Gå til innhold

Lærerstreiken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

emilie321 skrev (11 timer siden):

Er enig, men jeg synes lærerne får mye tyn... ser ut til at mange glemmer at det også finnes en motpart. Dessverre så går dette ut over uskyldige barn.

Dem kan ikke forvente å få  støtte når de går frem som de gjør. Mødre er svært glad i barna sine og vil derfor ikke de skal utsettes for denne urettferdigheten.  Tror alle som vet hvordan det er å være mor, som har kjent på den enorme kjærligheten man har til sine barn,  ikke ville godtatt at deres barn blir utsatt for ukeslang streik, mens andre slipper helt unna. Hadde jeg vært lærer hadde jeg ikke bekymret meg for da hadde jeg kompetansen på hvordan jeg skulle hjelpt mine barn med hvordan de skulle lært det de skal. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg vært lærer hadde jeg ikke bekymret meg for da hadde jeg kompetansen på hvordan jeg skulle hjelpt mine barn med hvordan de skulle lært det de skal. 

Dette blir vel egentlig strekebryteri...? Om en lærer streiker og dermed ikke utfører jobben sin, men samtidig underviser sine egne barn fordi deres lærere også streiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Dette blir vel egentlig strekebryteri...? Om en lærer streiker og dermed ikke utfører jobben sin, men samtidig underviser sine egne barn fordi deres lærere også streiker.

Ja, det er det sikkert, men tenker de hjelper de likevel. Er vel ingen som merker det. Om de ikke hjelper de når, kan de jo mye lettere hjelpe de senere også.  

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (12 timer siden):

 

F9B17283-7EE7-4FD9-A6D7-264F55EF5BE3.jpeg

18204DDB-6ED6-4B6C-A41E-694CE062D7A6.jpeg

Krava til lærererne er trolig for store til dagens tid. Vi går alle en tøff tid i møte, og vi må derfor alle ta i et tak for samfunnet vårt uten å forvente så mye tilbake.  Det er ille nok som det er alt, og da kan man ikke kreve så enormt i vår tid. Det er skammelig. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, det er det sikkert, men tenker de hjelper de likevel. Er vel ingen som merker det. Om de ikke hjelper de når, kan de jo mye lettere hjelpe de senere også.  

Anonymkode: d5321...44e

Selvfølgelig hjelper de, noe annet hadde vært veldig rart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Krava til lærererne er trolig for store til dagens tid. Vi går alle en tøff tid i møte, og vi må derfor alle ta i et tak for samfunnet vårt uten å forvente så mye tilbake.  Det er ille nok som det er alt, og da kan man ikke kreve så enormt i vår tid. Det er skammelig. 

Anonymkode: d5321...44e


«Kravet» er ikke en stor lønnsøkning? 🤷‍♀️  

La oss se for oss en søskenflokk, som alle får lommepenger av foreldrene. Litt forskjell fra søsken til søsken, kanskje både etter alder og hva en bidrar med i hjemmet? Men pengesummen i seg selv er ikke poenget. Hvert år får hvert søsken bittelitt mer penger enn året før. La oss si at alle får ca 2 kroner mer. Litt varierende. Bortsett fra Truls som bare får 1,5 kr mer. Neste år: det samme skjer igjen. Alle får litt mer, men Truls får litt mindre økning enn alle andre. Og igjen og igjen og igjen. 
 

Det blir skjevere og skjevere fordelt. Mer for hvert år. Truls synes det er ganske så urettferdig, og etter 6 år setter han foten ned for foreldrene.

Kravet? «Kompisen min i en annen familie får 1000 i månedslønn, det vil jeg også!!!» Nei.. «Jeg vil ha samme lønn som søsknene mine!!!» Nei, ikke det heller.. «Ok, dette begynner å bli ganske urettferdig at jeg blir prioritert sist hvert eneste år. Det er ok for nå, om dere lover en liten endring neste år. Jeg krever at neste år, da vil ikke jeg igjen være den som får minst økning av alle.» Ja, det er litt mer sammenlignbart med kravet til lærerorganisasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du følger bildet mitt, med alle sine feil og mangler. Med mindre du vil si at Truls (aka lærerne) fortjener mindre enn de andre? Fordi han bidrar mindre? Gjør en dårlig jobb? Ikke er like viktig? Må være takknemlig for at han i det hele tatt får ukepenger fordi det ikke er en menneskerett? Dessverre den som alltid blir plukket ut til å «gjøre litt ekstra», men det må en tåle? 
 

Det føles litt slik når foreldrene (aka KS) i praksis gjør det slik. Lærene vil bare ha litt mindre mindre?
 

Ok, nå gir jeg meg 😂 utblåsning ferdig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (34 minutter siden):

Håper du følger bildet mitt, med alle sine feil og mangler. Med mindre du vil si at Truls (aka lærerne) fortjener mindre enn de andre? Fordi han bidrar mindre? Gjør en dårlig jobb? Ikke er like viktig? Må være takknemlig for at han i det hele tatt får ukepenger fordi det ikke er en menneskerett? Dessverre den som alltid blir plukket ut til å «gjøre litt ekstra», men det må en tåle? 
 

Det føles litt slik når foreldrene (aka KS) i praksis gjør det slik. Lærene vil bare ha litt mindre mindre?
 

Ok, nå gir jeg meg 😂 utblåsning ferdig ❤️

Truls skulle fått bedre lønn også om han sa fra på en god måte. Hvis han skadet noen for å få mer. hadde det blitt nei til han også. 🙂

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Truls skulle fått bedre lønn også om han sa fra på en god måte. Hvis han skadet noen for å få mer. hadde det blitt nei til han også. 🙂

Anonymkode: d5321...44e

Fillen altså, jeg bare klarer ikke la være 🙄 Helt hjertens enig. Men, «Truls» har sagt fra. Alle årene faktisk. Også i år. En streik kommer ikke plutselig? Den kunne vært avverga lenge før den begynte. Det høres ut som om mange, deg inkludert, er enig i argumentasjonen som ligger bak kravet? Men det er ikke KS. Faktisk. Det er jo timesvis med forhandlinger? De har tallene svart på hvitt. De mener likevel at det er en god avgjørelse, og står på sitt.

Da har en to valg i norsk arbeidsliv: godta, eller ikke godta. Det siste der betyr streik. Streik er et lovlig virkemiddel, og det vil alltid gå ut over noen. Nå burde politikerne (som står bak KS og gir dem mandatet!) komme på banen for å få en slutt på denne streiken! 
Eller, de burde gjort det før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Fillen altså, jeg bare klarer ikke la være 🙄 Helt hjertens enig. Men, «Truls» har sagt fra. Alle årene faktisk. Også i år. En streik kommer ikke plutselig? Den kunne vært avverga lenge før den begynte. Det høres ut som om mange, deg inkludert, er enig i argumentasjonen som ligger bak kravet? Men det er ikke KS. Faktisk. Det er jo timesvis med forhandlinger? De har tallene svart på hvitt. De mener likevel at det er en god avgjørelse, og står på sitt.

Da har en to valg i norsk arbeidsliv: godta, eller ikke godta. Det siste der betyr streik. Streik er et lovlig virkemiddel, og det vil alltid gå ut over noen. Nå burde politikerne (som står bak KS og gir dem mandatet!) komme på banen for å få en slutt på denne streiken! 
Eller, de burde gjort det før sommeren.

Ja streik er lovlig. Men har dere lov å utføre streiken akkurat som dere vil, når dere også vet at elever har lovlig rett på skolegang? Hva med å bruke litt skjønn her? Dere velger å sette nærmest livet på spill for en liten gruppe elever i ukesvis, mens andre slipper unna. Hvis dere bruker skjønn, forstår dere at det er ulovlig, fordi dere kunne fordelt det slik at ingen ble rammet så lenge. Nå må dere la de som har vært lengst rammet få komme tilbake, dere kan likevel streike. Husk dere skal leve med deres valg resten av livet. Hvordan vil du føle det om det nå går helt galt med noen av dine elever, fordi de ikke fikk skolegangen de hadde krav på? Kanskje heller tenke litt på det fremfor pengene. At dere kjemper for å rekruttere flere lærere er det ikke så mange som tror på lenger, det er bare noe dere sier for å heve lønna.  Siden den dere kan ramme noen så hardt biter jeg ikke på den. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (19 timer siden):

 

F9B17283-7EE7-4FD9-A6D7-264F55EF5BE3.jpeg

18204DDB-6ED6-4B6C-A41E-694CE062D7A6.jpeg

Det var en interessant oversikt, ja.

Det er vanskelig å si hva om er riktig lønn for en yrkesgruppe, men det absolutt aller minste må være å komme på nivå med andre i kommunen med like lang utdanning.

Mange snakker om hva som er rettferdig, hvem som har viktigst jobb etc. Det er et kaninhull jeg ikke vil gå ned i fordi alt henger sammen med alt.

Jeg tenker at man må trekke de beste hodene til yrker hvor man trenger gode hoder. Da kommer læreryrket høyt opp i følge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (29 minutter siden):

Det var en interessant oversikt, ja.

Det er vanskelig å si hva om er riktig lønn for en yrkesgruppe, men det absolutt aller minste må være å komme på nivå med andre i kommunen med like lang utdanning.

Mange snakker om hva som er rettferdig, hvem som har viktigst jobb etc. Det er et kaninhull jeg ikke vil gå ned i fordi alt henger sammen med alt.

Jeg tenker at man må trekke de beste hodene til yrker hvor man trenger gode hoder. Da kommer læreryrket høyt opp i følge meg.

 

Grendel skrev (34 minutter siden):

Det var en interessant oversikt, ja.

Det er vanskelig å si hva om er riktig lønn for en yrkesgruppe, men det absolutt aller minste må være å komme på nivå med andre i kommunen med like lang utdanning.

Mange snakker om hva som er rettferdig, hvem som har viktigst jobb etc. Det er et kaninhull jeg ikke vil gå ned i fordi alt henger sammen med alt.

Jeg tenker at man må trekke de beste hodene til yrker hvor man trenger gode hoder. Da kommer læreryrket høyt opp i følge meg.

Vi trenger lærere som behandler elever rettferdig, vi ser jo tydelig de ikke gjør det i denne streiken. Hvordan er de ellers? 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

 

Vi trenger lærere som behandler elever rettferdig, vi ser jo tydelig de ikke gjør det i denne streiken. Hvordan er de ellers? 

Anonymkode: d5321...44e

Streiken har ikke vært en kjempesuksess. Folk er veldig lei etter pandemien og jeg har aldri vært borti at en lærerstreik skaper så mye sinne blant sindige folk.

MEN: Dette er ikke en dugnad. I Europa er det krise, men den norske staten og kommunene drar inn hundrevis av milliarder på høye energipriser. Det er bonanza for Staten mens folk flest betaler. Det er nesten frekt å be folk vise moderasjon.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (21 timer siden):

 

F9B17283-7EE7-4FD9-A6D7-264F55EF5BE3.jpeg

18204DDB-6ED6-4B6C-A41E-694CE062D7A6.jpeg

Dette er en avsporing på det jeg prøver å ta opp her. For det er ingen som har sagt dere ikke skal få streike, men dere må greie å gjøre det på en måte  hvor dere samtidig respekterer elevers rett på skolegang. Det gjør dere ikke slik dere har lagt opp streiken.  Det hører ingen steds hjemme å la noen elever få svi så til de grader med og ikke få skolegang i mange uker, mens andre skal få gå på skolen som normalt.  Jeg har hatt stor tillit til lærere, men nå sliter jeg med troen på de. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er en avsporing på det jeg prøver å ta opp her. For det er ingen som har sagt dere ikke skal få streike, men dere må greie å gjøre det på en måte  hvor dere samtidig respekterer elevers rett på skolegang. Det gjør dere ikke slik dere har lagt opp streiken.  Det hører ingen steds hjemme å la noen elever få svi så til de grader med og ikke få skolegang i mange uker, mens andre skal få gå på skolen som normalt.  Jeg har hatt stor tillit til lærere, men nå sliter jeg med troen på de. 

Anonymkode: d5321...44e

Jeg er enig i det. De tok ut noen få skoler som har fått svi i mange, mange uker. Klart folk blir forbanna. Det var en dårlig gjennomført aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefanten i rommet er at det er ubeleilig for foreldre å ha barna hjemme i stedet for på skolen, samt kostbart for arbeidsgiver. Hvis dette problemet kunne vært uttalt direkte i den offentlige debatten kunne vi unngått mye utenomsnakk.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (På 23.9.2022 den 23.42):

Elefanten i rommet er at det er ubeleilig for foreldre å ha barna hjemme i stedet for på skolen, samt kostbart for arbeidsgiver. Hvis dette problemet kunne vært uttalt direkte i den offentlige debatten kunne vi unngått mye utenomsnakk.

Nå er samfunnet slik at det forventes at begge foreldre skal være i jobb og helst i full jobb. Hvordan tror de det er å være sykepleier i full jobb i turnus med to barn som en har alene annenhver uke? Mange skilte må jobbe fullt for å få det til å gå rundt, særlig nå når alt stiger i pris. Hvordan mener de at foreldre skal undervise på fulltid for ungene sine? Da må vi tilbake til den tiden slik det var før hvor kun far jobbet. Slik er det ikke lenger. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er samfunnet slik at det forventes at begge foreldre skal være i jobb og helst i full jobb. Hvordan tror de det er å være sykepleier i full jobb i turnus med to barn som en har alene annenhver uke? Mange skilte må jobbe fullt for å få det til å gå rundt, særlig nå når alt stiger i pris. Hvordan mener de at foreldre skal undervise på fulltid for ungene sine? Da må vi tilbake til den tiden slik det var før hvor kun far jobbet. Slik er det ikke lenger. 

Anonymkode: d5321...44e

De kunne jo selv fått prøvd hvordan det er å være sykelpleier, med å jobbe hver høgtid, ikke få sommerferie når man vil, jobbe turnus som ofte tar bort nattesøvnen mm. 

Anonymkode: d5321...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...