Gå til innhold

Tvangstanker eller selvmordstanker?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Hvis en person har tanker som går i hodet ofte om at den tar buss et sted med midler som kan brukes til å ta livet sitt er det da selvmordstanker eller tvangstanker? De sviver mye i hodet mitt og kan ikke helt forstå hvorfor. Har ikke hatt selvmordstanker siden mars 2020.  Ja jeg er endel deprimert, men holder på å male stua hjemme så holder meg i aktivitet. Har bipolar og traumeproblematikk og går til psykiater en gang i måneden. Bruker Seroquel 100 mg og 300 mg orfiril. Jeg er i tvil om jeg bør fortelle om de tankene. Skal til psykiateren i morgen så trenger litt råd ang dette. Jeg har brukerstyrt seng på DPS, men vil være hjemme da jeg trives og har det bedre her. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • aa-k-j endret tittelen til Tvangstanker eller selvmordstanker?

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Spør psykiateren, det er jo nettop slike ting nettopp en psykiater kan noe om, Heller en synsing fra en del mennesker du ikke kjenner annet en på nett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det vet vel du best selv. Er det seriøst at du faktisk vil og tenke rå gjøre det er det selvmordstanker. 

Anonymkode: 0cdd0...412

Nei har ikke tenkt å gjøre det og er derfor jeg ikke forstår hvorfor jeg får det i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel (dessverre) 10 års erfaring i å differensiere disse for min egen del.

For å ta konklusjonen først, ja, jeg synes absolutt du skal snakke med behandleren din om dette. 

Utfordringen i innlegget ditt er at du gir veldig lite konkret informasjon. Et nokså sentralt tema er din "attitude" i forhold til disse tankene. Hvis du har tvangstanker, vil du ofte respondere på tankene med "hvor i alle dager kom den tanken fra?" (altså, du vet at det er din egen tanke men du føler at tanken ikke er rimelig i forhold til situasjonen du er i). Hvis du tenker "men jeg ønsker jo ikke å dø" når du får tanken, er det veldig sannsynlig at det er en tvangstanke. En reell selvmordstanke vil oppleves mer rasjonell, og den vil gjerne ikke starte med å tenke på å hoppe foran en buss. Først vil man typisk ha vært gjennom en lang prosess med at livet er tungt og vanskelig, at man kanskje heller skulle vært død, osv. - og selv da er det en lang vei til å aktivt planlegge selvmord.

Det siste innlegget ditt i denne tråden vitner ganske sterkt om en tvangstanke. Du skriver at du ikke har tenkt til å ta livet ditt og at du ikke forstår hvorfor tanken oppstår. Du er heller ikke så deprimert at man skulle forvente å få selvmordstanker. Jeg heller i retning av at dette er tvangstanker, men som noen andre her skriver, det er viktig at du får en vurdering av behandleren din. Sånt er veldig vanskelig å avgjøre på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...