igjen så ville det nok hjelpe mye på den grunnleggende håpløsheten jeg ser livet igjennom. Og selvmordstankene. Kanskje om jeg bare ble hypoman og fikk føle at jeg levde for en stund så ville det gjort det lettere for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på hypomani og mani som et spekter. Jeg har hatt flere hypomanier og kun én av de ble medisinert. Den var kraftig og langvarig og grenset mot mani og jeg fikk psykotiske symptomer. Jeg var også innlagt i 2,5 uker. De andre hypomaniene har jeg vært hjemme. Bortsett fra at to av hypomaniene oppstod da jeg var innlagt fra før.

De andre hypomaniene mine derimot har jeg ikke blitt medisinert for. 

Jeg forstår deg godt. Jeg vil gjerne bli hypoman nå som jeg er deprimert.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker på hypomani og mani som et spekter. Jeg har hatt flere hypomanier og kun én av de ble medisinert. Den var kraftig og langvarig og grenset mot mani og jeg fikk psykotiske symptomer. Jeg var også innlagt i 2,5 uker. De andre hypomaniene har jeg vært hjemme. Bortsett fra at to av hypomaniene oppstod da jeg var innlagt fra før.

De andre hypomaniene mine derimot har jeg ikke blitt medisinert for. 

Jeg forstår deg godt. Jeg vil gjerne bli hypoman nå som jeg er deprimert.

Ja, det er vel som et spekter. Tror hypomaniene jeg har hatt var ganske milde for det var ingen som merket det utenom de som kjente meg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagdrømmer skrev (2 minutter siden):

Ja, det er vel som et spekter. Tror hypomaniene jeg har hatt var ganske milde for det var ingen som merket det utenom de som kjente meg godt. 

Har hatt noen sånne jeg også og de er bare deilig egentlig. Men jeg har dessverre merket en gradvis negativ utvikling i hvor kraftig hypomaniene mine blir. Og det har ikke vært til å ta feil av og nå som jeg kjenner på depresjon i etterkant så vet jeg ikke om det er verdt det. Men herregud så deilig det var på sitt beste før jeg ble så utslitt at jeg fikk angst og paranoia. 

Også kan vel enhver hypomani utvikle seg til mani. Det vil man jo unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dagdrømmer skrev (8 minutter siden):

Hvorfor? 🙂 

Tema på mange psykoedukasonskurs. Alltid enighet blant pasientene. Utmattelsen etterpå er ikke verdt ubehandlet hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (21 minutter siden):

Tema på mange psykoedukasonskurs. Alltid enighet blant pasientene. Utmattelsen etterpå er ikke verdt ubehandlet hypomani. 

Må si meg enig. 

Har du noe kjennskap til bipolarfoteningen? Jeg er ute etter å lære mer om å leve med det og de har jo noen kurs. Men ingen i min by så må være nettbasert. Skulle vel helst hatt en poliklinisk behandler som er god på bipolar, men denne foreningen, kan den kanskje være et bra substitutt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg tenker på hypomani og mani som et spekter. Jeg har hatt flere hypomanier og kun én av de ble medisinert. Den var kraftig og langvarig og grenset mot mani og jeg fikk psykotiske symptomer. Jeg var også innlagt i 2,5 uker. De andre hypomaniene har jeg vært hjemme. Bortsett fra at to av hypomaniene oppstod da jeg var innlagt fra før.

De andre hypomaniene mine derimot har jeg ikke blitt medisinert for. 

Jeg forstår deg godt. Jeg vil gjerne bli hypoman nå som jeg er deprimert.

Man kan ikke ha psykotiske symptomer ved hypomani. Psykotiske symptomer utelukker hypomani ifølge både ICD-10 og DSM-5. 

Anonymkode: b1e7a...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke ha psykotiske symptomer ved hypomani. Psykotiske symptomer utelukker hypomani ifølge både ICD-10 og DSM-5. 

Anonymkode: b1e7a...1d5

Jeg får psykotiske symptomer av søvnmangel. Tenker det var derfor? Alternativt var jeg manisk da, men de sa jeg var bare kraftig hypoman. Jeg har bipolar 2 som diagnose så.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg får psykotiske symptomer av søvnmangel. Tenker det var derfor? Alternativt var jeg manisk da, men de sa jeg var bare kraftig hypoman. Jeg har bipolar 2 som diagnose så.

Det er nok rusmisbruket ditt som dessverre har gjort deg sånn. Du får langvarige psykosesymtomer pga at du har ruset deg. 

Anonymkode: 18d35...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Har hatt noen sånne jeg også og de er bare deilig egentlig. Men jeg har dessverre merket en gradvis negativ utvikling i hvor kraftig hypomaniene mine blir. Og det har ikke vært til å ta feil av og nå som jeg kjenner på depresjon i etterkant så vet jeg ikke om det er verdt det. Men herregud så deilig det var på sitt beste før jeg ble så utslitt at jeg fikk angst og paranoia. 

Også kan vel enhver hypomani utvikle seg til mani. Det vil man jo unngå.

Ja, det er deilig. Jeg har aldri blitt utslitt etter hypomani men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Tema på mange psykoedukasonskurs. Alltid enighet blant pasientene. Utmattelsen etterpå er ikke verdt ubehandlet hypomani. 

Hva om man ikke opplever utmattelse da, er der noen grunn til å medisinere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er nok rusmisbruket ditt som dessverre har gjort deg sånn. Du får langvarige psykosesymtomer pga at du har ruset deg. 

Anonymkode: 18d35...bcd

Det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...