Gå til innhold

Kupton, fremgangsmåte for fjerning av diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har sett ofte den siste tiden at noen vil ha bort diagnosene sine. Hvordan går man frem for å få til det?

Anonymkode: 15952...76f

Antar man først må kontakte fastlege for å få henvisning til psykiater/psykolog for en ny vurdering.

Anonymkode: eaf1f...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har sett ofte den siste tiden at noen vil ha bort diagnosene sine. Hvordan går man frem for å få til det?

Anonymkode: 15952...76f

Det konstruktive er jo hvis en mener at en nå behandles for en diagnose som er feil. Da ber en om en second opinion - altså en ny diagnostisk utredning.

Så er det noen som vil ha fjernet en diagnose de fikk tidligere, men som de ikke behandles for nå. Da må en be om at en kompetent og uavhengig spesialist går gjennom journalnotatene på nytt for å se om den diagnosen en har fått er en fornuftig konklusjon på de symptomer som er beskrevet i journalen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett ofte den siste tiden at noen vil ha bort diagnosene sine. Hvordan går man frem for å få til det?

Anonymkode: 15952...76f

Jeg er ikke kupton,  men jeg tenkte selv at jeg ville ha fjernet en diagnose. Fikk da beskjed om at jeg måtte finne fram ting som var skrevet i journalen,  og få slettet det. Skrive at det som står der ikke stemmer. For min del er ikke det lett, for det de skrev den gangen,  stemte da, selv om det ikke stemmer I dag. Jeg syns det ble en vanskelig prosess. Jeg har slått det fra meg. Noen har klart å få bort diagnosen. Så det er ikke umulig. Det er et sted i helsenorge, der man kan klage på ting som er skrevet i journalen. 

Anonymkode: 229c4...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For min del er ikke det lett, for det de skrev den gangen,  stemte da, selv om det ikke stemmer I dag. Jeg syns det ble en vanskelig prosess.

Dette er det mange som misforstår. Hvis det som står i journalen den gang er riktig, har du fått riktig diagnose. Diagnosen sier hva du ble behandlet for den gang.  At du ikke har denne sykdommen i dag, betyr ikke at diagnosen var feil den gang.

Hvis du hadde depresjon under en behandling i 2010, skal du ha diagnosen depresjon. Den er ikke feil og skal ikke fjernes om du ikke er deprimert i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (53 minutter siden):

Dette er det mange som misforstår. Hvis det som står i journalen den gang er riktig, har du fått riktig diagnose. Diagnosen sier hva du ble behandlet for den gang.  At du ikke har denne sykdommen i dag, betyr ikke at diagnosen var feil den gang.

Hvis du hadde depresjon under en behandling i 2010, skal du ha diagnosen depresjon. Den er ikke feil og skal ikke fjernes om du ikke er deprimert i dag.

Ja, men jeg fikk en diagnose som egentlig ble betegnet som kronisk,  og at jeg antagelig måtte gå på medisiner resten av livet. Det var en psykoselidelse. I dag er jeg frisk og medisinfri,  så da tenker jeg at de kanskje misforsto mine symptomer. 

Anonymkode: 229c4...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (13 minutter siden):

Diagnosen var nok rett, men det langt vanskeligere, prognostikken, var feil.

Så om man på et gitt tidspunkt får en psykosedisgnose (fordi den er riktig der og da), så trenger den ikke å stemme om et halvt år?

Anonymkode: 15952...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så om man på et gitt tidspunkt får en psykosedisgnose (fordi den er riktig der og da), så trenger den ikke å stemme om et halvt år?

Anonymkode: 15952...76f

Korrekt. Akkurat som med lungebetennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan være schizofren et halvt år eller mer, og så er det over liksom, og så går det over til en annen og mildere diagnose før man blir helt frisk. Akkurat ja.

Anonymkode: 5373c...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så man kan være schizofren et halvt år eller mer, og så er det over liksom, og så går det over til en annen og mildere diagnose før man blir helt frisk. Akkurat ja.

Anonymkode: 5373c...870

Ikke alle psykoser er schizofreni. Diagnosen schizofreni skal først settes etter et lengre forløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så man kan være schizofren et halvt år eller mer, og så er det over liksom, og så går det over til en annen og mildere diagnose før man blir helt frisk. Akkurat ja.

Anonymkode: 5373c...870

Det var ikke den diagnosen jeg fikk. Jeg fikk en annen diagnose,  men det var liksom en kronisk diagnose. Da jeg ble nedtrappet på medisinen, fikk jeg derimot beskjed om at 25% ble helt frisk igjen. 

Anonymkode: 229c4...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (52 minutter siden):

Ikke alle psykoser er schizofreni. Diagnosen schizofreni skal først settes etter et lengre forløp.

Hvor lenge da, for at diagnosen schizofreni skal være riktig? 

Dette gjaldt forøvrig meg. Diagnosen ble vurdert til å være feil fra start og slettet. Måtte gjennom mye for å få det til. Men i mitt tilfelle var det absolutt verdt det. Man får vurdere selv om det er noe man vil bruke tid og krefter på. Jeg synes feilbehandling er alvorlig, og jeg fikk som sagt medhold og til og med slettet diagnose. 

Anonymkode: 5373c...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge da, for at diagnosen schizofreni skal være riktig? 

Dette gjaldt forøvrig meg. Diagnosen ble vurdert til å være feil fra start og slettet. Måtte gjennom mye for å få det til. Men i mitt tilfelle var det absolutt verdt det. Man får vurdere selv om det er noe man vil bruke tid og krefter på. Jeg synes feilbehandling er alvorlig, og jeg fikk som sagt medhold og til og med slettet diagnose. 

Anonymkode: 5373c...870

Jeg er enig med deg. Jeg har en annen diagnose. Jeg hadde symptomer som minnet om psykose,  derfor blir det vanskelig å få fjernet diagnosen. Jeg vet at det meste som står i journalen er riktig. Samtidig syns jeg ikke medisinene var riktig for meg. Medisinene fjernet egentlig ikke symptomene. Det ene symptomet jeg hadde forsvant av seg selv helt uavhengig av medisinene. Da symptomet forsvant,  var det ingenting medisinen gjorde for meg, så da medisinen ble trappet ned og avsluttet,  merket jeg ingen forskjell. Det er veldig vanskelig å forklare,  derfor er det vanskelig å få fagfolk til å forstå hva jeg mener. I dag er ihvertfall symptomet jeg hadde den gangen borte. Jeg orker rett og slett ikke å gå tilbake til psykiatrien for å fjerne diagnosen. Det er ingen rundt meg som snakker om min diagnose,  så da er det greit. Mange vet ikke om den heller.

Anonymkode: 229c4...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med bipolar?

Anonymkode: 15952...76f

Sånn som jeg har forstått så vil én episode med mani eller hypomani gi en diagnose på bipolar. Så selv om man aldri får det igjen, så har man fortsatt diagnosen 

Anonymkode: 90065...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 28.9.2022 den 21.30):

Dette er det mange som misforstår. Hvis det som står i journalen den gang er riktig, har du fått riktig diagnose. Diagnosen sier hva du ble behandlet for den gang.  At du ikke har denne sykdommen i dag, betyr ikke at diagnosen var feil den gang.

Hvis du hadde depresjon under en behandling i 2010, skal du ha diagnosen depresjon. Den er ikke feil og skal ikke fjernes om du ikke er deprimert i dag.

Jeg har blitt diagnostisert med alt fra schizofreni, schozotypi, personlighetsforstyrrelser, angstlidelser (gad, sosial angst, panikkangst), depresjon, ptsd, dissosiativ lidelse, hypomani og asperger. 

I dag lider jeg ikke under noe av dette og de fleste av diagnosene tror jeg er ganske feil (var f.eks svært deprimert da noen satte satte både schizofreni og asberger og de færreste har ikke sett meg over lang tid). Problemet er at diagnosene står i ulike registre helse Norge og jeg står oppført med ulike lidelser hos forskjellige sykehus innad i byen og nærkommuner (har flyttet en del). I akuttsituasjoner tidligere har de lest på sist oppførte diagnose og behandlet og oppfattet meg på grunnlag av det. Opplevd å bli svært ulikt behandlet etter hva de har lest sist, selv om journalnotatet kanskje var 10 år gammelt. De psykiske problemene mine endret også etter hvert form. 

Er det noen måte jeg kunne ryddet opp i dette på? Hvis man f.eks skulle tatt en uavhengig spesialist-utredning hos en privat behandler med avtale kommer ikke dette dokumentet på siden til Helsenorge. 

Forhåpentligvis vil jeg ikke trenge mer behandling fra det offentlige psykiatritilbudet, men det plager meg av og til tanken på alle diagnosene og hvordan jeg kan bli oppfattet hvis jeg skulle behøve hjelp igjen. 

Anonymkode: be2c5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har blitt diagnostisert med alt fra schizofreni, schozotypi, personlighetsforstyrrelser, angstlidelser (gad, sosial angst, panikkangst), depresjon, ptsd, dissosiativ lidelse, hypomani og asperger. 

I dag lider jeg ikke under noe av dette og de fleste av diagnosene tror jeg er ganske feil (var f.eks svært deprimert da noen satte satte både schizofreni og asberger og de færreste har ikke sett meg over lang tid). Problemet er at diagnosene står i ulike registre helse Norge og jeg står oppført med ulike lidelser hos forskjellige sykehus innad i byen og nærkommuner (har flyttet en del). I akuttsituasjoner tidligere har de lest på sist oppførte diagnose og behandlet og oppfattet meg på grunnlag av det. Opplevd å bli svært ulikt behandlet etter hva de har lest sist, selv om journalnotatet kanskje var 10 år gammelt. De psykiske problemene mine endret også etter hvert form. 

Er det noen måte jeg kunne ryddet opp i dette på? Hvis man f.eks skulle tatt en uavhengig spesialist-utredning hos en privat behandler med avtale kommer ikke dette dokumentet på siden til Helsenorge. 

Forhåpentligvis vil jeg ikke trenge mer behandling fra det offentlige psykiatritilbudet, men det plager meg av og til tanken på alle diagnosene og hvordan jeg kan bli oppfattet hvis jeg skulle behøve hjelp igjen. 

Anonymkode: be2c5...3ff

Håper du får ordnet opp i det. Det er et sted på helsenorge man kan klage på det som er skrevet i journalen. Jeg tror det går an å google det. Det var det jeg fikk beskjed om fra statsforvalteren,  da jeg prøvde å få fjernet min diagnose. 

Anonymkode: 229c4...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Håper du får ordnet opp i det. Det er et sted på helsenorge man kan klage på det som er skrevet i journalen. Jeg tror det går an å google det. Det var det jeg fikk beskjed om fra statsforvalteren,  da jeg prøvde å få fjernet min diagnose. 

Anonymkode: 229c4...4d1

Da blir det mitt ord mot andres så det tror jeg ikke har noe for seg, da helsepersonell sikkert trodde at jeg hadde diagnosene på tidspunktet de ble satt. 
 

Anonymkode: be2c5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 22.49):

Jeg har blitt diagnostisert med alt fra schizofreni, schozotypi, personlighetsforstyrrelser, angstlidelser (gad, sosial angst, panikkangst), depresjon, ptsd, dissosiativ lidelse, hypomani og asperger. 

I dag lider jeg ikke under noe av dette og de fleste av diagnosene tror jeg er ganske feil (var f.eks svært deprimert da noen satte satte både schizofreni og asberger og de færreste har ikke sett meg over lang tid). Problemet er at diagnosene står i ulike registre helse Norge og jeg står oppført med ulike lidelser hos forskjellige sykehus innad i byen og nærkommuner (har flyttet en del). I akuttsituasjoner tidligere har de lest på sist oppførte diagnose og behandlet og oppfattet meg på grunnlag av det. Opplevd å bli svært ulikt behandlet etter hva de har lest sist, selv om journalnotatet kanskje var 10 år gammelt. De psykiske problemene mine endret også etter hvert form. 

Er det noen måte jeg kunne ryddet opp i dette på? Hvis man f.eks skulle tatt en uavhengig spesialist-utredning hos en privat behandler med avtale kommer ikke dette dokumentet på siden til Helsenorge. 

Forhåpentligvis vil jeg ikke trenge mer behandling fra det offentlige psykiatritilbudet, men det plager meg av og til tanken på alle diagnosene og hvordan jeg kan bli oppfattet hvis jeg skulle behøve hjelp igjen. 

Anonymkode: be2c5...3ff

@kupton Kunne du svart på denne, er det noe å gjøre eller best å bare la det ligge

Anonymkode: be2c5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...