Gå til innhold

Over the hill og poliklinisk psykiatri


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Jeg har lagt merke til at når du runder Noen og førti, og har forsåvidt en lang historie på dps, så gir de deg opp. Noen andre som opplever dette? Det er ikke det jeg forventer at jeg skulle få det samme tilbudet som jeg fikk rundt 30, men nå har det blitt påtagelig at de vil ha meg over i førstelinjetjeneste etter en time eller to, selv om jeg har tiung diagnose. Har du merket detsamme? Rasjonelt er det jo forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et inntrykk av at psykiatrien er mest opptatt av at behandling skal være samfunnsøkonomisk gunstig. Jo lenger man er syk, jo mindre er sjansene for bedring. Da bruker de ikke like mye ressurser på en lengre, selv om man har behov for like mye hjelp. 

Anonymkode: f5c4b...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke opplevd, har passert 50 og samme tilbudet ennu som da jeg var 30.

Men det kommer vel ann på diagnose/funksjon og andre forhold. 

Anonymkode: 99d60...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er meget individuelt hvor lenge man får tilbud i spesialisthelsetjenesten. At det sammenfaller med alder tror jeg handler om at da har man vært så lenge syk uten at det har vært endring at man da overlater det til førstelinjetjenesten.

Jeg har ikke vært så lenge syk så jeg har fremdeles et omfattende tilbud og jeg har passert førti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke mindre tilbud da jeg passerte førti år og nå er jeg femti år og får fremdeles hjelp, hvor lenge det skal vare vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (3 timer siden):

Jeg har lagt merke til at når du runder Noen og førti, og har forsåvidt en lang historie på dps, så gir de deg opp. Noen andre som opplever dette? Det er ikke det jeg forventer at jeg skulle få det samme tilbudet som jeg fikk rundt 30, men nå har det blitt påtagelig at de vil ha meg over i førstelinjetjeneste etter en time eller to, selv om jeg har tiung diagnose. Har du merket detsamme? Rasjonelt er det jo forståelig.

Det har nok ikke noe med alder å gjøre, men heller med hvor lenge en har fått behandling og effekten av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kveld snakket jeg med en lege som kunne fortelle meg at når den nye gruppepoliklinikken for personlighetsforstyrrelse starter opp i januar kommer en stor del av tilbudet deres med aldersgrense under 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (18 minutter siden):

I kveld snakket jeg med en lege som kunne fortelle meg at når den nye gruppepoliklinikken for personlighetsforstyrrelse starter opp i januar kommer en stor del av tilbudet deres med aldersgrense under 30 år.

Det var aldersgrensen da jeg gikk i gruppeterapi ved personlighetspoliklinikken også. De tar ikke inn de over 30.

Anonymkode: 85d55...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er langvarig syk med komplekse alvorlige problemer er det kommunen man får hjelp av. De aller sykeste greier ikke å gå i terapi så det ville uansett ikke ført til noe bedring. 

Anonymkode: 03981...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når man er langvarig syk med komplekse alvorlige problemer er det kommunen man får hjelp av. De aller sykeste greier ikke å gå i terapi så det ville uansett ikke ført til noe bedring. 

Anonymkode: 03981...5dc

Spesialhelsetjenesten har også som oppgave å behandle pasienter så de ikke blir verre og at de opprettholder det funksjonsnivået pasienten har.Akkurat som somatiske sykehus. Alt handler ikke om å bli bedre eller frisk.På samme måte som med somatiske helse.En med nyresvikt kan møte på sykehuset to ganger i uken for å rense blodet, resten av livet og ingen synes det er rart ,eller at det burde være en grense på hvor lenge de bør få behandling. 

Anonymkode: 99d60...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten kommer opp med visse mellomrom. Derfor vil jeg spille inn noen momenter.

Å forstå kapasiteten på en sengepost med 12 senger bør være enkelt. For hver pasient som legges inn, må en skrives ut. Slik er det også i en poliklinikk der kapasiteten er utnyttet. Skal en kunne ta inn en ny pasient, må en annen pasient avsluttes.

Så har en LEON-prinsippet som brukes i Norge. LavestEffektiveOmsorgsNivå. Det gjelder på institusjonsnivå og på personallgruppenivå. En legges ikke inn på Rikshospitalet for å fjerne en blindtarm eller åreknuter. Det gjøres på lokalsykehuset. En legges ikke inn på lokalsykehuset for en halsbetennelse. Det ordner fastlegen. En trenger ikke en lege til å sette en sprøyte. Det gjør sykepleieren.

Slik er det også i psykiatrien. Hvis det pasienten trenger like godt kan gjøres av den kommunale psykiatritjenesten, skal det gjøres der og ikke i spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spesialhelsetjenesten har også som oppgave å behandle pasienter så de ikke blir verre og at de opprettholder det funksjonsnivået pasienten har.Akkurat som somatiske sykehus. Alt handler ikke om å bli bedre eller frisk.På samme måte som med somatiske helse.En med nyresvikt kan møte på sykehuset to ganger i uken for å rense blodet, resten av livet og ingen synes det er rart ,eller at det burde være en grense på hvor lenge de bør få behandling. 

Anonymkode: 99d60...296

Da blir man sendt til kommunen. Det er ingen som får "opprettholdende" individuell behandling eller gruppebehandling RESTEN AV LIVET på dps. 🙃 Fordi dps må det være samfunnsøkonomisk nytte i å ha deg der og det skal mye til for en person å gå der i flere tiår uten nytte. Som sagt så er det da man havner i kommunen og mister tilbudet på dps. Man kan selvsagt motta medisinvurderinger der, men det blir noe helt annet. 

Anonymkode: 03981...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (3 timer siden):

Denne debatten kommer opp med visse mellomrom. Derfor vil jeg spille inn noen momenter.

Å forstå kapasiteten på en sengepost med 12 senger bør være enkelt. For hver pasient som legges inn, må en skrives ut. Slik er det også i en poliklinikk der kapasiteten er utnyttet. Skal en kunne ta inn en ny pasient, må en annen pasient avsluttes.

Så har en LEON-prinsippet som brukes i Norge. LavestEffektiveOmsorgsNivå. Det gjelder på institusjonsnivå og på personallgruppenivå. En legges ikke inn på Rikshospitalet for å fjerne en blindtarm eller åreknuter. Det gjøres på lokalsykehuset. En legges ikke inn på lokalsykehuset for en halsbetennelse. Det ordner fastlegen. En trenger ikke en lege til å sette en sprøyte. Det gjør sykepleieren.

Slik er det også i psykiatrien. Hvis det pasienten trenger like godt kan gjøres av den kommunale psykiatritjenesten, skal det gjøres der og ikke i spesialisthelsetjenesten.

Først av alt er det fullt forståelig det som du skriver her. Når det er sagt er det svært vanskelig og uheldig for de som blir plassert på et sykehjem når de ikke er mer enn 40-50 år. 

Anonymkode: ef867...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først av alt er det fullt forståelig det som du skriver her. Når det er sagt er det svært vanskelig og uheldig for de som blir plassert på et sykehjem når de ikke er mer enn 40-50 år. 

Anonymkode: ef867...1d9

Det er sant. Heldigvis er det svært få,  men for de som opplever det, er det tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg ble plasser på psykehjem da jeg var 18!

 

sammen med veldig disprganiserte kronikere. Den tiden hadde de ikke plass noe annet sted. Jeg kom meg ut da jeg oppførte meg sånn at de ikke kunne ha meg der pg etter to uker på akuttavdelingen ble jeg skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (På 22.9.2022 den 17.51):

Jeg har lagt merke til at når du runder Noen og førti, og har forsåvidt en lang historie på dps, så gir de deg opp. Noen andre som opplever dette? Det er ikke det jeg forventer at jeg skulle få det samme tilbudet som jeg fikk rundt 30, men nå har det blitt påtagelig at de vil ha meg over i førstelinjetjeneste etter en time eller to, selv om jeg har tiung diagnose. Har du merket detsamme? Rasjonelt er det jo forståelig.

Mange dps har svært redusert  tid-tilbud i forhold til hva det var "før i tiden", det er også en del kompetanseflukt. 

Hva slags hjelp ønsket du deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da blir man sendt til kommunen. Det er ingen som får "opprettholdende" individuell behandling eller gruppebehandling RESTEN AV LIVET på dps. 🙃 Fordi dps må det være samfunnsøkonomisk nytte i å ha deg der og det skal mye til for en person å gå der i flere tiår uten nytte. Som sagt så er det da man havner i kommunen og mister tilbudet på dps. Man kan selvsagt motta medisinvurderinger der, men det blir noe helt annet. 

Anonymkode: 03981...5dc

Men paradoksalt nok kan enkelte få individuell behandling nesten "resten av livet" hos avtalespesialister. Jeg slutter aldri å undre meg over forskjellen på rammevilkårene for dps og avtalespesialistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (På 22.9.2022 den 17.51):

Jeg har lagt merke til at når du runder Noen og førti, og har forsåvidt en lang historie på dps, så gir de deg opp. Noen andre som opplever dette? Det er ikke det jeg forventer at jeg skulle få det samme tilbudet som jeg fikk rundt 30, men nå har det blitt påtagelig at de vil ha meg over i førstelinjetjeneste etter en time eller to, selv om jeg har tiung diagnose. Har du merket detsamme? Rasjonelt er det jo forståelig.

Hvis du selv har tro på at ny behandling vil kunne gi deg bedre livskvalitet, så synes jeg du skal kjempe for det. En ting er at det sjelden er hensiktsmessig med kontinuerlig behandling på dps i årevis, en annen ting er at det kan være hensiktsmessig med flere behandlingsrunder dersom enten du - eller problemene dine - har endret seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
cathlin skrev (10 timer siden):

Mange dps har svært redusert  tid-tilbud i forhold til hva det var "før i tiden", det er også en del kompetanseflukt. 

Hva slags hjelp ønsket du deg? 

Jeg kunne tenke meg støttesamtsler slik jeg hadde før det hjalp meg mye.

 

frosken skrev (4 timer siden):

Hvis du selv har tro på at ny behandling vil kunne gi deg bedre livskvalitet, så synes jeg du skal kjempe for det. En ting er at det sjelden er hensiktsmessig med kontinuerlig behandling på dps i årevis, en annen ting er at det kan være hensiktsmessig med flere behandlingsrunder dersom enten du - eller problemene dine - har endret seg. 

Det ville gitt bedre livskvalitet ja. Men keg ville neppe bli veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...