Gå til innhold

Hvordan skal man tenke når man står i livskrise? Når livet er usikkert for de man er glad i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tar i mot alle råd, om noen har noen lindrende ord til meg. Jeg er veldig fortvilet…! 

Anonymkode: 7fa78...9a1

Skjønner du er fortvilet, men det er vanskelig å si noe når du gir så få opplysninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva din livskrise består i. Men vet fra egen erfaring at det er lett å bli satt ut av størrelsen og kompleksiteten i det man kan måtte forholde seg til, løse, finne ut av, når livskrisen banker på døren. Jeg holdt på å bli altfor overveldet av alt som lå foran meg til at jeg klarte å gjøre det som skulle til. Jeg ble nesten paralysert, og fikk en skikkelig peptalk/«oppstrammer» av en venninne som ba meg mobilisere krefter og kunnskap og fokusere på de nære delmålene. For å si det med noen annens ord: Den beste måten å spise en elefant på er én bit om gangen. Man kan ikke spise hele på én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tar i mot alle råd, om noen har noen lindrende ord til meg. Jeg er veldig fortvilet…! 

Anonymkode: 7fa78...9a1

du må si litt mer, livskriser kan jo være absolutt alt

Anonymkode: 69bfa...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 20.13):

Jeg tar i mot alle råd, om noen har noen lindrende ord til meg. Jeg er veldig fortvilet…! 

Anonymkode: 7fa78...9a1

Enig med resten i at det blir vrient å svare konkret om ditt behov i og med at du sier så lite om det som har utløst krisen. På svært overordnet nivå er det imidlertid min erfaring at det å prøve å rydde i hodet og skille ting fra hverandre, forsøke å løse ett og ett problem, være sosial med de du virkelig stoler på, og forsøke å fungere mest mulig normalt i hverdagen er det som fungerer best. Jeg pleier - mer eller mindre vellykket - å sammenligne det med en lapskaus som står og putrer - alt blir bare en stor gugge neddi kjelen. Om du sorterer poteter fra gulerøtter, kjøtt og løk etc, kan du begynne å se hva du har med å gjøre, og sånn er det med problemer også. Alt kan virke som en stor gugge før du begynner å sortere tanker og hendelser. Sparr gjerne med en du stoler på og ta i mot hjelp til å sortere. 

I tillegg er frisk luft og tur i ulent terreng alltid beste medisin mot grubling. Når man lurer på hvor man skal sette foten er det ikke plass til vanskelige tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 20.13):

Jeg tar i mot alle råd, om noen har noen lindrende ord til meg. Jeg er veldig fortvilet…! 

Anonymkode: 7fa78...9a1

Du må beskrive mer. Vanskelig å gi råd når man ikke vet mer. Men i en livskrise er det viktig å ta vare på seg selv itillegg til de rundt seg. 

Anonymkode: 86732...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...