Gå til innhold

Kan jeg kreve å ha med meg "støtteperson" ved konsult. psykiater ?


Gjest Smily

Anbefalte innlegg

Jeg sliter såpass mye med å få sagt det jeg skal si - ta inn det som blir sagt at jeg ønsker å ha med meg en "støtteperson" til neste konsult. med min psykiater.

Har jeg krav på - eller en rett til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har krav eller rett til det ,aner jeg ikke. Men jeg har hatt med "støttepersoner" til psykologen,jeg.

Tror ikke det er noe problem.

Du har alltid lov til å ha med deg en "egen" person til legen. Hos en psykiater kan det være OK i starten, men på lengre sikt vil en i de fleste tilfeller ta sikte på å prate du og behandler alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!!!

jeg er ei jente på 26 som gå¨r til psykiater, og jeg har med meg mannen min. Dette fordi jeg vil ha det slik og fordi da lærer han og legen min hverandre å kjenne, hvis det skulle være behov for noe hjelp.

Det er lov i følge pasientloven å ha med seg en person dersom du skulle syntes at det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Krav eller rett er ikke poenget her. Alle fornuftige behandlere vil synes dette er et godt forslag i starten av behandlingen.

Etterhvert vil det nok være en fordel om du greier deg uten denne støttepersonen i samtalene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har alltid lov til å ha med deg en "egen" person til legen. Hos en psykiater kan det være OK i starten, men på lengre sikt vil en i de fleste tilfeller ta sikte på å prate du og behandler alene.

Da er jeg trygg på dette og vil før konsult. henv. meg for å ha den muligheten. Har oppmerksomhetssvikt og klarer ofte ikke å få frem mine tanker, behov og ønsker.

Vedk. skjønner ikke helt at adhd er vanskelig på denne måte. Dessuten selv om det er godt ment fra vedk. side, prater han minst 80 % av tiden og ved tidl. konsult hat jeg måttet "presse meg inn" for å få sagt noe. Opplever dette feil, men jeg må vel bare fortsette ettersom vedk. har fått foreskrivningsrett på sentralstim. medisin..og/ men har desverre ikke nok kunnskap om disse medisinene heller.

Jeg satser på en positiv utvikling i saken. Som sagt takk for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...