Gå til innhold

Kan man gå i terapi når man har psykose og vrangforestillinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Det er kognitiv terapi som hjelper her. Man utfordres på de feile tankene og ser ulike tolkningsmåter. 

Anonymkode: 3a66c...cb7

Trodde det var AP som skulle til jeg. 

Anonymkode: 227a6...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Trodde det var AP som skulle til jeg. 

Anonymkode: 227a6...e87

Her var det snakk om "å gå i terapi".

Anonymkode: 3a66c...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Svar en var et bra svar.Jeg skal utdype mitt perspektiv :også la pasienten fortelle (hva av det han vil være åpen om) hva han tror er virkelig og hvorfor han tror det.Prøve å finne brist i logikken til vrangforestillingene .At det kan tolkes på flere måter,men  luke ut det som klart er vrangforestilling .Det er verdt å prøve.

Anonymkode: 952c2...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvis man går i terapi i psykose eller med vrangforestillinger. Og så blir man utprøvd på sine ‘sannheter’. Jeg pleier å gjøre det med familiemedlem som er schizofren, er veldig glad i vedkommende og supertålmodig. Når hun får disse ‘anfallene’ så pleier jeg å snakke rolig til henne og spørre om hva og hvorfor. Vise nysgjerrighet enn å være dømmende. Lar henne fortelle sin historie og det hun opplever der og da. Spør også om det er ok om jeg tenker og tror noe annet enn henne. Om hun har en skikkelig dårlig dag så er jeg bare der og sier at jeg holder meg i nærheten tilfelle hun trenger meg. 

Sånne samtaler vi har pleier å roe henne ned veldig. Hun liker også å være sammen med meg utrolig nok (hun selvisolerer veldig ellers). Kan hende sånn tilnærming også fungerer i terapi for noen? Å bli møtt med toleranse, forståelse og nysgjerrighet? Jeg spør fordi jeg har lyst til å lære og å bli bedre mtp mitt familiemedlem med paranoid schizo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...