Gå til innhold

Kupton, egoistisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare en tanke.
Jeg tenker at selvmord er en egoistisk handling, men at det ikke er egoisme som fører til den handlingen. 

Anonymkode: 6671e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmord er egoistisk uansett. De fleste valg vi tar som går i vår favør er egoistiske uten at det trenger være noe galt i å være egoistisk.

Anonymkode: 84faf...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er der at man føler man har to muligheter - enten bli værende med barna, eller dø - så er det egoistisk å velge sistnevnte. 

Men de fleste som tar livet sitt føler ikke at de har to muligheter. Det eneste alternativet for dem er å dø. Det finnes klart andre alternativer, men hvis de ikke ser det så oppleves det ikke som noe valg. 

Anonymkode: 2dc10...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvmord er egoistisk uansett. De fleste valg vi tar som går i vår favør er egoistiske uten at det trenger være noe galt i å være egoistisk.

Anonymkode: 84faf...615

Mener du at depresjon er en sykdom eller ikke?

Anonymkode: 6671e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at depresjon er en sykdom eller ikke?

Anonymkode: 6671e...ae6

Sykdom.

Anonymkode: 84faf...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Det vil jeg ikke ta stilling til uten at jeg kjenner personens livshistorie og tilstand i detalj.

Nå tenkte jeg generelt.

Anonymkode: a5ae2...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå tenkte jeg generelt.

Anonymkode: a5ae2...03b

Det er fordi jeg mener det ikke finnes et generelt svar, at jeg svarte som jeg gjorde.

Hvis min far hadde tatt livet sitt pga uutholdelige kreftsmerter, hadde jeg forstått han godt og vært glad for at han slapp videre lidelse.

Hadde han tatt livet sitt fordi mor kokte frokosteggene for harde, hadde jeg syntes det var en egoistisk handling.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går daglig med en tung klump i magen og føler på sinne over at en nær venn av familien nylig tok livet sitt. Hun var i tjueårene og hadde to små barn og mann. Alle så at hun ble en skygge av seg selv pga. sykdom og alvorlig depresjon. Hun ropte om hjelp. Jeg er ikke sint på henne men på alle rundt ( også meg selv) som var så handlingslammet og et helsevesen som pga. sin kapasitet gjør det altfor kronglete å få hjelp. 

Anonymkode: 382da...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du da det er en sykdom som er viljestyrt?

Anonymkode: 6671e...ae6

Svært få mister helt evnen til å ta valg selv om de har en depresjon. 

Jeg tror det er helt avgjørende å holde fast ved at det å ta sitt eget liv er et valg, det er ikke noe som skjer uten at man kan påvirke det selv. (Det finnes noen unntak, men det er langt mellom dem.) Dersom man slutter å betrakte selvmord som noe man kan velge til eller fra, vil man mye lettere kunne la seg selv bli dratt ned i destruktive tanker og handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Svært få mister helt evnen til å ta valg selv om de har en depresjon. 

Jeg tror det er helt avgjørende å holde fast ved at det å ta sitt eget liv er et valg, det er ikke noe som skjer uten at man kan påvirke det selv. (Det finnes noen unntak, men det er langt mellom dem.) Dersom man slutter å betrakte selvmord som noe man kan velge til eller fra, vil man mye lettere kunne la seg selv bli dratt ned i destruktive tanker og handlinger. 

Jeg er ikke uenig i det du skriver.

Vil bare minne om at depresjoner forekommer i ulike alvorlighetsgrader, noe som har betydning for hvilke valg man tar.

Anonymkode: 6671e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig i det du skriver.

Vil bare minne om at depresjoner forekommer i ulike alvorlighetsgrader, noe som har betydning for hvilke valg man tar.

Anonymkode: 6671e...ae6

Depresjon forekommer i ulike alvorlighetsgrader. Noen ganger har det stor betydning for hvilke valg folk tar, men andre ganger er det helt andre ting som avgjør hvordan folk forholder seg til sine vansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Depresjon forekommer i ulike alvorlighetsgrader. Noen ganger har det stor betydning for hvilke valg folk tar, men andre ganger er det helt andre ting som avgjør hvordan folk forholder seg til sine vansker. 

Jeg har fått høre at jeg ikke kunne ha vært alvorlig deprimert da jeg var det fordi jeg bla var i stand til å gå på jobb og ta kloke valg…

Jeg vil heller si at jeg tok et valg: jeg valgte å ikke grave meg ned i elendigheten og i stedet se etter løsninger for meg og mine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Svært få mister helt evnen til å ta valg selv om de har en depresjon. 

Jeg tror det er helt avgjørende å holde fast ved at det å ta sitt eget liv er et valg, det er ikke noe som skjer uten at man kan påvirke det selv. (Det finnes noen unntak, men det er langt mellom dem.) Dersom man slutter å betrakte selvmord som noe man kan velge til eller fra, vil man mye lettere kunne la seg selv bli dratt ned i destruktive tanker og handlinger. 

Er også enig i dette.  Men når jeg blir skikkelig syk, så tror jeg at jeg ødelegger familien min med å leve. Spesielt datteren.  Da er det litt vanskelig å ta et valg om å fortsatt leve, det føles egoistisk av meg.  Er redd for å bli skikkelig syk igjen pga dette, så jeg gjør det jeg kan for og ikke komme dit igjen. 

Anonymkode: 0deb3...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...