Gå til innhold

Plutselig økt energi, alvorlig depresjon (men ikke bipolar?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har slitt med depresjon hele livet, selv på barneskolen men ble ordentlig ille i 12-13 års alderen. I de siste par årene har jeg hatt 3-4 episoder med økt energi. Disse varer under en uke, og jeg klassifiserer ikke til bipolar i følge behandlere. Hva annet er årsaken? Bare kroppen som har samlet opp energi? Er ganske preget av depresjonen.. så går fra sengeliggende til å for eksempel klare og dra på trening/butikken. Andre symptomer: mild økning av selvfølelse, tankespinn, økning i angstanfall, verden virker litt klarere, nedsatt søvnbehov. Har også fått dette ved oppstart av antidepressiva (antidepressiva fungerer ikke for meg). Men selvsagt jeg kjenner meg fortsatt like nedstemt generellt og har full kontroll på alt. 

Anonymkode: bcf89...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei!

Har slitt med depresjon hele livet, selv på barneskolen men ble ordentlig ille i 12-13 års alderen. I de siste par årene har jeg hatt 3-4 episoder med økt energi. Disse varer under en uke, og jeg klassifiserer ikke til bipolar i følge behandlere. Hva annet er årsaken? Bare kroppen som har samlet opp energi? Er ganske preget av depresjonen.. så går fra sengeliggende til å for eksempel klare og dra på trening/butikken. Andre symptomer: mild økning av selvfølelse, tankespinn, økning i angstanfall, verden virker litt klarere, nedsatt søvnbehov. Har også fått dette ved oppstart av antidepressiva (antidepressiva fungerer ikke for meg). Men selvsagt jeg kjenner meg fortsatt like nedstemt generellt og har full kontroll på alt. 

Anonymkode: bcf89...5c0

Hypomani utløst av ad. 

Anonymkode: 3d049...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har depresjoner, hypomanier, hypomanier utløst av AD, men dine behandlere mener du ikke har bipolar lidelse? 

Hvor mye inkompetanse det finnes i norsk psykiatri slutter aldri å overraske meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (13 minutter siden):

Altså, du har depresjoner, hypomanier, hypomanier utløst av AD, men dine behandlere mener du ikke har bipolar lidelse? 

Hvor mye inkompetanse det finnes i norsk psykiatri slutter aldri å overraske meg. 

Men er det hypmani? Føler meg framdeles deprimert egentlig, er bare kroppen som har mer energi. Derfor vanskelig å si 😕 ts

Anonymkode: bcf89...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er det hypmani? Føler meg framdeles deprimert egentlig, er bare kroppen som har mer energi. Derfor vanskelig å si 😕 ts

Anonymkode: bcf89...5c0

Det du beskriver er textbook hypomani. Hypomani er ikke bare å være glad. Ofte er det plagsomme symptomer som sinne, irritasjon, angst og anspenthet/rastløshet/økt energi.
 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (25 minutter siden):

Det du beskriver er textbook hypomani. Hypomani er ikke bare å være glad. Ofte er det plagsomme symptomer som sinne, irritasjon, angst og anspenthet/rastløshet/økt energi.
 

Takk! ❤️ Det gir veldig mening. Skal ta det opp med legen min. Ts

Anonymkode: bcf89...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...